مدیران خودروعصر اعتبار

در نشست مشترک اعضای شورای شهر با سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی مطرح شد

واگذاری ۱۰۰پروژه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

عصر ساختمان- اعلام آمادگی مدیریت شهری برای همکاری با بخش خصوصی درخصوص تکمیل پروژه شهر آفتاب، آمادگی واگذاری ۱۰۰پروژه شهری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، ‌تعیین تکلیف ۸۰پروژه شهری با همکاری بخش خصوصی و تشکیل کمیته مشترک شورای شهر، سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی ایران ازجمله موضوعاتی بود که در نخستین نشست مشترک اعضای شورای شهر، نمایندگان اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی مطرح شد.

واگذاری ۱۰۰پروژه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، در این جلسه که با هدف افزایش مشارکت‌های بخش خصوصی در پروژه‌های شهری برگزار شده بود، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تنها راه کاهش آسیب‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی را استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تقویت این بخش دانست.
    به‌گزارش خبرنگار همشهری، مجید فراهانی ضمن تشکر از مسئولان سازمان نظام مهندسی در جهت برگزاری این نشست و تلاش برای برقراری اتحاد و همدلی در میان بخش‌های خصوصی و مدیریت شهری، گفت: «سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی ایران 2مجموعه تسهیل‌گر در عرصه اقتصاد کشور هستند. زمانی یک کشور دارای اقتصاد پویا و مؤثر خواهد بود که بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در کنار یکدیگر گام بردارند. امروزه حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصاد کلان از لازمه‌های توسعه یافتگی است. هیچ کشور توسعه یافته‌ای در دنیا نیست که بخش خصوصی بازوی اصلی توسعه یافتگی‌اش نباشد.» رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم برای حضور بخش خصوصی فراهم باشد، افزود: «وقتی به رتبه بندی توسعه یافتگی در دنیا نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مهم‌ترین موضوع مشترک در توسعه یافتگی واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی است. به هر میزان که حضور دولت در عرصه اقتصادی کمتر شود به همان میزان به توسعه یافتگی نزدیک‌تر خواهیم بود. اگر خواهان کشوری هستیم که در برابر تحریم‌های اقتصادی کمتر آسیب ببیند، باید بخش خصوصی را تقویت کنیم. از دولت فعلی انتظار می‌رفت که پیش از اینها برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی گام‌های جدی بردارد و فضای کسب و کار را با این روش تسهیل ببخشد.» 


    هزینه 6هزار میلیارد تومانی شهرآفتاب
    مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر



    « مدیریت شهری تاکنون نزدیک به 6هزار میلیارد تومان برای ساخت شهر آفتاب هزینه کرده است. اگر این رقم را به نرخ روز تبدیل کنیم، رقمی معادل 10هزار میلیارد تومان به‌دست می‌آید که رقم بالایی است. هم‌اکنون شهر آفتاب 3 تا 4هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد تا تمام فازهایش تکمیل و قابل بهره‌برداری باشد. متأسفانه در این شرایط شهرداری تهران امکان تزریق چنین مبلغی را برای تکمیل شهر آفتاب ندارد و از همین رو تصور می‌کنم بهترین پیشنهاد برای این پروژه همراهی بخش خصوصی باشد.برای نخستین بار مجموعه برنامه‌هایی برای نحوه همکاری مدیریت شهری با بخش خصوصی جمع‌آوری شده است. هم‌اکنون 80پروژه نیمه‌تمام در شهر تهران وجود دارد که تا قبل از پایان سال تکلیف تمامی آنها مشخص می‌شود. تمامی این پروژه‌ها باید تا قبل از آذرماه سال آینده به بهره‌برداری برسند تا پس از آن پروژه‌های جدید شهری با همکاری بخش خصوصی آغاز شوند. امیدواریم تبدیل تهران به مقصد گردشگری در دستور کار مدیران شهری باشد که در این راه بخش خصوصی می‌تواند بسیار کمک حال مدیریت شهری باشد.»


    100پروژه شهری آماده همکاری بخش خصوصی​​​​​​​
    افشین حبیب‌زاده، رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران




     «در شرایط کنونی مدیریت شهری یک مسیر بیشتر پیش رویش ندارد و آن هم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و جلب مشارکت این بخش در پروژه‌های شهری است. مدیریت شهری آمادگی دارد تا در 100پروژه شهری از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند و پروژه‌ها را به این بخش واگذار کند. بنا بود از اوایل سال97 از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت در پروژه‌های شهری دعوت شود که این کار تاکنون به طول انجامیده است. اما هم‌اکنون آمادگی داریم این پروژه‌ها را واگذار کنیم. همچنین مدیریت جدید شهری آمادگی دارد تا پیشنهادهای فعالان را درخصوص نحوه مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های شهری بررسی کند و از ایده‌های خوب استفاده کند.پیشنهاد می‌کنم کمیته مشترک با حضور اعضای شورای شهر، سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی برای ارائه و بررسی پیشنهادها درخصوص نحوه مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های شهر تشکیل شود. در این کمیته می‌توان موضوعات مختلف در زمینه مشارکت بخش خصوصی را به‌صورت جدی‌تر بررسی کرد و نتایج ارزنده‌ای کسب کرد.» 


    مشکلات پیش‌روی بخش خصوصی را کم کنید
    بهمن مومنی‌مقدم، نایب‌رئیس سازمان نظام مهندسی

    ​​​​​​​


     «واقعیت این است که هزینه دخالت دولت در امور اقتصادی بالاست؛ هم از لحاظ هزینه‌ای و هم از لحاظ منابع انسانی. از همین رو چاره‌ای نداریم جز اینکه از تجربیات کشورهای دیگر استفاده و بخش خصوصی را تقویت کنیم. در تمام دنیا ضمن اینکه امور اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند، حتی در اموری که امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، با تقویت این بخش شرایط را به‌گونه‌ای فراهم می‌کنند که این امور را به سرمایه‌گذاران واگذار کنند.درخصوص پروژه‌های شهری چند مسئله وجود دارد که دولت و مدیریت شهری برای حضور بخش خصوصی باید آنها را حل کند. اول بازدهی آن پروژه برای سرمایه‌گذار است و دیگری مسئله حقوقی است که در زمینه قراردادها و مشارکت دادن بخش خصوصی در پروژه‌ها دست به گریبان ماست. همیشه تصور کردیم عدم‌استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به‌خاطر کم‌کاری دولت‌‌ها بوده است اما باید عنوان کنم که ما نیز به‌عنوان بخش خصوصی پیشنهادهای خوبی به دولت‌ها ارائه نداده‌ایم تا آنها را به استفاده از این ظرفیت تشویق کنیم. اما اکنون به‌عنوان میزبان نخستین جلسه مشترک مدیریت شهری و بخش خصوصی آماده‌ایم تا به‌صورت همه جانبه با مدیریت شهری در انجام پروژه‌ها همکاری کنیم.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو