مدیران خودروعصر اعتبار

جلوه‌ای از معماری ایرانی

عصر ساختمان:کار برای طراحی معماری شهر آفتاب کاری طولانی و بسیار پیچیده بود.

جلوه‌ای از معماری ایرانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری آنلاین، از مشاور GMP آلمان و شرکت نقش‌جهان پارس گرفته تا شرکت یادمان‌سازه و حتی چند شرکت داخلی دیگر هر کدام بر لوح نمایشگاه نقشی زدند، اما کار نهایی برای طراحی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب را 2 شرکت یادمان‌ساز و نقش‌جهان پارس به پایان رساندند. از این‌رو برای فهم معماری نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به سراغ یکی از معماران این مجموعه رفتیم.

    نوید افشار قاسملو ازجمله کسانی است که در طراحی این پروژه بسیار عظیم نقش داشته است. با او در مورد معماری نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب صحبت کردیم؛ از الگوهای معماری ایرانی -اسلامی تا استفاده از فضاهای عظیم نمایشگاهی.

        روایت معمارانه از نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب

    روایت معمارانه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب از 2 ورودی شرقی و غربی است. در واقع می‌توان گفت که دروازه ورودی نمایشگاه، محور چهارباغ است. چهارباغ جایی است که ایستگاه مترو و ایستگاه اتوبوس در 2 سوی آن قرار دارد. محور چهار‌باغ به طول 5. 1کیلومتر و عرض 90متر این دو ورودی را به یکدیگر متصل می‌کند. این دروازه 2 جنبه دارد؛ در ابتدا جنبه عملکردی دارد که متکی بر عملکرد کل مجموعه است. در این محور 2 مسیر سواره و پیاده به‌صورت مجزا طراحی شده‌است. مسیر سواره و پیاده جمعیت زیادی را به داخل مجموعه هدایت می‌کند. جنبه دیگر این محور، رویکرد معمارانه است. از منظر معماری، وجود یک چهارباغ در طول یک مسیر ورودی می‌تواند بیانگر هویت معماری باشد. مفهوم کلی چهارباغ آن است که یک محور عبوری است که به‌صورت فضای سبز و با درختان مختلف طراحی و ساخته شده است. محور چهارباغ عملکرد مدرن خود را که انتقال سواره و پیاده است با یک طرح ایرانی ترکیب کرده است. یعنی مردم که در این مسیر حرکت می‌کنند هم می‌توانند توقف و استراحت کنند و هم عبور کنند. بنابراین یک کاربری و عملکرد بسیار مهم برای نمایشگاه که مقیاس بزرگی دارد ترکیب شده با یک مفهوم معماری که ریشه در معماری ایرانی- اسلامی دارد. مقیاس در طراحی این مسیر بسیار اهمیت دارد. این مسیر یک محور عریض شهری است که در 2 سطح مختلف سواره و پیاده را به سمت مجموعه هدایت می‌کند. میدان مرکزی مجموعه نیز دارای اهمیت است چرا که این میدان بزرگ‌ترین میدان پیاده کشور با قطر 200متر است. میدان دروازه ورودی به سمت نمایشگاه است. این میدان آب‌نمایی به قطر 80متر دارد و به‌صورت موزیکال طراحی شده و می‌توان گفت که نقطه عطف نمایشگاه است. این میدان علاوه بر تمرکز حرکت بازدید‌کنندگان و هدایت به سمت نمایشگاه می‌تواند برای برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها مورد استفاده قرار ‌گیرد.

        تالار ملل

    ایده طراحی ساختمان ملل از کاخ صدستون پرسپولیس گرفته شده است و 9هزار مترمربع مساحت دارد؛ مساحتی در حدود 100متر طول در 100متر عرض. در این تالار ستون‌هایی با ارتفاع 16متر احداث شده است و سقف بسیار بلندی دارد. ساختمان ملل یک نمای کاملا شیشه‌ای دارد و به نوعی دروازه ورودی نمایشگاه است. پیش از آنکه بازدیدکنندگان به سالن‌های نمایشگاهی وارد شوند ابتدا باید وارد تالار ملل شوند و پس از آن از نمایشگاه بازدید کنند. این بنا یک ساختمان فاخر است که هر بازدید‌کننده در ابتدای ورودی نمایشگاه از آن می‌گذرد. کسی که داخل سالن ملل است تصویری از باغ ایرانی و فضای بیرونی نمایشگاه خواهد داشت. کاربری اصلی این سالن اطلاع‌رسانی به مردم و خدمات‌رسانی است. در طبقه زیرین نیز مسیر عبور و مرور است. در واقع مسیر دسترسی بازدید‌کنندگان از باغ ایرانی به طبقه زیرین این تالار منتهی می‌شود.

        سالن‌های سه‌قلو

    سالن‌های نمایشگاهی در همه جای جهان در درجه اول باید یک فضای یکپارچه و بزرگ داشته باشد. ارتفاع سقف سالن در سالن‌های نمایشگاهی می‌تواند بیانگر کیفیت خوب طراحی آن باشد. 2 سالن با دهانه 50متر در 2 سمت و یک سالن با دهانه 80متر در مرکز، فضایی بزرگ و مختص برگزاری نمایشگاه را ایجاد کرده است. به لحاظ کاربری نمایشگاهی، داشتن چنین فضای یکپارچه و یکدستی بسیار اهمیت دارد که این سه سالن توانسته است چنین کارکردی را ایجاد کند. این سالن در امتداد ورودی اصلی نمایشگاه قرار دارد و بعد از سالن ملل جای گرفته است. سقف این سالن به‌عنوان سازه برتر فولادی کشور در سال 92 انتخاب شده و فضایی کاملا بزرگ و با مقیاس نمایشگاه‌های بین‌المللی است. سالن‌های سه‌قلو علاوه بر داشتن فضای بزرگ و یکپارچه، نشانه‌هایی از معماری ایرانی و عناصر آن را در خود جای داده‌اند. یکی از نکات مهمی که در ساخت سقف سالن‌های سه قلو مورد توجه بوده این است که کل سازه سقف، سازه اصلی است. از این‌رو بازدید‌کنندگان می‌توانند نمونه‌ای از کاربندی ایرانی را در سازه سقف سالن‌های سه قلو ببینند. علاوه براین، سالن سه‌قلو نمای شیشه‌ای بزرگی دارد که فضای سبز در پشت و نمای تالار ملل در ورودی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی