مدیران خودروعصر اعتبار

بازار اجاره مسکن نیازمند ساماندهی

عصر ساختمان- در حالیکه دولت به دنبال دو ساله کردن قراردادهای اجاره مسکن با هدف حمایت از مستاجران است، گزارش ها از تشکیل بازار دوم اجاره در پایتخت حکایت دارد. بر این اساس گروهی از موجران که قرارداد آنها با مستاجر فعلی یک تا دو ماه آینده تمام می شود و قصد خاتمه سکونت در آن آپارتمان را دارند، هم‌اکنون آپارتمان خود را پیش‌اجاره می‌دهند. این مدل جدید اجاره، از سویی ضعف نقدینگی صاحبخانه ها برای تسویه حساب با مستاجر اولی را جبران می کند و از سویی دیگر برای مستاجرانی که از افزایش قیمت اجاره بها در سال آینده نگران هستند اطمینان خاطر ایجاد می کند. بر اساس تازه ترین گزارش مرکز آمار از تحولات بازار اجاره مسکن در پاییز امسال، قیمت اجاره بها نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۲۵.۴ درصد افزایش داشته است و این در حالی است که بررسی ها حاکی از این است که این میزان در زمستان امسال نیز روندی افزایشی داشته است. بر این اساس دولت به دنبال دو ساله کردن اجاره بها برای کاهش تلاطمات است؛ طرحی که اگرچه می تواند تا حدودی بازار اجاره بها را ساماندهی کند، اما در نهایت مخاطرات معاملات پنهان و زیرمیزی را در پی خواهد داشت. کارشناسان اقتصاد مسکن، راهکار ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها را افزایش ساخت و ساز و افزایش تسهیلات مسکن عنوان می کنند.

بازار اجاره مسکن نیازمند ساماندهی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادایران آنلاین، گزارش مرکز آمار از تحولات بازار اجاره مسکن در پاییز امسال نشان می دهد  متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های ملکی معامله شده در کل کشور 109123 ریال با میانگین مساحت 97 متر مربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده است، که نسبت به فصل قبل 0.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 25.4 درصد افزایش داشته است. دلایل مختلفی برای افزایش قیمت اجاره ها وجود دارد که مهمترین آن تاثیرگذاری از قیمت مسکن بوده است. قیمت مسکن به روایت آمارهای مختلف در یک سال گذشته افزایش 70 تا 110 درصدی داشته است.


      اما و اگر دو ساله کردن  قراردادهای اجاره

    دولت طرح های مختلفی برای ساماندهی بازار مسکن ارائه کرده است که دو ساله کردن اجاره بها یکی از آنهاست.  سیدحسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس موظف کردن مالکان به اجاره دو ساله ملک خود به مستأجران را دخالت مستقیم در بازار مسکن عنوان کرد و گفت: «این رویکرد عملا مالکیت شخصی را نقض می کند.»  نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «به نظر من برنامه ها و سیاست های دستوری در اقتصاد کشور نه تنها نتیجه بخش نبوده بلکه تبعات منفی را برای کشور به دنبال دارد.» افضلی گفت: «با توجه به وضعیت بازار مسکن، اگر سیاست های سختگیرانه و دستوری در این حوزه وضع شود، قطعا اقداماتی برای دور زدن قانون شکل می گیرد، به طور مثال در صورت اجرای قانون قراردادهای دو ساله، مالک و مستاجر در ظاهر قرارداد دوساله منعقد می کنند، اما در واقع و با توافق دو طرف، مستأجر موظف به تخلیه ملک پس از یک سال خواهد بود.» این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: «به نظر من وزارت راه و شهرسازی به جای تدوین و اعمال سیاست های دستوری در حوزه خرید و فروش و اجاره مسکن باید در جهت ایجاد سیاست های تشویقی برای افزایش تولید مسکن گام بردارد.» این اظهارات در شرایطی است که برخی نیز معتقدند که دو ساله کردن اجاره بها تا حدودی می تواند بازار اجاره مسکن را مدیریت و مستاجران را برای تامین مسکن دچار مشکلات و تلاطمات کمتری کند.


      تازه ترین گزارش از بازار مسکن در پاییز

    روز گذشته مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت معاملات املاک و مستغلات در پاییز سال جاری منتشر کرد. بر این اساس، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های ملکی معامله شده در کل کشور 20975 هزار ریال یا میانگین مساحت 292 متر مربع بوده است، که نسبت به فصل قبل 21.6 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 79.3 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های ملکی معامله شده در کل کشور 26232 هزار ریال با میانگین مساحت 107 متر مربع و متوسط عمر بنای 11 سال بوده است، که نسبت به فصل قبل 17.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 60.3 درصد افزایش داشته است.


      آخرین گزارش ها از تحولات بازار مسکن در بهمن ماه

    همچنین آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه 1397 نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 9 میلیون و 970 هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 1.7 درصد و 85.1 درصد افزایش داشته است. هم‌چنین در این ماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به بیش از 9300 واحد رسید که نسبت به ماه قبل 39 درصد افزایش داشته، اما نسبت به ماه مشابه سال گذشته 49.2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو