مدیران خودروعصر اعتبار

منطقه ۵ تهران رتبه نخست معاملات

افت معاملات و رشد قیمت مسکن در تهران

عصر ساختمان- در حالی‌که این روزها شاهد افت معاملات مسکن در کشور و به ویژه تهران هستیم، گزارش‌ها حکایت از رشد اندک قیمت مسکن در دی ماه دارد.

افت معاملات و رشد قیمت مسکن در تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، روند نزولی معاملات مسکن در تهران از ماهها قبل ادامه دارد و تصور بازار مسکن و متقاضیان خرید بر این بود که این افت معاملات می‌تواند در آینده منجر به کاهش تقاضای بیشتر و در نتیجه افت قیمتها شود.

    مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه رکود مسکن یک حرف بی معنی است، گفت: رکود مسکن را قبول ندارم، اما کساد شدن خرید و فروش مسکن را قبول دارم.

    وی افزود: رکود مسکن یعنی اینکه خرید و فروش مسکن به هیچ وجه انجام نمی‌شود، اما خوشبختانه آمارهای سامانه ثبت معاملات نشان می‌دهد که خرید و فروش انجام می‌شود.

    طبق آمارهای اعلامی بانک مرکزی در دی ماه امسال با کاهش 64.6 درصدی معاملات در تهران حجم معاملات این کلان‌شهر به 6.7 هزار واحد مسکونی رسید.

    بر اساس آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در اولین ماه زمستان امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 6.7 هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل کاهشی 1.4 درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل 64.6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    طبق آمارهای ارائه‌شده بانک مرکزی نرخ معاملات مسکن در شهر تهران به‌طور متوسط هر مترمربع 98  میلیون ریال معامله‌شده است که این مبلغ نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2.5  و 90.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    در این گزارش در رابطه با حجم معاملات مسکن آمده است: طبق بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در دی ماه حاکی از آن است که از مجموع  6721 واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 43.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با دی ماه سال قبل 6.0 واحد درصد کاهش‌یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال افزوده‌شده است.

    همچنین توزیع تعداد معاملات انجام‌شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در این ماه حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5با سهم 12.4 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.علاوه بر آن مناطق 4 و 10  به ترتیب با سهم‌های 9.5 و 7.7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار داده است.

    درمجموع 71.3  درصد از کل تعداد معاملات انجام‌شده در شهر تهران در دی ماه سال جاری مربوط به 10 منطقه شهر(به ترتیب بیشترین فراوانی در مناطق 115و4و10و2و15و14و8و1و7و3) بوده و 12 منطقه باقی‌مانده 28.7  درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

    این گزارش می‌افزاید: متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 98.0  میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2.5 و 90.8  درصد افزایش را نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 9(معادل 109.1 درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه 12 معادل(37.6  درصد) تعلق دارد.

    در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل 231.1 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 42.0 میلیون  ریال به منطقه 18 تعلق داشته است.

    این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 106.8  و 69.9  درصد افزایش را نشان می‌دهند.

    پس از رشد بیش از حد قیمت مسکن که آغاز آن از اواسط تابستان سال گذشته بوده، باعث شد تا سازندگان مسکن با استقبال بیشتری برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداریها مراجعه کنند.

    اگر چه وضعیت ساخت و ساز به گونه‌ای است که تولید مسکن همچنان از تقاضا عقب است، اما با این وجود طبق گزارش مرکز آمار صدور پروانه ساختمانی در کشور 15،4 درصد و در تهران 12،1 درصد رشد داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار