مدیران خودروعصر اعتبار

۱۶ اشتباه رایج در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

عصر ساختمان- قدیم‌ترها توی هر خانه‌ای فضایی بود به نام مطبخ؛ جایی که از حصار خانه جدا بود و معمولا یا گوشه حیاط بود یا زیرپله. آن هم برای استفاده نه یک خانواده که شاید گاهی پنج یا شش خانواده هم باید غذای‌شان را در همان اتاقک نمور می‌پختند؛ اتاقی با فضای سیاه‌رنگ که نتیجه دود زغال و هیزم بود.

۱۶ اشتباه رایج در طراحی دکوراسیون آشپزخانه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مجله منزل، البته دود و دم هیزم‌ها خودش باعث جدایی آشپزخانه از اتاق‌های اصلی اندرونی بود و شاید هم محصور کردن فضای فعالیت خانم خانه. در هر حال امروز داستان به کلی فرق کرده است. حالا دیگر فضای آشپزخانه مانند سابق نه تنگ و تاریک است و نه دور از چهاردیواری اصلی. همین است که چیدمان آشپزخانه هم به اندازه باقی قسمت‌ها مهم شده؛ حالا آشپزخانه‌ها مشرف به اتاق پذیرایی هستند بدون هیچ دیوار بازدارنده‌ای، خانم‌ها در حصر نیستند و آشپزخانه‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه است. پس باید حسابی حواس‌تان به این منطقه حساس باشد. کوچک‌ترین اشتباهی در چیدمان آن ممکن است کل زیبایی خانه را به خطر بیندازد.


    1- چیدمان مناسب وسایل در آشپزخانه

    همیشه در آشپزخانه‌ها جنگ به راه است؛ جنگ بین فضا و ترکیب. هر چه باشد آشپزخانه محل نگهداری وسایل زیادی است که باید با دقت و ظرافت کافی در جای مناسب‌شان قرار بگیرند. اما گاهی داشتن یک آشپزخانه مدرن و امروزی با دکوراسیون خاص، خودش ممکن است فضای زیادی را هدر دهد. این وسط کسی برنده میدان است که بتواند بین فضا و دکوراسیون تعادل برقرار کند؛ اتفاقی که این روزها کمتر به چشم می‌خورد. آشپزخانه‌های امروزی یا به خواست صاحبخانه یک اتاق جادار برای هر نوع وسیله‌ای هستند یا آن‌قدر شیک و مدرنند که اصلا به آشپزخانه شباهتی ندارد. تقریبا تمام طراحی‌های آشپزخانه‌ها دارای فضای تلف شده است اما با طرح‌ریزی کافی و درست می‌توان این فضا را به کمترین حد ممکن رساند. اگر آشپزخانه کوچک باشد، برای داشتن فضای بیشتر، کابینت‌های بزرگ بالا را می‌توانید بلندتر کنید با طاقچه‌های کناری که با دید خاصی که دارند زیاد بودن فضای‌های ذخیره را بگیرند. بالای یخچال هم همیشه از یاد می‌رود. استفاده نکردن کامل از فضای بالای یخچال، باعث می‌شود یک فضای ذخیره‌سازی برای وسایل بزرگ آشپزخانه یا فصلی از دست برود. بهترین کار این است که در کابینت‌های با قفسه‌بندی‌های خاص جا برای وسایل باز کنید. کابینت‌های ساده بدون دسته‌بندی خاص کمتر از میزان مورد نیاز جا برای چیدن وسایل دارند. یادتان باشد فضاسازی کنید نه انبار!


    2- چسباندن عکس و یادگاری روی در یخچال ممنوع

    خاطره‌ها خوب هستند و به یادآوردن هر روزه‌شان بهتر! اما قرار نیست هر جایی که هستیم این خاطره‌ها را هرقدر هم که خوب باشند دنبال خودمان ببریم. دیگر زمان آن روزها گذشته که در یخچال و فریزهای خانه پر می‌شد از عکس‌ها و یادگاری‌های قدیمی. در یخچال نه آلبوم خانوادگی شماست و نه کتابخانه شخصی‌تان. نقاشی پسر چهار ساله‌تان یا دستور غذایی که مادربزرگ با خط خودش برای‌تان نوشته ممکن است هر جایی نصب شود اما نه روی در یخچال خانه به‌خصوص اینکه این عکس‌ها و یادگاری‌ها گاهی تا ماه‌ها و حتی سال‌ها روی در یخچال باقی می‌مانند و آن‌قدر جلوی چشم هستند که دیگر اثر خودشان را روی قلب و ذهن آدم از دست می‌دهند. چسباندن استیکرهای پیتزافروشی محل یا آژانس که دیگر یک خطای بزرگ است. اگر خیلی حواس‌پرت هستید می‌توانید آنها را به کناره‌های یخچال که دید ندارند، بچسبانید. تا جایی هم که می‌توانید بی‌خیال یادگاری‌های خانوادگی‌تان روی در یخچال شوید. اگر هم نمی‌توانید از آنها دل بکنید حداقل هفته‌ای یک‌بار تصویر جلوی روی‌تان را عوض کنید؛ این‌طوری هم حال شما خوب می‌شود و هم حال فضای آشپزخانه‌تان. این وسط فقط یک نکته باقی است؛ اینکه حتی اگر عکس‌های یادگاری را روی در یخچال می‌چسبانید دیگر از شماره پیتزافروشی محل یا آژانس و. . . صرف‌نظر کنید.


    3- ظروف زیبای خود را به کابینت ها نبرید!

    درست است که کابینت‌ها را برای قرار دادن ظرف و ظروف آشپزخانه درست کرده‌اند اما مساله این است که همه بار فضاسازی در آشپزخانه و زیبایی آن را نباید این سازه‌های فلزی یا چوبی برعهده بگیرند. شاید شما از بهترین جنس کابینت با زیباترین رنگ‌ها برای چیدمان آشپزخانه‌تان استفاده کرده باشید اما کابینت‌ها زمانی زیباتر می‌شوند که مکمل‌هایی داشته باشند؛ اجناسی از جنس لوازم مخصوص آشپزخانه. بگذارید ساده‌تر بگوییم. چرا به این فکر نیستید که ظرف‌های سرامیکی رنگی‌تان را جوری در دسترس قرار دهید که هم شما از هر روز دیدن‌شان لذت ببرید و هم مهمانی که در سالن پذیرایی با کنجکاوی به در و دیوار آشپزخانه شما زل زده است. این روزها دیگر کسی همه فضای آشپزخانه را با کابینت‌های سرتاسری نمی‌پوشاند. طراحان دکوراسیون معمولا بالای گاز یا دیوارهای کناری آشپزخانه طاقچه‌هایی نصب می‌کنند و ظرف‌ها را در دید قرار می‌دهند؛ البته نه به شکل یک جاظرفی یا بوفه. ظرف‌ها نه باید روی هم تلنبار شده باشند و نه خیلی کلاسیک و رسمی باشند؛ البته این کار را زمانی انجام دهید که از خودتان اطمینان دارید و می‌دانید همیشه آدم منظمی هستید و ظرف‌ها را با دقت و ترتیب خودشان روی طاقچه‌ها قرار می‌دهید وگرنه با طراحی طاقچه در آشپزخانه یک انباری دیگر درست نکنید!


    4- طراحی مناسب بخش های آشپزخانه

    طراحان دکوراسیون داخلی زمانی که پای‌شان به آشپزخانه می‌رسد، حتما یاد آن قانون طلایی دوران تحصیل می‌افتند؛ قانون مثلث طلایی. به عقیده کارشناسان طراحی هر آشپزخانه‌ای برای خودش یک مثلث طلایی دارد که نباید تحت هیچ شرایطی قاعده آن به هم بخورد. این مثلث با اتصال سینک ظرفشویی، اجاق گاز و یخچال درست می‌شود. درواقع یخچال و سینک ظرفشویی باید در سه راس یک مثلث فرضی در آشپزخانه قرار داده شوند. البته شاید در آشپزخانه‌های کوچک این قانون رعایت نشود اما معمولا در زمان ساخت آشپزخانه‌ها مهندسان معمار حواس‌شان به این نکته هست. در مثلث طلایی بیشتر فعالیت‌های معمول در آشپزخانه انجام می‌شود و باید آشپزخانه طوری طراحی شود که هیچ وسیله اضافه‌ای در آن قرار نداشته باشد. آشپزخانه هر شکلی که داشته باشد - به شکل L، U یا جزیره‌ای- میانگین فاصله سه منبع مثلث طلایی نباید کمتر از سه متر و بیش از هفت‌و‌نیم باشد. ارتفاع سطح پیشخوان کابینت از زمین باید حدود 90 سانتی‌متر و فاصله افقی از در کابینت تا کابینت روبه‌رو یا هر چیز دیگر حداقل 76 سانتی متر باشد تا فرد به‌راحتی از پیشخوان و کابینت‌ها استفاده کند. اگر به هر دلیلی این اندازه‌ها رعایت نشود در آشپزخانه یا آدم‌ها با هم برخورد می‌کنند یا اینکه کار آشپزی خیلی سخت می‌شود.


    5- به آشپزخانه نور بتابید

    دیگر زمان مطبخ‌های زیرپله‌ای قدیمی نمور با آن نور کم و فضای تاریک‌شان گذشته. حالا دیگر باید آشپزخانه‌ها حسابی پرنور باشند تا هم زیبایی رنگ کابینت‌ها بیشتر به چشم بیاید و هم حاصل دست بانوی خانه بیشتر بدرخشد. پس اولین کار در طراحی آشپزخانه اطمینان از نور آن است. هر آشپزخانه‌ای باید تعداد زیادی چراغ سقفی داشته باشد. یک نکته اساسی در آشپزخانه‌های حرفه‌ای این است که هیچ وقت سایه آشپز روی غذایش نیفتد. سرآشپزهای ماهر دنیا هم وقتی آشپزخانه رستورانی را تحویل می‌گیرند اولین دقت‌شان به نور است. نداشتن نور کافی در آشپزخانه مساوی است با خطای دید آشپز و غذایی که رنگ و مزه جالبی ندارد. پس اگر می‌خواهید مانند یک سرآشپز ماهر در خانه باشید باید اول سراغ نور آشپزخانه بروید. توجه داشته باشید درست در قسمت بالای هر کدام از فضاهای اصلی کارتان در آشپزخانه باید نور مستقیمی داشته باشید؛ بالای گاز، بالای کانتر و حتی بالای سینک ظرفشویی. پرده آشپزخانه را هم دیگر فراموش کنید. در نهایت اگر احساس راحتی ندارید می‌توانید از کرکره‌های بالارونده استفاده کنید. بگذارید نور به آشپزخانه‌تان بتابد.


    6- استفاده از رنگ مناسب در آشپزخانه

    حس متفاوت بودن با استفاده از رنگ‌های خاص این روزها در طراحی دکوراسیون زیاد به چشم می‌خورد. کابینت‌هایی یک‌دست سیاه یا با طرح‌های عجیب و غریب و استیکرهای شلوغ حتما زیبا هستند اما باید زیبایی آنها را در محل مناسب خودش پیدا کرد. هیچ‌وقت نمی‌توان رنگ‌ها را بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی آشپزخانه انتخاب کرد. پس وقتی برای انتخاب کابینت‌ها قدم برمی‌دارید بی محابا مجذوب پنل‌های انتخاب رنگ نشوید. قبل از آن توضیحی کوتاه درباره فضای آشپزخانه به فروشنده بدهید. او حتما برای‌تان توضیح می‌دهد رنگ سیاهی که این روزها به کابینت‌ها می‌زنند به درد آشپزخانه‌های کوچک نمی‌خورد یا اینکه برای آشپزخانه‌های بزرگ چقدر می‌تواند رنگ تیره مناسب باشد. اگر سقف آشپزخانه‌تان کوتاه است باید از کابینت‌هایی با رنگ یک‌دست استفاده کنید یا کابینت‌های سفید که فضا را بزرگ‌تر و پرنورتر نشان می‌دهند. حتی استفاده از روکش‌های کابینت براق مناسب با هر محیطی نیست. پس به جای اینکه شما برای انتخاب کابینت به فروشگاه بروید کارشناس را به خانه بیاورید. او حتما بیشتر از شما می‌داند!


    7- فرش و قالیچه را به آشپزخانه راه ندهید

    آشپزخانه را هم مانند یکی از اتاق‌های خانه تصور کنید. این مکان هیچ فرقی از نظر زیبایی با بقیه جاها نباید داشته باشد بنابراین همان‌قدر که به رنگ در و دیوار اتاق‌های خانه توجه دارید باید به این مکان عزیز هم دقت کنید؛ نه کمتر که حتی بیشتر. برای اینکه آشپزخانه‌های امروزی با طراحی خاص‌شان دیگر کم‌کم دارند به قسمتی از سالن پذیرایی تبدیل می‌شوند و نزدیکی این دو قسمت با هم آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان برای هر کدام یک طراحی جدا در نظر گرفت. پس به طراحی آشپزخانه بی‌توجه نباشید؛ مثلا چرا هیچ‌وقت به رنگ سقف آشپزخانه دقت نمی‌کنید. آشپزخانه تنها مکان خانه است که غیر از روزهای آخر سال کسی نگاهی به آن نمی‌اندازد. در حالی که به خاطر همان عنصر نزدیکی به سالن پذیرایی می‌توان با رنگ کردن سقف آشپزخانه زیبایی منزل را دوبرابر کرد. رنگ کردن سقف آشپزخانه با یک رنگ شاد و انتخاب همان رنگ برای جزیره حس خوبی به تمام خانه می‌دهد. حتی برای سطح زمین آشپزخانه هم باید درست تصمیم بگیرید. جنس سطح آشپزخانه باید با جنس باقی سطوح خانه هم‌خوانی داشته باشد. حالا از نظر بافت نشد اما از نظر رنگ، بهتر است رنگ سرامیک‌های آشپزخانه با سرامیک یا لمینیت‌های بیرون یکی باشد. فقط یادتان باشد برای کف آشپزخانه هر انتخابی می‌کنید درست! اما دست از سر قالی و قالیچه‌ها ‌بردارید. دیگر خیلی وقت است که مادربزرگ‌ها هم زیراندازهای آشپزخانه را به زیرزمین برده‌اند!


    8- جزیره به جای میز غذاخوری در آشپزخانه

    پیش از اینها همه در آشپزخانه‌های‌شان یک میز غذاخوری کوچک داشتند به‌خصوص آن زمان که آشپزخانه‌ها بزرگ بودند و مانند باقی اتاق‌های خانه چهار دیواری محسوب می‌شدند، نه حالا که دیگر آشپزخانه به سبب حضور جزیره‌ها تا دل هال و پذیرایی هم کشیده شده‌اند و تقریبا هیچ دیوار پوششی خاصی ندارند. الان آشپزخانه‌ها در مقایسه به گذشته فضای کمتری از خانه را اشغال می‌کنند که البته با وجود پیشرفت طراحی‌ها از کارآیی کابینت‌ها و فضاسازی آنها چیزی کم نشده فقط این روزها دیگر آشپزخانه‌ها آن‌قدر بزرگ نیستند که بتوانند همه اعضای خانواده را با هم در خودشان جای دهند. بنابراین گذاشتن یک نیمکت بزرگ یا میزغذاخوری در آشپزخانه نه دیگر باب میل است و نه مناسب با فضا. البته خودتان هم حتما تا امروز متوجه شده‌اید که میز آشپزخانه غیر از اینکه جلوی کار راحت را می‌گیرد و به انبار سبدهای قرص و خرده‌ریزهای دم‌دستی آشپزخانه تبدیل می‌شود هیچ کاربرد دیگری ندارد. طراحان داخلی در بازسازی خانه‌ها اولین کاری که انجام می‌دهند این است که میز آشپزخانه را برمی‌دارند و به جای آن از یک میز اپن بزرگ‌تر با صندلی‌های خاص استفاده می‌کنند یا جزیره‌ها را به آشپزخانه می‌آورند و دور تا دورش صندلی می‌گذارند. آنها یک عقیده جالب هم دارند؛ اینکه میز برای اداره است نه آشپزخانه!


    9- کابینت ها را تا سقف طراحی کنید .

    فقط کافی است چشم‌های‌تان را ببندید و با اصرار به کابینت‌ساز محترم یک جمله را تکرار کنید: «می‌خواهم کابینت‌هایم با سقف هیچ فاصله‌ای نداشته باشند.» هر قدر هم او از سختی کار یا هزینه زیادش گفت، باز هم گوش ندهید حتی ممکن است او برای شما پیشنهاد وسوسه کننده‌ای هم داشته باشد؛ اینکه مانند سابق می‌توانید از بالای کابینت‌ها به عنوان محلی برای قرار دادن وسایل برقی بدون استفاده یا باقی لوازمی که کمتر به آن احتیاج دارید، استفاده کنید. هر وقت شک به سراغ‌تان آمد فقط کافی است نگاهی به کابینت‌های فعلی‌تان بیندازید و بعد با خودتان تکرار کنید که این روزها دیگر کابینت‌ها را کوتاه نمی‌سازند. کابینت‌های امروزی همه بلند هستند و نزدیک به سقف. اگر هم خیلی نگران بلند شدن کابینت‌ها هستید می‌توانید قسمت‌های بالا را بوفه‌ای شیشه‌ای درست کنید اما اینکه چیزی بالای کابینت‌ها بگذارید واقعا اشتباه بزرگی است؛ مگر اینکه واقعا شی ارزشمندی داشته باشید که بخواهید همه با نشستن در سالن مستقیم به آن خیره شوند وگرنه گذاشتن قابلمه‌های اضافی یا وسایل برقی یا گل‌های مصنوعی بدترین بلایی است که می‌توانید با دست خودتان به سر آشپزخانه عزیزتان بیاورید.


    10-جزیره برای هر آشپزخانه ای مناسب نیست

    مطابق روز بودن کار خوبی است اما در این تطبیق باید اول از همه به شرایط فیزیکی خانه توجه کرد و بعد به امکان طراحی‌های خاص؛ مثلا در هر آشپزخانه نباید از جزیره‌ها استفاده کرد. درست است که جزیره‌ها این روزها بسیار باب میل هستند و نشانه‌ای از طراحی مدرن آشپزخانه‌ها ولی اگر به قدر کافی برای جا دادن آنها فضا در اختیار نداشته باشید آن وقت آشپزخانه نه فقط مدرن و امروزی نمی‌شود بلکه محل تنگ و باریکی به‌نظر می‌رسد که فقط کار کردن در آن سخت‌تر شده است. جزیره‌ها معمولا فضای زیادی اشغال می‌کنند و انتخاب یک جزیره نامناسب با ابعاد ناجور و حتی بد قرار دادن آن در فضا ممکن است خیلی برای‌تان گران تمام شود. یک جزیره نامناسب جز شلوغی هیچ فایده‌ای ندارد. جزیره‌هایی که مانع رفت و آمد به سینک، یخچال، اجاق گاز و. . . هستند، یک جور مزاحم به حساب می‌آیند. یک جزیره باید حداقل 90 سانتی‌متر طول و حدود 45 سانتی‌متر عرض داشته باشد. ضمن اینکه جزیره‌ها مناسب آشپزخانه‌هایی با حداقل 180 سانتی‌متر عرض و 360 سانتی متر طول هستند. اگر آشپزخانه‌تان ابعادی کوچک‌تر از این دارد قید جزیره را بزنید و به همان میز کانتر اکتفا کنید. بماند که این وسط قرار دادن جزیره در جای مناسب هم خودش داستانی است. جزیره‌ها باید حداقل یک متر با کانتر روبه‌رو فاصله داشته باشند.


    11- وسایل برقی را روی میز اشپزخانه نگذارید

    گذاشتن وسایل برقی روی کانتر آشپزخانه یا باقی میزهای کار یعنی بزرگ‌ترین اشتباه؛ یعنی اینکه شما به دست خودتان بزرگ‌ترین دارایی آشپزخانه‌تان را از بین بردید. در هر آشپزخانه‌ای غیر از فضای کابینت‌ها و طراحی خاص‌شان مهم‌ترین نکته داشتن میز کار است. هرقدر این میزهای کار در آشپزخانه بیشتر باشد، آنجا محل راحت‌تری برای آشپزی کردن است. حالا این وسط گذاشتن وسایل برقی بزرگ و کوچک روی میزها یعنی به باد دادن همه زحمات طراح برای راحتی شما به‌خصوص مایکروفر و چای‌ساز و. . . که این روزها در هر خانه‌ای وجود دارند و عامل اصلی به باد دادن فضاها هستند. پس به جای اینکه همه وسایل برقی خانه را روی کابینت‌ها بچینید آنها را به داخل کابینت‌ها ببرید. برای مایکروفر و بقیه هم می‌شود فکر خوبی کرد. ساختن یک کمددیواری به عرض 60 سانتی‌متر کلا مشکل عمده را حل می‌کند؛ کمدی که از طبقات مختلف تشکیل شده باشد و در کنار یکی از میزهای کار آشپزخانه تعبیه شود.


    12- کف آشپزخانه را کف پوش چوبی نکنید .

    همه دوست دارند آشپزخانه‌ای چوبی و گرم داشته باشند اما این گرما به مراقبت خیلی بیشتر از کف آشپزخانه نمی‌ارزد. اگر از لمینیت و پی‌وی‌سی برای کف آشپزخانه استفاده کنید راه آب آشپزخانه بسته می‌شود و نمی‌توانید کف آشپزخانه آب بریزید. پس حواس‌تان باشد که زیبایی آشپزخانه‌تان را با چه عنصر مهمی عوض می‌کنید. کفپوش‌ها هم اگرچه بسیار مقرون به‌صرفه هستند و بیشتر آنها چند سال گارانتی دارند اما شاید برای آنهایی که اهل شست‌وشو هستند انتخاب خوبی نباشند. در همه حال یادتان باشد که رطوبت و چوب رابطه خوبی با هم ندارند و چوب بسیار قابل اشتعال است. عده‌ای که لمینیت یا کفپوش را برای کل خانه انتخاب می‌کنند برای هماهنگ بودن آشپزخانه را هم لمینیت کرده و سعی می‌کنند که کف آشپزخانه آب نریزند یا مواد شوینده استفاده نکنند. اما برای راحتی بیشتر در منزل‌تان بهتر است این کار را انجام ندهید تا همیشه نگران کثیف شدن کف آشپزخانه نباشید. اگر هم نه، خیال‌تان راحت است که آب روانه زیر کابینت‌ها نمی‌کنید که انتخاب با خودتان است اما یادتان باشد راه برگشت همیشه راحت نیست!


    13-طراحی اصولی کابینت در آشپزخانه

    مهم‌ترین کارکرد کابینت‌ها در آشپزخانه جادادن وسایل است پس با این اوصاف هرقدر آشپزخانه‌ای کابینت بیشتری داشته باشد بهتر است و باب دل خیلی‌ها. اما داستان اینجاست که آشپزخانه‌ها را نباید از کابینت‌ها پر کرد. درست است که زیاد بودن این کابینت‌ها در هر آشپزخانه‌ای یک امتیاز به حساب می‌آید اما باید اجازه داد در بین کابینت‌ها هم فضای خالی وجود داشته باشد. چیدن کابینت‌ها در کنار هم بدون اینکه فضایی برای طاقچه‌ها یا باقی لوازم جانبی وجود داشته باشد، باعث می‌شود سقف آشپزخانه پایین‌تر از حد معمول به نظر برسد. این‌جور مواقع آشپزخانه هرقدر هم که بزرگ باشد و مرتب، باز هم شلوغ و به هم ریخته و البته کوچک‌تر از اندازه واقعی‌اش به نظر می‌رسد. کمدهای خاص جا دادن وسایل برقی، اکسسوری‌های خاص آشپزخانه مانند بار و. . . یا حتی خالی گذاشتن یکی از دیوارها و نصب یک تابلو روی آن کارهایی است که به آشپزخانه شما فرصت نفس کشیدن می‌دهد؛ این‌طوری شما هم یک عاشق انباری جلوی دوست و آشنا معرفی نمی‌شوید.


    14- به اندازه مدرن باش

    نه افراط و نه تفریط. این شعار را طراحان دکوراسیون بارها و بارها در روز با خودشان تکرار می‌کنند. آنها همیشه حواس‌شان هست که در خانه‌ای همان‌قدر که نباید از مد روز دور بود نباید زیاد از حد هم به ابزار و وسایل تازه از راه رسیده اعتماد کرد به‌خصوص در آشپزخانه. شاید خیلی از ما با دیدن یک تصویر از آشپزخانه‌ای همه‌چیز تمام دنبال همه ابزارهای جانبی برای به روز کردن آشپزخانه‌مان بیفتیم. داشتن کابینت‌های چوبی خاص، روکش‌های براق، رنگ عجیب، ابزار خاص نگهداری ظروف، یک هود بزرگ تمام الکترونیکی، طاقچه‌های بزرگ و کوچک و. . . اینها همه‌شان خوب هستند و از ابزار طراحی مدرن اما اگر همه‌شان قرار باشد با هم یک‌جا جمع شوند دیگر نشانی از به روز بودن ندارند بلکه معنایی خلاف آن پیدا می‌کنند. شما قرار است آشپزخانه‌تان را با ابزارهای تازه زیباتر کنید نه اینکه در آشپزخانه به نمایش محصولات بپردازید. زیاد از حد بودن وسایل جانبی دکوری در آشپزخانه حواس بیننده را از کابینت‌ها و باقی طراحی‌های خاص می‌گیرد و آشپزخانه را فضایی کسل‌کننده می‌کند. شاید لازم باشد جایی از چیزی دست بکشید تا فضایی زیباتر داشته باشید.


    15- کاشی ها ،زیبایی آشپزخانه

    اگر خیال بازسازی آشپزخانه را ندارید که هیچ اما اگر زمانی به این فکر افتادید که دستی به سر و گوش آشپزخانه‌تان بکشید یادتان باشد حتما فکر خاصی برای کاشی‌های پشت سینک ظرفشویی یا اجاق گازتان داشته باشید. این روزها دیگر همه کاشی‌ها و سرامیک‌های آشپزخانه یک‌دست و یک شکل نیستند. حالا طراحان داخلی برای زیباتر نشان دادن قسمت‌های خاص آشپزخانه رنگ یا بافت سرامیک‌ها را تغییر می‌دهند. البته منظور آنها از تغییر سرامیک‌های پشت اجاق گاز یا سینک ظرفشویی فقط توجه به زیبایی نیست. آنها به کارکرد خاص این قسمت‌ها هم فکر می‌کنند. برای دقیقه‌ای به بخار، رطوبت بالا و چربی‌ها در آشپزخانه فکر کنید، آن وقت متوجه می‌شوید که چرا نصب دیواره پشت اجاق گاز و ظرفشویی یک مساله هوشمندانه است. تمیز کردن چربی‌ها از دیواره‌هایی که از کاشی، فلز یا پلاستیک با جنس خاصی ساخته شده‌اند از دیوارهای رنگ روغنی یا کاغذدیواری راحت‌تر است پس اگر دیوارهای آشپزخانه‌تان را سرامیک نمی‌کنید باید دست از لجاجت‌ بردارید و حداقل پشت ظرفشویی و گاز را بی‌خیال رنگ شوید؛ این طوری به مرور زمان خودتان به نتیجه پی می‌برید.


    16- بوی بد آشپزخانه را از آشپزخانه حذف کن

    هود در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارد. مهم‌ترین کار آن کشیدن بو، دود و بخاری است که هنگام آشپزی بلند می‌شود. در واقع هود با این کار، گاز، رطوبت و چربی معلق در هوا را به بیرون از منزل می‌کشد و میزان رطوبت را در حد مناسبی ثابت نگاه می‌دارد. در عین حال، چربی و رطوبت روی سقف و دیوارها نمی‌نشیند و آشپزخانه برای مدت زمان بیشتری تمیز می‌ماند. در صورتی که هود یا دستگاه هواکش در آشپزخانه نصب نباشد، بالا رفتن رطوبت شرایط را برای رشد میکروب‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها فراهم می‌کند. این وسط نوع هود هم در انجام این عملیات سخت خیلی مهم است؛ مساله‌ای که این روزها خیلی‌ها به آن بی‌توجه هستند. برای عده‌ای خریدن یک هود با ظاهری متفاوت خیلی مهم‌تر از کارکرد آن است. برای این افراد فقط یک راه‌حل داریم؛ اولین نفری که پا به خانه‌شان گذاشت و از بوی بد ماهی سرخ کرده روز قبل شکایت کرد، این‌طوری دیگر نه زیبایی آشپزخانه به دردشان می‌خورد و نه به چشم مهمان بینوا می‌آید. پس به جای گشت زدن در دنیای هودهای عجیب و غریب دنبال یک هود ساده با کارآیی بالا باشید. یادتان هم باشد داشتن یک هود بزرگ در آشپزخانه کوچک یا یک هود عجیب بی‌تناسب با گاز بیشتر آشپزخانه‌تان را بی‌قواره می‌کند تا مجلل و امروزی!

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو