مدیران خودروعصر اعتبار

درخواست بخش خصوصی از دولت برای بافت فرسوده

عصر ساختمان- کارشناسان بازار مسکن اقدام مهم در راستای ایجاد جذابیت برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به پروژه های نوسازی را «ارایه تسهیلات ارزان قیمت» مشروط به تامین یارانه نرخ سود از سوی دولت عنوان کردند.

درخواست بخش خصوصی از دولت برای بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، اگرچه دولت برای شروع پروژه های بازآفرینی در محدوده مناطق قدیمی و فرسوده شهرها، از توسعه گران دعوت کرده اما سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه ساخت وساز عنوان می کنند ورود به پروژه های نوسازی بافت فرسوده بدون ارایه تسهیلات ارزان قیمت و مناسب ، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
    مسعود سعادتمند کارشناس ساختمان و مسکن با بیان اینکه تامین مالی با نرخ عادی، چاره ای از مشکلات سازندگان و توسعه‌گران باز نخواهد کرد، عنوان کرد: در حال حاضر، سرمایه‌گذاران زیادی تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان دارند و سرمایه‌گذاران از طرق مختلفی همچون منابع داخلی خود، بازار سرمایه، پیش فروش و ... می ‌توانند اقدام به تامین مالی پروژه‌های خود کنند. اما پروژه‌هایی که در اولویت اجرا برای دولت قرار دارند، در بسیاری از اوقات از منظر ریسک و بازده، برای سرمایه‌گذاران جذاب نیستند.
    وی ادامه داد: به همین دلیل نیز سرمایه‌ها وارد بخش‌های دیگر بازار می‌شود یا آنکه سرمایه گذاران باز هم به ساخت وساز در سایر مناطق شهری رو می آورند.
    این کارشناس ساختمان با تاکید بر آنکه یکی از مهم ‌ترین اقداماتی که منجر به ایجاد جذابیت برای سرمایه‌ گذاران می ‌شود، ارایه تسهیلات با نرخ مناسب است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته، برنامه‌ های دولت برای ارایه یارانه و کاهش نرخ سود تسهیلات بازآفرینی شهری، به صورت کامل اجرا نشده و این یکی از علل عدم تحقق اهداف بازآفرینی شهری است. از این رو به نظر می رسد اگر دولت بخواهد برنامه بازآفرینی در محله های هدف به ویژه در شهرهایی همچون تهران میزان موفقیت بیشتری داشته باشد باید برای سرمایه گذاران بخش خصوصی جذابیت بیشتری ایجاد کند.
    وی عدم احداث زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل عمومی همزمان با احداث شهر جدید، نبود امکانات و سرانه‌های مناسب خدماتی و تفریحی را از جمله مشکلات عدم اقبال عمومی به محلات نوسازی شده دانست و گفت: به نظر می‌ رسد در کنار احداث مسکن انبوه در این بخش از شهرها در قالب طرح‌های وزارت راه و شهرسازی، افزایش مطلوبیت سکونت در این محدوده ها نیز بایستی در دستور کار قرار گیرد.
    سعادتمند معتقد است در صورت افزایش سرانه های خدماتی، افزایش مطلوبیت سکونت و به تبع آن افزایش تقاضا، تمایل سرمایه‌گذاران برای عرضه مسکن نیز افزایش یافته و ارایه مشوق‌های مناسب (همچون تسهیلات با نرخ جذاب) منجر به ایجاد تعادل مناسبی در بازار خواهد شد که در آن شرایط عرضه مسکن نیز توسط انبوه‌سازان افزایش خواهد یافت.
    به گفته وی لازم است همزمان با تلاش برای جذاب کردن ساخت و ساز، افزایش سکونت در این مناطق در دستور کار قرار گیرد تا از این طریق، افزایش بازده اقتصادی نیز حاصل و تمایل برای سرمایه‌گذاری افزایش یابد.
     با اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری قرار است سالانه 100 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده سراسر کشور ساخته و نوسازی شود. این واحدها با تخریب خانه های فرسوده و کلنگی ساخته خواهد شد.
    شرط موفقیت این طرح تضمین حاشیه سود منطقی و مناسب برای توسعه گران ساختمانی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار