مدیران خودروعصر اعتبار

«زین الدین» دچار «دو بینی» شده است؛

آجر پزانی که نانشان آجر شد

عصر ساختمان- روستای زین الدین یکی از مراکز تولید آجر در مجاورت مشهد از جمله مناطقی است که به دلیل خاموش شدن کوره های آجر پزی اش نان سرپرستان خانوار ساکن در آن نیز آجر شده است.

آجر پزانی که نانشان آجر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر،  در گذشته ای نه چندان دور که مشعل بیش از 250 کوره آجر پزی در روستای زین الدین روشن بود نان اغلب خانوارهای ساکن در این منطقه نیز از قبال این کوره ها تامین می شد اما با افزایش قیمت حامل های سوخت و رکود ساختمان گرمای این کوره ها نیز به سردی گرائید و اکنون از قبال این کوره ها نه خشتی به دست می اید و نه لقمه نانی.

    زین الدین که روزگاری به واسطه برخورداری از کوره های آجر پزی متعدد محور اقتصاد و وابستگی تعداد 16 روستای همجوار خود شده اما این روز ها به دلیل خاموش شدن مشعل کوره هایش به مرکز واگرایی تبدیل شده و حتی ساکنانش برای ماندن در این روستا رغبتی نداشته و برای کارگری راهی شهر می شوند.

    بیکاری قریب به اتفاق مردان این روستا و محرومیت سایه انداخته بر سر خانوار ها موجب شد تا خادمان رضوی هفته گذشته برای شادی بچه های این روستا و دستان خالی مانده پدران همزمان با روز پدر سری به این روستا زده و دل تعدادی از اهالی را شاد کنند.

    سفر خادمان رضوی به این روستا با هدف توجه به مردم محروم حاشیه شهر که با همراهی تعدادی از خبرنگاران رسانه های جمعی برگزار شد علاوه بر هدایایی که دل کودکان زین الدین را شاد کرد گزارشی از انعکاس واقعیت ها به همراه داشت که حالا این واقعیت ها دچار دوبینی شده است زیرا  مسئولان اذعان می کنند که آنچه خبرنگاران دیدند ما نمی بینیم!

    خانواده هایی که نانشان آجر شد

    عضو شورای دهیاری روستای زین الدین در این رابطه با بیان اینکه با تعطیلی کوره ها مردان روستای زین الدین هم آواره شهر شدند به مهر گفت: تا قبل از تعطیلی کوره ها بیش از 400 کارگر در این منطقه مشغول به کار بودند اما متاسفانه در حال حاضر به جز یارانه درآمدی برای امرار معاش ساکنان این منطقه باقی نمانده است.

    وی می افزاید: پیش از این در منطقه 250  کوره فعال بود که به دلیل رکود ساخت و ساز فقط تعداد 10 کوره برای ادامه کار دوام آوردند.

     

    رضا دلیر که به قول خودش گرمای کوره های آجر پزی برای خانواده وی نیز گرما بخش بوده است به ما می گوید: پیش از این به عنوان راننده برای صاحبان کوره کار می کردم اما با تعطیلی کار تنها امکان درآمدزایی را از دست دادم.

    وی که حال مجبور است برای تهیه لقمه نانی به مشهد عزیمت کرده و مسافرکشی کند ادامه داد: در شهر هم وضعیت کار خوب نیست و حتی بسیاری از مردان روستا که برای کارگری به شهر می روند اما دست خالی باز می گردند و در حال حاضر معیشت و تامین نیاز های خانواده به مشکلی اساسی برای مردان این روستا تبدیل شده است.

    وی با اشاره به اینکه تولید آجر با افزایش قیمت سوخت مقرون صرفه نیست ادامه داد: از زمانی که ساخت و ساز ها در شهر متوقف شد و رکود در بخش صنعت حاکم شد و از طفی قیمت سوخت گران شد لذا نان ما هم آجر شد.

    محرومیت ناخواسته

    مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی که با هدف کمک و توجه به محرومیت حاشیه نشینان شهر مشهد با جمعی از خادمان رضوی در این روستا حضور یافته است به مهر می گوید: در گذشته ای نه چندان دور صد ها کوره‌ آجرپزی در این روستا وجود داشت که این پتانسیل خود موجب جذب 17 روستای دیگر در اطراف «زین الدین» شده است اما  به دلیل تعطیلی کوره‌ها  ناشی از عواملی هم چون رکود ساخت‌وساز، بهینه نبودن مصرف انرژی در کوره‌ها، گران بودن قیمت گاز، تغییر در روش‌های ساخت‌وساز و جایگزینی مصالح جدید عنوان عمده مردان این وستا بیکار شده و به حاشیه شهر مهاجرت کردند.

    محمد‌امین توکلی‌زاده با بیان اینکه رسانه ها نقش به سزایی در انعکاس مشکلات و جلب توجه مدیران برای رفع آنها دارند اظهار کرد: متاسفانه بیکاری مردان این روستا در حال حاضر علاوه بر کوچ اجباری ساکنانش موجب ایجاد محرومیتی ناخواسته برای ساکنانش شده است.

    گزارش رسانه ها مطابق واقعیت نیست

    با وجود اینکه فاصله زین الدین چندان با مشهد دور نیست و مشاهدات خبرنگاران و حضور خادمان رضوی گواهی بر مشکلات این روستا در حوزه اشتغال دارد اما مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گزارش رسانه های استان را خلاف واقعیت می خواند.

    در گذشته ای نه چندان دور صد ها کوره‌ آجرپزی در این روستا وجود داشت که این پتانسیل خود موجب جذب 17 روستای دیگر در اطراف «زین الدین» شده است اما  به دلیل تعطیلی کوره‌ها  ناشی از عواملی هم چون رکود ساخت‌وساز، بهینه نبودن مصرف انرژی در کوره‌ها، گران بودن قیمت گاز، تغییر در روش‌های ساخت‌وساز و جایگزینی مصالح جدید عنوان عمده مردان این وستا بیکار شده و به حاشیه شهر مهاجرت کردنداسماعیل نورمحمدی با موضع گیری در این راستا وضعیت زندگی نامطلوب در روستای زین الدین را خبری کذب در فضای مجازی خواند و گزارش منعکس شده در رسانه ها ناهماهنگ با واقعیت ارزیابی کرد.

    وی در همین حال مدعی شد بر اساس بررسی های به عمل آمده طرح هادی این روستا مصوب و بخشی از آن توسط دهیاری به انجام رسیده است و زیرساخت های روستا از جمله راه ها، معابر، گذرگاه ها و مرکز آموزشی شهید رفیعی در شرایط مطلوبی قرار دارد و به تازگی بهسازی شده است.

    نورمحمدی اظهار داشت: نیمی از مردان روستا در کوره های آجرپزی مشغول به کار بودند که پس از تعطیلی این مراکز به حرفه های دیگری مشغول شده اند.

    مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: روستای زین الدین دارای آب آشامیدنی سالم، برق، گاز و تلفن می باشد و شورای اسلامی آن متشکل از سه عضو مشغول فعالیت مستمر و رسیدگی به مشکلات روستاییان است.

    وی افزود: بر اساس طرح مصوب گسترش خانه های بهداشت سراسر کشور،  این روستا به عنوان قمر روستای شیرحصار محسوب شده و اهالی آن از خدمات درمانی شیرحصار استفاده می کنند.

    مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: روستای زین الدین از توابع دهستان کنویست بخش مرکزی شهرستان مشهد است که بر طبق آخرین سرشماری دارای 102 خانوار و 342 نفر جمعیت است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی