مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن دارشدن مردم در دهه چهارم انقلاب؛

ساخت هزاران مسکن توسط سپاه برای محرومان کشور

عصر ساختمان- موضوعی که حالا دردهه چهارم انقلاب موجب شده تا کشوردراین زمینه به پیشرفت‌های خوبی در زمینه خانه دار کردن مردم در استان‌های مختلف ازجمله، کرمانشاه، تهران وسمنان برسد وحتی در برخی از استان‌ها با مازاد ساخت روبروشود.

ساخت هزاران مسکن توسط سپاه برای محرومان کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از خبر آنلاین ،  مسکن ،خوراک وپوشاک سه نیاز اصلی  خانواده ها به شمار می روندکه حتما باید مورد توجه قرار بگیرد ،اما سخت تر شدن شرایط برای داشتن خانه ای مناسب موجب شده  تنها تعداد قابل توجهی بتوانند برای خود خانه ای مستقل تهیه کنند.

    از آنجا که پس از پیروزی انقلاب تامین نیازهای معنوی  درکنار مادی مورد توجه نظام بوده است لذا این مهم سبب شده تا برنامه ریزی های خوبی در زمینه مسکن دار شدن خانواده  ها در شهر وروستا اتفاق بیفتد که به عنوان مثال می توان از فعالیت بنیاد مسکن در کنار وزارت راه وشهر سازی دراین زمینه نان برد.  

    موضوعی که حالا دردهه چهارم انقلاب موجب شده تا کشوردراین زمینه به پیشرفت های خوبی در زمینه خانه دار کردن مردم در استانهای مختلف ازجمله ، کرمانشاه ، تهران وسمنان برسد وحتی در برخی از استانها با مازاد ساخت روبروشود.

    طبق آمارها نشان می دهد،تعداد مسکن  ساخته شده در استانهای کشور به نزدیک دومیلیون واحد رسیده است.

    این درحالی است که تاکنون بیش ازهزاران مسکن توسط سپاه برای محرومان کشورساخته شده است.

     ******

    سخت شدن شرایط برای داشتن مسکن در دودهه اخیر از جمله دلایلی بودکه موجب شد تا با روی کار آمدن  دولت نهم ودهم  ساخت خانه های مناسب وارزان قیمت به طور ویژه در دستور کار قرار بگیرد وحتی در دولت یازدههم ودوازدهم نیزاین مهم ادامه دار شود.

    آمارها نشان می دهد،تا به امروز بالغ بر دو میلیون واحد مسکن اجتماعی تکمیل و افتتاح شده که سهم دولت یازدهم از این تعداد 829 هزار و 494 واحد معادل 45 درصد بوده است.

    همچنین تعداد واحدهای تحویل شده یک میلیون و 568 هزار و 452 واحد بوده که 878 هزار و 533 واحد معادل 56 درصد توسط دولت یازدهم انجام شد.

    تعداد واحدهایی که سند برایشان صادر شده نیز یک میلیون و 159 هزار و 431 واحد بوده که 634 هزار و 987 واحد آن معادل 55 درصد توسط دولت یازدهم صادر شده است.

    تاکنون یک میلیون و 333 هزار و 237 واحد مسکن اجتماعی فروش اقساطی شده که عملکرد دولت یازدهم 854 هزار و 805 واحد معادل 64 درصد بوده است.

    از سوی دیگر برای یک میلیون و 376 هزار و 651 واحد انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب نصب شده و یک میلیون و 91 هزار و 846 واحد دارای قرارداد  از خدمات و انشعابات برخوردار نیست.

    همچنین 478 مدرسه، 442 مسجد، 49 کلانتری و 43 مرکز بهداشتی و درمانی تاکنون اتمام یافته که مربوط به خدمات روبنایی در پروژه‌های مسکن مهر است.

    افتتاح 45 هزار واحد مسکن در دهه مبارک فجر

    با وجود مشکلاتی که بر سر ساخت مسکن مهرایجاد شد ، اما تقاضای بالای متقاضیان سبب شده تا دولت برای تکمیل این مسکن ها اقدام جدی کند به طوری که اواخر دیماه سال جاری قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از افتتاح 45 هزار واحد مسکن مهر در دهه مبارک فجر خبر داد و اعلام کرد: «لایحه‌ای به مجلس ارائه شده تا از طریق فروش زمین هزینه‌های تکمیل پروژه‌های مسکن مهر را تأمین شود.»

    احمد اصغری‌مهرآبادی افزود:« بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، پروژه‌هایی که معارض یا پرونده قضایی ندارند را از لحاظ ساخت تا پایان سال 1398 به اتمام می‌رسانیم.»

    به گفته وی ، با وجود اینکه طبق آیین‌نامه اجرایی قرارنبود کارآماده‌ سازی و خدمات زیربنایی و روبنایی سایت‌های مسکن مهر را انجام دهیم چراکه دولت نیز در مضیغه است؛ اما با توجه به رویکرد وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفته شده که از منابع داخلی به واسطه فروش زمین برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر استفاده شود.

    افتتاح 1000واحد مسکونی در کرمانشاه

    یکی از استانهایی که از ساخت مسکن مهر به شدت استقبال کردند کرمانشاه بود این درحالی بود که زلزله دوسال گذشته در شهرهای مختلف این استان که موجب شد تا ساخت خانه های نیمه کار مهر از شدت بیشتری برخوردارشود.

    سرانجام روز گذشته بود که  با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان 1000 واحد مسکن مهر در استان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

    36 واحد تعاونی مسکن امور اتباع استانداری کرمانشاه، 100واحد تعاونی مهر شهرستان هرسین، 36 واحد تعاونی مسکن میراث فرهنگی، 32 واحد تعاونی مسکن انجمن شرکت‌ها، 184 واحد تعاونی مسکن مولوی شهرستان جوانرود، 300 واحدمهرآوران شهرستان کنگاور، 330  واحد مربوط به مالکان استان از جمله این پروژه‌ها بود که برای ساخت آنها  80 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است .

    افتتاح 5500 واحد مسکونی در پرند

    یکی ازمناطقی که در دهه فجر شاهد افتتاح مسکن درآن بودیم شهر جدید پرند در استان تهران بود.

    آمارها نشان می دهد از 96 هزار و 80 واحد مسکن پرند بخش قابل توجهی تاکتون افتتاح شده و تنها29 هزار واحد باقی ماند.

    همچنین  شهریورماه امسال و درهفته دولت ، 3480 واحد را افتتاح شد.

     هم اکنون حدود 25 هزار واحد باقی مانده و برنامه زمان‌بندی این است که تا شهریورماه 1398 کل پروژه مسکن مهر پرند به اتمام برسد.

    به گفته دست اندر کاران ساخت مسکم مهر16 هزار واحد مسکن مهر پرند آماده است ، که افتتاح این‌ها منوط به آماده‌سازی خدمات و انشعابات است.

    سرانجام روزگذشته بود که  حدود 5500 واحد  که عمده آن در فاز شش قرار دارشت افتتاح شد.

    به گفته دست اندر کاران در صورت تکمیل خدمات و زیرساخت‌ها تعداد افتتاح‌ها تا 16 هزار واحد قابل افزایش است.

    درمیان استاهای مختلف کشور مازندران ازجمله مناطقی به شمارمی رود که تعداد قابل توجهی از مسکن مهر را به خود اختصاص داده است.

    ازابتدای اجرای طرح مسکن مهر تاکنون یک میلیون و 960 هزار واحد در کشور احداث شدهاست که سهم استان مازندران از این تعداد1049 واحد است. 

    ساخت مسکن درمناطق محروم توسط سپاه

    یکی از مشکلات اساسی جمعی کثیری از خانواده‌های محروم در استان سیستان و بلوچستان که مانع از پیشرفت روند زندگی آنها می‌شود، نداشتن سرپناه مناسب است تا جایی که برخی از این محرومین، هم‌اکنون در کپرها و یا زاغه‌هایی زندگی می‌کنند که به هیچ وجه شرایط اولیه بهداشتی ندارند.

    این مهم موجب شده تا پس از پایان جنگ تحمیلی سپاه ساخت مسکن محرومان را به طور ویژه در دستورکارخود قراردهد به طوری که تا کنون بیش از هزاران واحد مسکونی را درمناطق محروم کشورساخته وبه متقاضبان تحویل داده است .

    برهمین اساس، نیروی زمینی سپاه پاسداران با محوریت قرارگاه منطقه‌ای قدس، برای حل این مشکل دست به کار شده و در سالیان اخیر اقدامات مناسبی برای رفع معضل خانواده‌های بی‌سرپناه انجام داده است.

    تاکنون سپاه توانسته 150 واحد مسکونی 60 و 70 متری در منطقه سرباز و قصرقند ساخته و تحویل محرومان این منطقه بدهد. در شمال استان سیستان و بلوچستان و در مناطق زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون هم تاکنون 140 واحد مسکونی ساخته و به طور رایگان توسط نیروی زمینی سپاه تحویل مردم محروم شده است.

    اگر چه سپاه تا کنون حدود 300 واحد مسکونی را در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان ساخته و تحویل مردم محروم داده است اما در فاز اول از یکی از طرح‌های کلان سپاه برای ایجاد سرپناه دائمی برای محرومین استان سیستان و بلوچستان، احداث 1000 واحد مسکونی در سراسر این استان پیش بینی شده که تاکنون چیزی نزدیک به یک سوم آن محقق شده و بقیه نیز در دست احداث است.

    هم‌اکنون کار ساخت 173 واحد مسکونی در شمال استان و صدها پروژه دیگر در جنوب و مرکز استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است که احتمالا در آینده نه چندان دور، این پروژه‌ها نیز به اتمام رسیده و تحویل مردم محروم مناطق مختلف داده خواهد شد.

    پس از سیستان وبلوچستان،بایداز بوشهرنام برد که در سالهای اخیرخانه های بسیاری برای محرومان آن توسط سپاه ساخته شده است.

    آمارها نشان می دهد سازمان بسیج سازندگی استان با مشارکت درساخت مسکن ویژه مددجویان کمیته امداد بوشهر یک هزار و 121 مسکن مددجویان می‌سازد.

    همچنین قرار است سازمان بسیج سازندگی استان بوشهر با همکاری کمیته امداد امام خمینی 50 واحد مسکونی برای مدد جویان کمیته امداد در شهرستان عسلویه احداث می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو