مدیران خودروعصر اعتبار

حضور ملی و همگانی برای طراحی غرفه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

عصر ساختمان: پروفسور محمود گلابچی چهره ماندگار معماری و مهندسی راه و ساختمان بر برنامه ریزی دقیق ایران برای ارائه رویکرد ارزش های پایدار معماری ایران در نمایشگاه بین المللی اکسپو تاکید کرد.

حضور ملی و همگانی برای طراحی غرفه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از روزنامه شرق، در این یادداشت آمده است: حضور ایران در اکسپو نماد توانمندی کشور ما در معماری، مهندسی و هنر است. به همین جهت باید برای آن یک برنامه‌ریزی دقیق، با رویکرد ارائه ارزش‌های پایدار معماری ایران همراه با بهره‌گرفتن از فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های نوین به عمل آورد.
    در این راستا ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی و مناسبت‌هایی مثل اکسپو در طول دوره‌های گذشته، جز در مواردی، به جایگاه شایسته معماری کشور دست نیافته‌ایم.
    در سال‌های اخیر برای برگزاری اکسپو در میلان، برخلاف فرایندی که در اکسپوی شانگهای صورت گرفت، از مدت‌ها قبل مقدماتی فراهم شد تا بتوان طرحی مناسب معماری کشور در اکسپوی میلان ارائه شود اما به‌دلیل عدم‌ هماهنگی‌هایی که در طول این مسیر؛ از اعلام برنامه مسابقه تا برگزاری و اعلام نتایج مسابقه و طراحی‌های پس از آن و اجرای غرفه صورت گرفت، باز هم به جایگاه واقعی خودمان در معماری و هنر، که سابقه طولانی در کشور ما دارد، دست پیدا نکردیم و این نشان داد باز هم برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های لازم در حدی که ما را به نتایج مطلوب برساند، نبوده است.
    برای اکسپوی بعدی باید از هم‌اکنون، هرچند بعضی ویژگی‌ها و نکات آن دقیقا معرفی نشده است اما حداقل کشور برگزارکننده و برخی از خصوصیات کلی آن مشخص شده، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کنیم.
    باید پیش‌بینی کنیم که چگونه وارد مطالعه و طراحی‌های مناسب با این موضوع شویم. برای اینکه بتوانیم تجربه‌ای بهتر از میلان در اکسپو 2020ارائه کنیم، بهتر است حتی دانشگاه‌های کشور در رشته‌های معماری و هنر و طراحی داخلی را درگیر موضوع و این امر را به یک فراخوان ملی در سطح جامعه حرفه‌ای و دانشگاه‌ها تبدیل کنیم.
    در طراحی غرفه ایران در اکسپو فقط جنبه‌های معماری نیست که باید مورد توجه قرار بگیرد بلکه جنبه‌های طراحی داخلی و هنر که استادان و متخصصان حوزه معماری داخلی و طراحی صنعتی در آن دخالت دارند و همین‌طور هنرمندانی که در بحث فضای غرفه می‌توانند مؤثر باشند نیز باید در نظر گرفته شود و لازمه آن یک حرکت علمی- تخصصی از هم‌اکنون برای سال 2020است تا ما در فرصتی محدود با یک مسابقه و یک انتخاب که ممکن است همه اهداف ما را در خود جای ندهد مواجه نشویم.
    برای اکسپوی میلان با اینکه مسابقه برگزار شد اما فرصت آن‌قدر نبود که بتوان فرایند طراحی را در رسیدن به اهداف، متناسب با معماری ایران به طور کامل محقق کرد. حتی ما می‌توانیم این پروژه را در قالب پروژه‌های دانشجویی در مقاطع کارشناسی‌ارشد مطرح کنیم تا این مشارکت عمومی در سطح رشته‌های معماری، هنر و معماری داخلی صورت بگیرد.
    مسابقه برای استفاده از خرد جمعی و ایجاد فضایی که همه دیدگاه‌های خلاق و نوین را پوشش دهد روش مناسبی است اما شاید به‌جای مسابقه، ایجاد یک حرکت علمی - تخصصی در سطح وسیع تر بهتر باشد. برای اینکه در مسابقه تعداد معینی وارد مسابقه می‌شوند و انتخاب ما محدود است به همان طرح‌هایی که در مسابقه حضور پیدا کرده‌‌اند و جای خیلی از دیدگاه‌های دیگر خالی خواهد ماند.
    اما اگر ما این را در سطحی وسیع‌تر در مرحله رقابت بین اندیشه‌ها قرار بدهیم انسان‌های بسیاری می‌توانند شرکت کنند و ایده‌های بسیاری ارائه می‌شود. اگر ما فرصت کافی برای جمع‌بندی، نتیجه‌گیری و بازنگری پیدا کنیم آن‌وقت می‌توانیم طرحی را انتخاب کنیم که هم به لحاظ معماری و هم به‌لحاظ مهندسی و هنر واجد ارزش‌های معماری ایران و ویژگی‌های موردنظر است.
    ضمن اینکه فرایند برگزاری مسابقه را امر مطلوبی می‌دانم اما عملکرد بهتر و جامع‌تر آن است که بتوانیم این فرایند را تبدیل به یک رقابت همگانی و تلاش عمومی کنیم که این امر در قالب به‌کارگیری مجامع تخصصی و حرفه‌ای و قبل از همه دانشگاه‌ها عملی خواهد شد. جزئیات برنامه اکسپو را ستاد برگزاری اکسپو ارائه خواهد کرد.
    کمااینکه در میلان هم چندین دفترچه توسط ستاد برگزاری اکسپوی میلان منتشر شد که محور اصلی اکسپو را که «تغذیه زمین و انرژی برای حیات» بود، مشخص و ویژگی‌ها و اهداف و محدودیت‌ها را بیان می‌کرد. آنچه توسط کشور‌ها صورت می‌گیرد طراحی بر اساس محور‌های اکسپو و رویکرد آن کشور و انتخاب یک عنوان یا نام برای غرفه کشور است. طبیعتا این کاری نیست که دولت به‌تنهایی به آن بپردازد.
    بخش خصوصی نقش عمده‌ای در فرایند طراحی و اجرای پروژه خواهد داشت. تمامی مجامع علمی- تخصصی که دست‌اندرکار چنین اموری هستند باید مشارکت داشته باشند. این یک حرکت ملی است اما کارفرمای آن طبیعتا دولت خواهد بود. بنابراین بخش خصوصی، انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای نقش زیادی در به‌ثمررسیدن این حرکت خواهند داشت.
    بیش از همه ما نمادهایی از معماری و هنر کشور را در اکسپو جست‌وجو می‌کردیم و در آینده خواهیم کرد. ما معتقدیم اگرچه در غرفه‌های اکسپو از سازه‌های نوین و سیستم‌های مدرن استفاده می‌شود اما این اهداف می‌تواند در قالب عناصری که معرف معماری کشور ما هستند، شکل بگیرد. در میلان هم اگر می‌توانستیم بیش از آنچه انجام شد، عناصر معماری و ارزش‌های معماری کشور را نشان دهیم، حتما در تبلور معماری و هنر چندهزارساله کشور موفق‌تر بودیم.
    همه دانشگاه‌ها و همه مجامع علمی و تخصصی باید این پروژه را به‌عنوان نمادی از توانایی کشور در حوزه معماری، طراحی و هنر تلقی کرده و در آن مشارکت کنند. بنابراین؛ از جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز تا سازمان نظام مهندسی و قبل از همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی- پژوهشی باید از هم‌اکنون در کنار وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسئول این غرفه در اکسپو است، یک حرکت فراگیر و جامع در زمینه معماری و طراحی را آغاز کنند تا با محدودیت زمانی و وقت مواجه نشویم و بتوانیم در فرصت کافی برای این اقدام ملی طرحی مناسب ارائه کنیم تا نشانی از قدرت ما در حوزه معماری و هنر و طراحی باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار