مدیران خودروعصر اعتبار

افت قیمت و تداوم رکود در بازار مسکن

عصر ساختمان- متولیان مسکن می گویند پس از افزایش یکباره قیمت مسکن در پی نوسانات بازار طی دو ماه اخیر نرخ مسکن در کلانشهر مشهد کاهش یافته اما همچنان رکود بر بازار خرید و فروش خانه حاکم است.

افت قیمت و تداوم رکود در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد روز دوشنبه گفت: در پی نوسانات نرخ و افزایش قیمت نهاده های ساختمانی و تورم قیمت هر واحد مسکونی در این کلانشهر افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به پارسال داشته است.
    علی مرادزاده ادامه داد: این افزایش قیمت در برخی مناطق مشهد به ویژه محدوده الهیه به دلیل نوساز بودن و شمار متقاضیان، بیشتر از سایر نقاط این کلانشهر بوده است.
    وی گفت: در نتیجه افزایش قیمت مسکن شاهد کاهش معاملات و تقاضا در این حوزه هستیم که باعث شد بسیاری از صاحبان بنگاههای معاملات املاک در مشهد پروانه کسب خود را باطل کنند. طی دو ماه اخیر صاحبان 50 بنگاه معاملات املاک پروانه کسب خود را باطل کرده اند.
    رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد افزود: ظرف دو ماه اخیر بخاطر تداوم رکود در بازار، قیمت مسکن در این کلانشهر بطور متوسط 10 درصد نسبت به دو ماهه پیش از آن و همچنین شمار معاملات در این مدت 60 درصد کاهش یافته است.
    وی ادامه داد: کاهش قیمت مسکن طی دو ماه اخیر در مناطقی مانند الهیه که پیشتر جهش غیرمنطقی داشت نیز بین 15 تا 20 درصد است.

    * تداوم رکود و ثبات قیمت
    معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت مسکن از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال 100 درصد افزایش یافته است.
    جواد اسلامی محمدی افزود: در نگاه کلان می توان افزایش نرخ تورم و به تبع آن قیمت مصالح ساختمانی را دلایل اصلی رشد قیمت مسکن به ویژه در کلانشهرهای کشور دانست. 800 نوع صنعت به صورت غیرمستقیم با صنعت ساختمان مرتبط هستند که افزایش قیمت در هر یک از آنها و تاثیرپذیری از تورم، افزایش قیمت مسکن را رقم می زند.
    وی ادامه داد: در نتیجه افزایش قیمت مسکن، معاملات آن نیز بطور میانگین در سطح کشور 60 درصد کاهش یافت که این وضعیت در مشهد نیز حاکم بود و تا زمانی که بازار و قیمتها در آن به ثبات نرسد وضعیت در بازار مسکن بهبود نخواهد یافت.
    معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در این شرایط خرید و فروش مسکن در دهکهای پایین جامعه به صفر و در دهکهای بالاتر به حداقل رسیده است.
    وی افزود: بر اساس تحلیل کارشناسان اداره اقتصاد و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تا پایان امسال رکود در بازار مسکن این استان به ویژه در کلانشهر مشهد ادامه خواهد داشت اما دیگر شاهد نوسان قیمت در این حوزه نخواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار