مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

راه‌آهن قزوین – رشت یک پروژه تمام ایرانی است

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که راه‌آهن قزوین – رشت یک نمونه پروژه صددرصد ایرانی است که قابلیت ارایه صدور خدمات مهندسی به سایر کشورها را دارد.

راه‌آهن قزوین – رشت یک پروژه تمام ایرانی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از راه‌آهن قزوین – رشت و ایستگاه راه‌آهن رشت با بیان اینکه فردا با حضور رییس‌جمهوری از راه‌آهن قزوین – رشت بهره‌برداری می‌شود، گفت: این پروژه کاملا ایرانی دسترنج متخصصان، کارگران و بخش عمرانی کشور است و زیباترین سازه‌ها هم  از لحاظ کار مهندسی و هم از لحاظ نوع سازه‌ها در این پروژه به اجرا رسیده است.

    وی تاکید کرد: این یک پروژه ایده‌ال برای صدور خدمات مهندسی به کشورهای خارجی است و می‌توان اذعان داشت با این پروژه فعالیت‌های مهندسی در ایران تا 100 کلاس بالاتر رفت و ارتقاء یافت.

    معاون وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه چند سال گذشته توسعه زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی مورد توجه قرار گرفته، گفت: با توجه به اهمیت حمل‌ونقل ریلی زیرساخت‌های این مد از حمل‌ونقل علی‌رغم همه تنگناهای مالی در حال اجراست و هیچ مانعی نتوانسته پروژه‌های ریلی را متوقف کند.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار داشت: در حال حاضر سه هزار و سیصد کیلومتر راه آهن در قالب 32 طرح عمرانی در حال ساخت است که یکی از مهمترین آنها به طول 164 کیلومتر راه آهن قزوین – رشت است که فردا با حضور رییس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

    خادمی با اشاره به اجرای جدیت پروژه‌های ریلی در دولت یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: اواخر دولت یازدهم اتصال پنج استان مرکز به شبکه ریلی در قالب 975 کیلومتر راه‌آهن در اولویت قرار گرفت.

    وی تاکید کرد: آن زمان هرچند در زیرسازی ساخت این پروژه‌ها به 50 درصد هم رسیده بود اما به‌طور کلی در این پنج پروژه 70 کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده بود. توانستیم در کمتر از سه سال سه مرکز استان کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و گیلان را به شبکه‌ ریلی متصل کنیم و همچنین سایر مراکز استان‌هایی که هنوز به شبکه ریلی متصل نشده‌اند هم در حال اجرای عملیات عمرانی هستند طوری‌که پروژه راه‌آهن اردبیل در بخش زیرسازی 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    خادمی ادامه داد: همچنین راه‌آهن چابهار و سنندج و همدان هم در حال ساخت هستند راه‌آهن خرم‌آباد در بخش زیرسازی پیشرفت فیزیکی 40 درصدی دارد.

    وی ادامه داد: راه آهن چابهار به طول 320 کیلومتر از مهمترین پروژه‌های ریلی کشورمان است که در حال حاضر عملیات اجرایی آن به صورت جدی ادامه دارد. مجموع این پروژه ها سه هزار و سیصد کیلومتر راه آهن را تشکیل می دهند که این میزان راه آهن در دست ساخت است و برای ساخت 10 هزار کیلومتر هم قرارداد و تفاهمنامه به امضا رسیده است و کارهای مطالعاتی آنها در حال انجام است.

    معاون وزیر راه  و شهرسازی با بیان اینکه رییس‌جمهوری به‌دلیل اهمیت بالای راه آهن قزوین – رشت در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی کشور در مراسم افتتاح آن حضور پیدا می‌کند، گفت: یکی از خواص پروژه‌های ریلی راه‌آهن قزوین – رشت است به همین دلیل پنج وزیر از کشورهای خارجی در مراسم افتتاح آن حضور خواهند داشت.

    وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد راه‌آهن قزوین – رشت اظهار داشت: این راه‌آهن در مسیر کریدور شمال و جنوب قرار گرفته و بخش مهمی از این کریدور محسوب می‌شود که با افتتاح آن قسمتی از مهمترین کریدور ترانزیتی محسوب می‌شود.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: شبکه ریلی از بندر عباس به سمت تبریز سال‌های گذشته کشیده شده بود اما در سمت شمال کشور احداث نشده بود چراکه اجرای پروژه ریلیث در مسیر کوه‌های البرز بسیار سخت است اما توانستیم در طول 11 سال گذشته راه‌آهن قزوین – رشت را در میان کوه‌های البرز احداث و تکمیل کنیم.

    خادمی ادامه داد: با ساخت راه‌آهن قزوین – رشت و ادامه آن به سمت انزلی – آستارا بار و کالا از آذربایجان به کشورهای حوزه قفقاز و اروپا به سمت اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا انتقال پیدا می کنند و این کریدور می‌تواند زمان ترانزیت را از اروپا به سمت اقیانوس هند به نصف برساند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حالیکه برای انتقال بار از کانال سوئز به اقیانوس هند 37 روز کالا باید روی آب بماند با تکمیل کریدور شمال و جنوب در ایران این زمان ترانزیت به 15 روز کاهش پیدا می‌کند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در شرایطی که هنوز راه آهن از رشت به آستارا اتصال پیدا نکرده انتظار ما این است که از طریق شبکه حمل‌ونقل ترکیبی بتوانیم ترانزیت را از این کریدور انجام دهیم. این محور می‌تواند تا 35 درصد قیمت حمل کالا را برای صاحبان بار کاهش دهد.

    خادمی با بیان اینکه در مسیر کریدور بین روسیه و اروپا و هند 40 میلیون تن بار جابجا می‌شود، گفت: اگر تنها 10 میلیون تن از این بار دفع کنیم محور اشبا می‌شود و می‌توانیم از منافع اقتصادی آن بهره ببریم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مسیر راه‌آهن قزوین – رشت 25 کیلومتر تونل و 9 کیلومتر پل بسیار زیبا و منحصر به فرد وجود دارد گفت: برای ساخت این پروژه 22 میلیون متر مربع خاک‌برداری و خاک‌ریزی انجام شده که در نوع خود منحصر به فرد است.

    خادمی تاکید کرد: مسیر راه‌آهن قزوین – رشت می‌تواند به یکی از جاذبه‌های توریستی در کشور تبدیل شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هزینه ساخت راه آهن قزوین – رشت اظهار داشت: در طول 11 سال 1850 میلیارد تومان هزینه ساخت مسیر شده که در آن معادل 6 هزار میلیارد تومان است .

    وی با تاکید بر اینکه راه آهن قزوین – رشت یک پروژه تولید داخل است، اظهار داشت: این یک پروژه کاملا بومی است که به غیر از ریل آن تمام بخش‌های این پروژه از طراحی تا اجرا مهندسین داخلی و تجهیزات داخلی ساخته شده است.

    خادمی با تاکید بر اینکه ایران از گذشته‌های دور تا به امروز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص کشورمان در مسیر ترانزیت انواع جاده‌های ابریشم، راه مروارید، راه سند و هند قرار داشته، گفت: ایران حلقه ارتباطی بین اروپا و آسیا بوده و برای حفظ منافع این مزیت از جمله موضوعات سیاسی، امنیتی، اقتصادی باید کریدور شمال و جنوب را تکمیل کنیم.

    خادمی تاکید کرد: رقبای ترانزیت ایران در تلاش هستند وضعیت‌های ترانزیتی کشورمان حذف کنند و ما برای حفظ شرایط رقابت‌پذیری باید بتوانیم شرایط حمل‌ونقل روز دنیا را در کریدورهای ترانزیتی‌مان حفظ کنیم.

    وی تاکید کرد: کریدور شمال – جنوب کوتاه‌ترین ارزان‌ترین و ایمن‌ترین کریدور در منطقه محسوب می‌شود و هر چه سریعتر باید نسبت به تکمیل آن و استفاده از ظرفیت های آن اقدام کنیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از چالش‌های حمل و نقلی ایران این است که ترانزیت را با هزینه بسیار بالایی انجام می دهیم، گفت: 88 درصد کالاها از طریق جاده در ایران انتقال پیدا می‌کنند که این در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و ما برای جابجایی بار از طریق جاده یارانه زیادی می پردازیم که یک ضرر و خسارت ملی قابل توجهی برای کشورمان محسوب می شود. بنابراین ناچاریم حمل ونقل جاده ای را به سمت ریلی انتقال دهیم.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه راه آهن  تبریز از مسیر جدید بستان آباد  - میانه به طول 132 کیلومتر و راه آهن خواف – هرات به طول 139 کیلومتر در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: شرایط تحریم مشکلی را برای تامین ریل ایجاد نکرده و می‌توانیم از کشورهای هند، ترکیه، روسیه، ایتالیا و چین ریل مورد نیاز خود را تامین کنیم.

    وی درباره اتصال راه‌آهن رشت به انزلی گفت: طول این مسیر 40 کیلومتر است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و کمتر از سه سال دیگر اتمام می‌رسد.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه مدت زمان سیر قطار از تهران تا رشت چقدر است و چند ایستگاه در این مسیر وجود دارد، گفت: مدت زمان سفر با قطار از تهران تا رشت 4 ساعت است و از قزوین تا رشت 4 ایستگاه مسافری وجود دارد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار