مدیران خودروعصر اعتبار

راهکارهای ساده برای مدیریت مصرف آب

عصر ساختمان- بررسی ها حاکی از آن است که به کارگیری راهکارهای ساده در مصرف خانگی آب، می تواند اثر قابل توجهی در مدیریت مصرف در سطح کلان داشته باشد.

راهکارهای ساده برای مدیریت مصرف آب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، بررسی ها نشان می دهد که منابع آبی مورد استفاده انسان در دنیا محدود است. بر اساس آمارهای منتشر شده در سطح دنیا، حدود 2.5 درصد از منابع آبی را آب‌های شیرین تشکیل می‌دهند؛ به بیان دیگر بیش از 97.5 درصد از منابع آب موجود روی کره زمین، قابل استفاده برای انسان‌ها نیستند. بخش عمده‌ای از این 2.5 درصد نیز کوه‌های یخی مناطق قطب شمال و جنوب هستند. در نتیجه می توان به این نتیجه رسید که کمتر از یک درصد از منابع آب موجود در جهان، آب‌های شیرین هستند که انسان می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. البته این میزان نیز در تمام دنیا به یک نسبت برابر توزیع نشده است و برخی کشورها مانند ایران، متناسب با وسعت و جمعیت از این منابع برخوردار نیستند. با توجه به موضوعات مطرح شده، شرایطی مانند رشد شهرنشینی، توسعه صنایع، تغییر سبک زندگی و به‌دنبال آن، افزایش استفاده از منابع محدود آبی‌، باعث شده که مشکل کم‌آبی در کشور به چالشی بزرگ تبدیل شود. برای حل این موضوع نیاز به آموزش برای شهروندان و همچنین بهره گیری از راهکارهای فنی برای مدیریت مصرف آب است.

    اصلاح الگوی مصرف به شکل سرانه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، به شکلی که اگر هر فرد تلاش کند در زمان شست‌ و شوی دست و صورت، تنها یک دقیقه از مدت زمان بازبودن شیر آب بکاهد، می‌توان 36 لیتر از مصرف خانواده کاست. هم‌چنین در مدت زمان 20 دقیقه شست‌ و شوی ظروف معادل 160 بطری یک و نیم لیتری آب مصرف می‌شود، اگر هنگام شستن ظروف و پیش از آبکشی، تنها دو دقیقه شیر آب کمتر مصرف شود، در هر بار شست‌ و شو، 18 لیتر آب صرفه‌جویی خواهد شد. هم‌چنین با 15 دقیقه استحمام، معادل 180 بطری یک و نیم لیتری آب مصرف می‌شود. کاهش مدت زمان استحمام تنها به میزان یک دقیقه، روزانه 52 لیتر مصرف آب را کاهش می‌دهد.جلوگیری از نشت شیرآلات نیز از به هدررفتن 10 لیتر آب در روز جلوگیری می‌کند. رفع نشتی شیرآلات هم می‌تواند پنج درصد مصارف کل آب خانواده را کاهش دهد.

    از سوی دیگر، باز بودن شیرآب روشویی برای شستن صورت و یا مسواک زدن به مدت پنج دقیقه، معادل 40 بطری یک و نیم لیتری آب مصرف می‌شود. با بستن شیرآب به مدت پنج دقیقه و استفاده از یک لیوان آب برای مسواک زدن، روزانه 60 لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

    هم‌چنین باید به این موضوع توجه کرد که ماشین لباسشویی در هر بار شست‌ و شو، معادل 30 بطری یک و نیم لیتری مصرف می‌کند؛ به‌ منظور کاهش مصرف آب باید از حداکثر ظرفیت ماشین لباسشویی استفاده کرد. علاوه‌ بر این نشت آب از توالت فرنگی یا سیفون، سالانه بیش از 80 هزار لیتر آب را هدر می‌دهد. این مقدار برای سه بار دوش گرفتن در هر روز در طول یکسال کافی است. این ها تنها چند مورد ابتدایی است که می توان با نشان دادن سهم بالای آن در مدیریت مصرف آب، از هدر رفت این منبع حیات بخش جلوگیری کرد. به گفته کارشناسان، در شرایط فعلی، دیگر شعار صرفه‌جویی نمی‌تواند پاسخگوی حل مشکلات آب باشد و لازم است به مساله ارتقاء بهره‌وری بیش از گذشته توجه شود؛ چرا که نمی‌توان بدون توجه به کاربردهای آب و نقش آن در حوزه‌های مختلف، درباره نوع مصرف این مایه حیات صحبت کرد و با توجه به این‌که آب مصارف متعددی دارد و در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید در ابتدا به کاربردهای مصرف توجه شود. بانک مسکن در قالب کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» در تلاش است که آگاهی بخشی در شیوه صحیح مصرف آب را بهبود دهد

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو