مدیران خودروعصر اعتبار

مصرف آب جهان تا ۱۱ سال دیگر ۵۰ درصد بیشتر می‌شود

عصر ساختمان- فائو تاکید کرد اگر تا ۱۱ سال دیگر رفتارهای مصرف آب تغییر نیابد، مصرف آب در جهان ۵۰ درصد بیشتر می‌شود از جمله برای تولید یک عدد سییب ۷۰ لیتر آب مصرف می‌شود و سالانه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی از بین می‌رود.

مصرف آب جهان تا ۱۱ سال دیگر ۵۰ درصد بیشتر می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، سازمان خوار و بار جهانی در گزارشی اعلام کرد فساد و ضایعات مواد غذایی در جهان بسیار بالاست و این امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

    فائو تأکید کرده است که 95 درصد مواد غذایی که در جهان استفاده می‌شود از بستر خاک به عمل می‌آید بنابراین بسیار مهم و حیاتی است که ما در گام نخست بستر تولید محصولات کشاورزی یعنی خاک را حفظ کنیم.

    حفظ سلامت خاک می‌تواند جلوگیری از مسمومیت غذایی باشد، استفاده‌های بیش از اندازه از سموم و کودهای شیمیایی طی سال‌های گذشته به شدت خاک را مسموم کرده و می‌تواند سلامت محصولات غذایی را به خطر بیاندازد.

    از سوی دیگر فرسایش خاک در سال‌های گذشته باعث شده سطح خاک زراعی کمتر شود ، معمولاً خاک زراعی در 30 تا 40 سانتیمتر سطح خاک است و برای تشکیل یک سانتیمتر مکعب خاک تا 4 هزار سال  زمان لازم است. در سال‌های گذشته فرسایش خاک در ایران 9 تن در هکتار بود که این رقم به 16 تن رسیده است.

    فائو همچنین تأکید می‌کند که سلامت محصولات غذایی بسیار مهم است و هرچقدر خاک سالم، بهتر و حاصلخیز تری داشته باشیم می‌توانیم به تولید محصول سالم امیدوارتر بود.

    در بخش دیگری از گزارش فائو تاکید می‌شود که باید به هر نحوی جلوی فساد و خرابی محصولات کشاورزی و مواد غذایی گرفته شود. به عنوان مثال برای تولید یک عدد سیب 70 لیتر آب لازم است و زمانی که اجازه می‌دهیم بدون هیچ دلیل محصولات کشاورزی از بین برود در حقیقت علاوه بر ایجاد مشکل در تأمین امنیت غذایی منابعی که برای تولید آن استفاده شده از جمله آب که بسیار ارزشمند است از بین می‌رود.

    *اگر رفتارهای مصرف آب را تغییر ندهیم مصرف آب تا سال 2030 به میزان 50 درصد افزایش می‌یابد

    فائو در گزارش خود می‌نویسد آب یک مسئله حیاتی در بخش کشاورزی است و اگر ما تا رفتارهای مصرف آب خود را اکنون تغییر ندهیم تقاضای جهانی برای آب تا سال 2030 به میزان 50 درصد افزایش خواهد یافت.

    *افزایش دو برابری مصرف آب نسبت به جمعیت در قرن گذشته

    فائو تاکید می‌کند که در قرن گذشته مصرف آب نسبت به جمعیت 2 برابر رشد کرده است و اگر همین روند ادامه پیدا کند بحران آب در کل جهان ایجاد خواهد شد مگر اینکه از الان به فکر تغییر رفتارهای مصرف آب باشیم.

    *تغییرات آب و هوایی تهدید جدی برای تولید غذا در آینده

    در گزارش فائو تأکید شده است تغییرات آب و هوایی تهدید جدی برای تولید مواد غذایی در جهان محسوب می‌شود. تغییرات آب و هوایی می‌تواند حشرات گرده افشان مانند زنبورها را از بین ببرد در حالیکه این گرده افشان‌ها نقش بسیار حیاتی را در تولید مواد غذایی دارند.

    فائو به 5 مورد از تأثیر حشرات گرده افشان در تولید مواد غذایی اشاره می‌کند. نخست اینکه در تولید محصولات کشاورزی، میوه و بذر 75 درصد تأثیر دارد،‌تنوع زیست محیطی را بالا برده و تولید غذا را در جهان افزایش می‌دهد. از سویی باعث می‌شود محصولات کشاورزی که تولید می‌شوند ریزمغذی‌های کافی داشته و اکوسیستم پایداری را در جهان ایجاد می‌کنند.

    در گزارش فائو به نقش زنان در تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی هم اشاره شده که توانمندسازی زنان می‌تواند نقش بسیار مؤثری در افزایش تولید محصولات غذایی و توانمندسازی یک جامعه شود.

    *باید محصول مقوی و مغذی تولید کنیم

    سازمان خوار و بار جهانی همچنین اشاره می‌کند که در آینده علاوه بر غذاهای تولیدی در دسترس باشد باید مواد غذایی مغذی نیز تولید کنیم و در این زمینه نیاز هست که ما انواع جدیدی از گیاهان و محصولات کشاورزی را کشف کنیم و آنها را کشت کنیم.

    *30 درصد غذای تولیدی جهان از بین می‌رود

    فائو در ادامه درباره اهمیت جلوگیری از ضایعات و فساد محصولات کشاورزی می‌نویسد که تقریباً 30 درصد محصولات کشاورزی که زمین‌های زراعی را اشغال کرده‌اند هیچوقت به دست مصرف کننده نمی‌رسد و آنها در این مسیر تا رسیدن به دست مردم از بین می‌رود. بنابراین هرچقدر بتوانیم جلوی این ضایعات و فساد محصولات کشاورزی را بگیریم مواد غذایی بیشتری تولید خواهیم کرد و از هدر رفتن منابع جلوگیری خواهد شد.

    در گزارش فائو آمده است که باید دانش آموزان را از همان زمان مهدکودکی برای احترام به مواد غذایی و میوه‌ها و سبزیجات تربیت کنیم و آنها بدانند که هیچوقت نباید در مورد آنها اسراف کرد.

    البته آموزش‌های دیگری هم می‌توان اضافه کرد مثلاٌ اینکه آنها از طریق طعم و مزه بتوانند محصولات سالم و مفید و مغذی را از بقیه تشخیص دهند دوم اینکه یاد بگیرند که چگونه سبزیجات و میوه‌ها را پرورش دهند و مهارت‌های کاری‌شان را به صورت کار تیمی پیش ببرند همچنین تغذیه خودشان را نیز ارتقا دهند و یاد بگیرند به کسانی که محصول و غذا برای آنها تولید می‌کنند، ارزش قائل شوند.

    در گزارش فائو تاکید شده است که باید روی کشاورزی خانوادگی سرمایه‌گذاری شود، آنها تولیدکنندگان اصلی هستند و امروزه خانواده‌های کشاورزی بیش از هر زمان دیگری برای تأمین غذا مهم هستند به طوریکه آنها 80 درصد مواد غذایی جهان را تولید می‌کنند که ما حتی دسترسی هم به آنها نداریم.

    در گزارش فائو تأکید شده است که تولید محصولات مغذی و با ارزش غذایی بالا به عنوان یک دیوار دفاعی محکم در برابر انواع بیماری‌ها محسوب می‌شود و یک منبع انرژی برای ادامه زندگی و سلامت و یک زندگی با شور و نشاط خواهد بود ضمن اینکه تولید محصولات با ارزش غذایی بالا مسیر توسعه را برای کودکان باز می‌کند و باید این مسیر از همان مدارس آغاز شود و به خود دانش‌آموزان آموزش دهیم که مواد غذایی مغذی استفاده کنند و حتی با چشیدن، آن را تشخیص دهند.

    *سرمایه‌گذاری روی سلامت غذای جوانان، نوید آینده‌ای درخشان را می‌دهد

    گرازینا داسیلوا مدیرکل فائو با بیان اینکه یک سوم مناطق شمال آفریقا و خاور نزدیک دچار چاقی هستند گفت: نیاز هست که مردم مواد غذایی سالم و تازه مصرف کنند و در این مسیر باید مصرف ماهی، افزایش یابد که می‌تواند به عنوان یک راهکاری برای رفع سوء تغذیه برای این مناطق باشد.
    فائو تأکید می‌کند که ما هرچقدر بتوانیم جوانان سالم تربیت کنیم آینده درخشانی خواهیم داشت چرا که آینده در دست جوانان خواهد بود و ما باید جهانی بدون گرسنگی را رقم بزنیم. هرچقدر امروز روی جوانان سرمایه‌گذاری کنیم به همان اندازه در آینده از آن بهره‌مند خواهیم شد.

    *7 عادت غذایی که مردم جهان باید عمل کنند

    فائو به 7 عادت غذایی مهم اشاره می‌کند که مردم جهان باید آن را به کار بگیرند. به میزان زیادی میوه و سبزیجات بخورند، از خوردن محصولات پر چرب بپرهیزند و شکر را حذف کرده و نمک را کاهش دهند و در طول روز به مقدار فراوانی آب بنوشندو دیگر اینکه در این اقدام اصلا درنگ نکنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار