مدیران خودروعصر اعتبار

خانه های قولنامه ای بلای جان البرزی ها

عصر ساختمان- به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز، بر اساس استاندارد جهانی عمر مفید ساختمان‌ها ۱۰۰ سال است، اما در ایران هر ساختمان ۳۰ سال عمر می‌کند.

خانه های قولنامه ای بلای جان البرزی ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، حاشیه‌نشینی‌های گسترده در استان البرز که نزدیکی به پایتخت  از دلایل اصلی آن به شمار می‌رود، موجب شده تا با نگاه منفعت‌طلبانه سرمایه‌گذاران به بخش مسکن، ساخت و سازهای غیراصولی و غیرمستحکم رونق چندانی پیدا کند؛ ساختمان‌هایی با عمر کوتاه که با کوچکترین لرزش در نخستین مرحله، راه پله‌های آنها فرو می‌ریزد و راه فرار ساکنان برای نجات جانشان بسته می‌شود. این در حالی است که به گفته «مهدی مهرور» مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز از 31 بحران موجود، این استان ظرفیت وجود رخداد 21 بحران و 4 بحران اصلی (شامل زلزله، سیلاب، خشکسالی و آلودگی هوا) را دارد.
    مشکلات واحدهای قولنامه‌ای
    «فرهاد غلامی» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز نیز در گفت و گو با «ایران» با اشاره به اینکه بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز در واحدهای قولنامه‌ای اتفاق می‌افتد، گفت: درتمامی موارد ریزش ساختمان‌ها در استان، ساختمان فاقد جواز و مهندس ناظر بوده و سازمان نظام مهندسی نمی‌تواند نظارت مؤثر بر آنها داشته باشد. وی افزود: در بررسی وضعیت این ساختمان‌ها دیده می‌شود که پله‌ها ریشه ندارد و اولین محلی است که فرو می‌ریزد. باکس آسانسور نیز بدون کلاف است و راه فرار بر مردم بسته می‌شود. غلامی گفت: متأسفانه در سال 95 حدود 190 مورد سقوط کودکان زیر 5 سال از نرده‌ها، جان پناه پشت بام‌ها و... در استان رخ داد که باید سختگیری مهندسان ساختمان بیشتر شود؛ چرا که طبق مقررات ملی، حفظ جان و مال مردم وظیفه ما است.
    البرز تنها استان 2 نقشه‌ای
    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، ساخت وسازهای غیر مجاز را اصلی‌ترین و مهم‌ترین معضل شهری در این استان دانست و گفت: استان البرز زلزله‌خیز است و باید شرایطی ایجاد کرد تا مردم به آرامش نسبی برسند، اما متأسفانه سرمایه‌گذاران سودجو در برابر قوانین و نظارت‌ها، مقاومت می‌کنند و حتی با مهندسان درگیرهم می‌شوند. این در حالی است که در کوچکترین لرزه، 80 درصد سرمایه هر شهروند که مسکن اوست، از بین خواهد رفت. غلامی با اشاره به اینکه ساخت مسکن در شهر کرج در حال توسعه است، افزود: یکی از روش‌های پیشگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، وجود مجری ذیصلاح است که در این زمینه با شهرداری کرج تفاهمنامه‌ای منعقد شده و با دیگر شهرداری‌ها رایزنی کرده‌ایم که برگه شروع عملیات از شهرداری گرفته شود تا کیفیت کار بالاتر رود.
    وی تأکید کرد: اگر در فرآیند ساخت، اصول کامل سازمان نظام مهندسی رعایت شود و سازندگان نیز از مصالح با کیفیت و استاندارد استفاده کنند، عمر ساختمان‌ها افزایش خواهد داشت و در زمان وقوع حوادثی مثل زلزله، دیگر نیاز نیست شهروندان از خانه خارج شوند و آسیب کمی به مال و جان مردم وارد می‌شود. اما متأسفانه در تنها استان که بحث دو نقشه‌ای و تخلفات ساختمانی مطرح است، استان البرز است که مشکلات ناشی ار طرح تفصیلی کرج و درآمد ناپایدار شهرداری این معضل را جدی کرده است. غلامی برخورداری از یک سازه مقاوم را مطالبه عمومی خریداران مسکن دانست و گفت: خریداران واحدهای مسکونی سرپناهی را خریداری می‌کنند که اطلاعی از شیوه ساخت آن و مصالح به کار رفته ندارند و بر همین اساس سازمان نظام مهندسی تأکید بر صدور دفترچه فنی و ملکی ساختمان دارد تا صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها با همکاری نظام مهندسی انجام شود.
    رعایت ضوابط و مقررات فنی و مهندسی
    وی یادآور شد: صدور مجوز ساخت یا پایان کار از سوی مجریان پروژه‌ها و ساختمان‌ها، باید با رعایت ضوابط و مقررات فنی و مهندسی انجام شود. سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با وجود سنگ‌اندازی‌ها، در سال 96 حدود 7 هزار بازدید از بناهای در دست ساخت انجام داد که ساخت 3هزارو 51 مورد بنا به‌دلیل رعایت نشدن اصول فنی متوقف و حدود 30 هزار گزارش مهندسی تهیه شد. همچنین سالانه 400 پرونده ساخت وساز به لحاظ رعایت نکات فنی در این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد که این پرونده‌ها با شکایت سازنده‌ها یا خریداران در شهرداری‌ها و اداره کل راه و شهرسازی و بازرسی کل کشور مطرح و به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ارجاع داده می‌شود. غلامی افزود: به‌دلیل نظارت مهندسان امسال، حدود 70 درصد این پرونده‌ها یا ردشکایت شد و یا برائت گرفت. برخی نیز درجه یک و 2 یعنی تذکر کتبی و شفاهی دریافت کرد و تنها 30 درصد منجر به محکومیت‌های جدی‌تر شد. اما این کافی نیست و نمی‌توانیم از جان و مال مردم که موجب تهدید قرار می‌گیرد، چشم‌پوشی کنیم.
    به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز، بر اساس استاندارد جهانی عمر مفید ساختمان‌ها 100 سال است، اما در ایران هر ساختمان 30 سال عمر می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار