مدیران خودروعصر اعتبار

ریسک زمین لرزه در کدام نواحی منطقه ۲۲ تهران بیشتر است؟

عصر ساختمان- نتایج یک مطالعه نشان می دهد بیشترین آسیب پذیری و ریسک مخاطرات زمین لرزه در منطقه ۲۲ در شرق و شمال شرقی این منطقه است که از لحاظ قدمت قدیمی تر از دیگر نواحی است و در حریم گسلش قرار گرفته اند.

ریسک زمین لرزه در کدام نواحی منطقه ۲۲ تهران بیشتر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دیده بان علم ایران، براساس یافته های این تحقیق که در شماره اخیر فصلنامه «دانش پیشگیری و مدیریت بحران» منتشر شده بعد از این نواحی، قسمت هایی از شمال و شهرک های موجود در غرب و جنوب منطقه پرخطرترین ناحیه هستند.

    هدیه سلطانپور، دکتر مهدی زارع، دکتر ابراهیم مقیمی و دکتر منصور جعفربیگلو در این تحقیق با مطالعه موردی منطقه 22 با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP  به ارزیابی ریسک زمینلرزه در شمالغرب تهران پرداخته اند.

    منطقه 22 واقع در شمال غرب تهران با داشتن جمعیت بیش از 128 هزار نفر و عبور گسل شمال تهران از شمال این منطقه همچنین با توجه به توسعه ساخت وسازهای اخیر که بیشتر به صورت برج خود را نمایان می کنند، همواره در معرض ریسک زلزله قرار دارد.

    هدف از این پژوهش با توجه به فرمول جهانی «ارزیابی ریسک = خطر × آسیب پذیری × جمعیت» (یو ان اس دی ار [1] ،2009) ابتدا ارزیابی آسیب پذیری فیزیکی با توجه به 9 معیار اصلی همراه با زیر معیارهای آن در منطقه و سپس برآورد جمعیت منطقه و در نهایت تحلیل خطر موجود در منطقه بوده است.

    به منظور تهیه نقشه ریسک زمین لرزه از مدل سلسله مراتبی AHP و تهیه پرسشنامه برای استفاده از نظر کارشناسان عمران و سازه و مهندسان زلزله شناسی و همچنین به منظور تعیین وزن های نهایی معیارها و زیر معیارها از نرم افزار Expert choice استفاده شده است. سپس با استفاده از نقشه تحلیل خطر احتمالی زلزله (PGA) موجود از پیش تهیه شده (توسط دکتر مهدی زارع) و تهیه نقشه تراکم جمعیت محدوده مورد مطالعه و ضرب آن ها در نقشه آسیب پذیری فیزیکی در نرم افزار GIS، به ارزیابی ریسک زلزله در شمال غرب تهران با نگاهی ویژه به منطقه 22 (به خصوص در توسعه های اخیر صورت گرفته) پرداخته شده است.

    محققان نتیجه گرفته اند با توجه به آسیب پذیری و خطر و جمعیت در منطقه، ریسک زلزله منطبق با نقاط جمعیتی در منطقه است و هرچه از پهنه های با جمعیت بالا دور می شویم ریسک کمتر می شود؛ بنابراین کنترل جمعیت پذیری و ساختمان سازی در منطقه از اعتبار بالایی در کاهش ریسک برخوردار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار