مدیران خودروعصر اعتبار

ضرورت حذف واگذاری مسئولیت‌های شهرداری به شرکت‌های پیمانکاری

عصر ساختمان- سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم خودداری از واگذاری مسئولیت‌های شهرداری به شرکت‌های پیمانکاری گفت: منطقی نیست که هم برای ۶۸ هزار نیروی شهرداری که تعداد قابل توجهی از آنان مازاد هستند، هزینه پرداخت کنیم و هم با برون‌سپاری فعالیت‌ها، هزینه‌های شهرداری را بیشتر کنیم.

ضرورت حذف واگذاری مسئولیت‌های شهرداری به شرکت‌های پیمانکاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، حجت نظری (عضو شورای شهر تهران) در مخالفت با برون‌سپاری‌ها در شهرداری تهران گفت: برون‌سپاری و واگذاری‌ها به بخش خصوصی باید در شرایطی اتفاق بیفتد که نیروی انسانی مازاد نداشته باشیم و با یک چارت سازمانی سبک مواجه باشیم، نه مثل شهرداری فعلی تهران که به اذعان بسیاری از افراد، تعداد قابل توجهی از 68 هزار نیروی آن بیش از نیاز سازمانی هستند.

    سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: به هیچ وجه این عقلانی نیست که ما هم حقوق و هزینه‌های پرسنل مازاد شهرداری را پرداخت کنیم و هم به پیمانکار برای انجام امور مختلف شهری که در حیطه وظایف ذاتی شهرداری است، هزینه بدهیم. به هر حال به‌ازای هر کارمند، فارغ از حقوق، مزایا و اضافه‌کاری هزینه‌های دیگری هم باید پرداخته شود، به طور مثال باید اتاقی مهیا شود و کامپیوتری فراهم شود؛ همچنین هزینه‌های پذیرایی کارمندان را هم نمی‌توان نادیده گرفت. ممکن است این هزینه‌ها به‌ازای هر یک نفر زیاد نباشد، اما در مجموع برای 68 هزار نفر، قطعا عدد قابل توجهی خواهد بود.

    وی افزود: در شرایط اینچنینی یا باید نیروی انسانی را تعدیل کنیم که من در شرایط فعلی کشور این را خیلی منطقی نمی‌دانم، یا باید از برون‌سپاری و واگذاری مسئولیت‌ها خودداری کنیم تا هزینه‌های مازادمان کاهش یابد.

    نظری در پاسخ به این پرسش که چرا شهرداری تهران به جای برون‌سپاری فعالیت‌ها که مستلزم پرداخت هزینه است، اقدام به واگذاری به بخش خصوصی نمی‌کند که این بخش به صورت مستقل کار را اداره کند و از همان محل هم کسب درآمد کند، بیان کرد: این موضوع محل بحث است. با واگذاری به بخش خصوصی باز هم مشکل نیروی انسانی حل نمی‌شود. اگر قرار باشد کارها به طور کلی واگذار شوند، حضور نیروی انسانی فاقد توجیه می‌شود.

    سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اضافه کرد: در شرایط فعلی به طور مثال برخی کارها به یک شرکت فعال در حوزه IT سپرده می‌شود و یک کارشناس IT هم در شهرداری هست که مسئولیت راهبری و نظارت بر کار آن شرکت را به عهده دارد، اما اگر قرار باشد کار به طور کامل به این شرکت IT واگذار شود، دیگر حضور کارشناس یادشده بی‌دلیل خواهد بود. بنابراین واگذاری به بخش خصوصی مشکل را حل نمی‌کند.

    نظری با بیان اینکه بخش خصوصی ممکن است نپذیرد که کارکنان شهرداری را به کار گیرد، گفت: چراکه این بخش به طور طبیعی همواره به دنبال هزینه کمتر و سود بیشتر است. اگر بخواهیم حجمی‌از نیروی انسانی را به بخش خصوصی تحمیل کنیم، ممکن است از اساس این موضوع را نپذیرد و آنگاه احتمال تعدیل‌ در شهرداری به وجود می‌آید که به نظر من در شرایط فعلی جامعه این خوب نیست.

    وی در ادامه بیان کرد: تصور می‌کنم اگر در حوزه منابع انسانی برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت درستی داشته باشیم، حتما می‌توانیم از حجم قابل توجه نیروی انسانی حاضر در شهرداری تهران استفاده بهینه کنیم. بسیاری از نیروهای شاغل در شهرداری تهران نیروهای توانمندی هستند و فکر می‌کنم می‌توان از ظرفیت آنها به نفع شهر استفاده کرد. این در شرایطی ممکن می‌شود که بپذیریم کارهای شهرداری را برون‌سپاری نکنیم.

    عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید جلوی جذب گسترده نیرو در شهرداری تهران گرفته شود، اظهار داشت: اینگونه در یک بازه زمانی طولانی می‌توانیم بدنه شهرداری را کوچک‌تر کنیم تا در آینده بتواند به صورت چابک‌تری کارهایش را دنبال کند.

    نظری خاطرنشان کرد: طبق اعلام معاونت منابع انسانی شهرداری تهران، حدود 68 هزار نیروی شهرداری اعم از کارکنان رسمی، خدمات اداری شهر و‌ هادیان شهر داریم و در مجموع حدود 108 هزار حقوق‌بگیر داریم که طبیعتا در قالب نیروهای پیمانکاری و شرکت‌هایی که با شهرداری تعامل می‌کنند، فعالیت دارند؛ یعنی حدودا برابر با نیروی انسانی حاضر در شهرداری، نیروهای پیمانکاری داریم که حقوق دریافت می‌کنند.

    وی ادامه داد: اینکه شهرداری تاکنون از نیروهای خود استفاده نکرده و به برون‌سپاری روی آورده، به دلیل کج‌سلیقگی بوده است و همین فرایند در دوره فعلی هم ادامه پیدا کرده است. تا امروز اراده جدی برای ممانعت از این مشکل در شورای شهر جدید ندیده‌ام و در حال تلاش هستم همکارانم را قانع کنم تا حداقل این فرایند برون‌سپاری را کند کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار