مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه وشهرسازی:

هزینه زمین برای سرمایه گذاران در پروژه‌های انبوه‌سازی حذف می‌شود

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هزینه زمین و صدور پروانه برای سرمایه گذاران در پروژه‌های انبوه‌سازی در شهرهای جدید حذف می‌شود، گفت: ساخت ۴۵ هزار مسکن در چهار شهر جدید اطراف تهران آغاز شده است.

هزینه زمین برای سرمایه گذاران در پروژه‌های انبوه‌سازی حذف می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره ساخت و عرضه 200 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال 1400 اظهار داشت: برنامه دولت برای تامین بخشی از نیاز بازار مسکن تکمیل 500 هزار واحد مسکن مهر و 400 هزار واحد مسکونی است که از این تعداد 200 هزار واحد در شهرهای جدید ساخته می‌شود و عملیات اجرایی این پروژه در برخی از مناطق آغاز شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که شهرهای جدید اطراف تهران چه سهمی از این میزان عرضه جدید دارند؟ گفت: 45 هزار واحد مسکونی از این پروژه در 4 شهر جدید اطراف تهران یعنی هشتگرد، پرند، پردیس و اندیشه احداث و تحویل داده خواهد شد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این برنامه و پروژه متکی به وام نیست، ادامه داد: سرمایه و حجم نقدینگی بالایی در دست مردم است و اگر مدل پیش فروش مناسبی طراحی کنیم مردم از سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه‌ها استقبال می‌کنند.

    وی افزود: البته برای تامین اعتبارات از تسهیلات مذاکراتی انجام شده است. بانک مسکن اعلام کرده است که اگر شرکای این پروژه گردش مالی خود را در این بانک انجام دهند تهسیلات 100 میلیون تومان با 18 درصد در اختیار سازندگان قرار می‌دهیم.

    طاهرخانی درباره سازو کار و نحوه ارائه اراضی به سازندگان مسکن در این پروژه اظهار داشت: در حال اعلام فراخوان جذب سرمایه‌گذار در تمام شهرهای جدید هستیم. مشارکت‌کنندگان بخش خصوصی براساس توانایی فنی و مالی انتخاب می‌شوند و صلاحیت مالی و فنی شرکت‌ها در شرایط رقابتی بررسی می‌شود.

    وی افزود: مدلی که طراحی شده این است که زمین را دولت یعنی شرکت عمران شهرهای جدید در اختیار بخش خصوصی و سرمایه گذاران قرار می‌دهد و پروانه ساخت را هم برای سرمایه‌گذار صادر می‌کنیم. بنابراین هزینه زمین و پروانه ساخت را دولت می‌پردازد و تامین هزینه ساخت را سرمایه‌گذار بخش خصوصی برعهده دارد. براساس هزینه‌های انجام شده مشخص می‌شود که در پروژه 100 واحدی چه تعداد متعلق به دولت و چه تعداد سهم بخش خصوصی خواهد بود.

    معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: در آغاز فعالیت هزینه‌ای را به شرکای خود تحمیل نمی‌کنیم پس از اینکه واحدها ساخته شدند در تقسیم واحدها هزینه‌ها تسویه می‌شود.

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه عملا قیمت زمین برای سرمایه گذاران حذف می‌شود، گفت: سرمایه گذاران در آغاز فعالیت هزینه‌ای را بابت زمین و مجوزها و پروانه ساخت نمی‌پردازند و فقط اعتباراتشان صرف ساخت می‌شود.

    طاهرخانی در پاسخ به این سوال که سهم مسکن مهر شهر جدید هشتگرد از انتقال متقاضیان مسکن مهر پردیس چقدر است، گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات مسکن مهر پردیس مرتفع شده است و با رفع معارضی که اخیرا در پردیس انجام دادیم حدود 3300 واحد جدید برای متقاضیانی که ثبت نام کرده بودند ایجاد شد اما با کمبود عرضه مواجه شدند.

    وی با بیان اینکه بدون حضور بخش خصوصی امکان اجرای پروژه‌ها وجود ندارد،  اظهار داشت: با تورم پروژه‌های عمرانی مواجه هستیم و 70 هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور بدون جذب منابع و سرمایه بخش خصوصی قابل تکمیل و اتمام نیست.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی مانند کبوتر جلد است و اگر احساس ناامنی کند بلافاصله سرمایه خود را به سایر بازارها با ریسک کمتر انتقال خواهد داد، گفت: مدیران و مسئولان باید به طور مرتب پیگیر تسهیل امور شرکای بخش خصوصی خود باشند و نباید اجازه دهند نامه‌های اخطاری یا بروکراسی سایر نهادها جلوی ادامه کار سرمایه گذاران را بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار