مدیران خودروعصر اعتبار

ترمز قیمت و معاملات در بازار مسکن

عصر ساختمان- در دی‌ماه امسال بازار مسکن تهران افت ۶۵.۶درصدی تعداد معاملات نسبت به پارسال را تجربه کرده اما ترمز رشد قیمت نیز کشیده شده است

ترمز قیمت و معاملات در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، تعداد معاملات بازار مسکن به کف رسیده و با عقب‌نشینی خریداران، قیمت‌ها نیز دیگر رمقی برای بالارفتن ندارند. تازه‌ترین آمارها از تحولات بازار مسکن تهران در دی‌ماه امسال از افت 65.6درصدی معاملات و رشد 89.9درصدی قیمت‌ها نسبت به دی‌ماه پارسال حکایت دارد اما اختلاف بازار دی‌ماه با ‌ماه قبل به حداقل خود رسیده و افت 1.6درصدی تعداد معاملات و رشد 1.5درصدی میانگین قیمت نهایت تغییری بوده که در این یک‌ماه در بازار مسکن رخ داده است.

     آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن پایتخت در دی‌ماه امسال نشان می‌دهد که در این‌ماه جمعا  6865 فقره قرارداد خریدوفروش ثبت شده که پس از حذف داده‌های پرت و کد پستی‌های غیرمعتبر، 5800 فقره از آنها قابل‌محاسبه تشخیص داده شده است؛ درحالی‌که در دی‌ماه پارسال تعداد معاملات قابل‌محاسبه در بازار مسکن تهران 16هزار و 876فقره بود.

    کسادی مسکن در زمستان
    اختلاف 65.6درصدی تعداد معاملات دی‌ماه امسال با سال قبل ثمره رکود تورمی سنگینی است که از اواخر پاییز در بازار مسکن ظهور کرد و اینک به هسته سخت رسیده است. این اطلاعات نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در پایتخت از 5میلیون و 148هزار تومان در دی‌ماه 1396، به 9میلیون و 784هزار تومان در دی‌ماه 1397رسیده که بیانگر رشد 89.9درصدی است.  بررسی‌ها نشان می‌دهد با رسیدن میانگین قیمت مسکن به مقاومت روانی سنگین 10میلیون تومان، شتاب افزایش قیمت در بازار کمرنگ‌تر شده و احتمالا تا پیش از رسیدن سال جدید متوقف و حتی کاهشی خواهد شد. این در حالی است که میانگین رشد قیمت مسکن در یک سال اخیر همواره بالاتر از 5درصد در ‌ماه بوده و در مقاطعی افزایش دو رقمی نیز تجربه شده است اما در قیمت‌های فعلی کمتر خریداری توان و تمایل ورود به بازار مسکن را دارد و به‌تبع این مسئله معاملات در این بازار فریز شده است.

    البته در مقابل فروشندگان نیز به‌دلیل تغییرات شدید قیمت در بازارهای موازی چندان علاقه‌ای به فروش واحدهای مسکونی ندارند؛ چراکه سرمایه‌گذاری مطمئنی برای حفظ ارزش دارایی خود سراغ دارند و ترجیح می‌دهند با دید بلندمدت سرمایه خود را در همان بازار مسکن محبوس کنند.

    منطقه  5  همچنان پیشتاز است
    آمارهای بازار مسکن پایتخت در دی‌ماه امسال، همچنان از پیشتازی منطقه 5 تهران در تعداد معاملات انجام شده حکایت دارد. بر این اساس در یک‌ماه اخیر، 750 فقره مبایعه‌نامه در این منطقه به ثبت رسیده که هرچند نسبت به دی‌ماه پارسال 68درصد کمتر شده اما همچنان از دیگر مناطق تهران بیشتر است.

    در دی‌ماه امسال میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در منطقه‌5 تهران بالغ ‌بر 12میلیون و 67هزار تومان بوده که نسبت به دی‌ماه پارسال 93درصد افزایش را نشان می‌دهد. پس از منطقه 5، مناطق 4و 2 در رتبه‌های بعدی بیشترین تعداد معاملات قرار دارند. در مقابل، کمترین تعداد معامله واحد مسکونی در تهران به منطقه 19 اختصاص دارد که در طول دی‌ماه فقط 38 فقره معامله داشته و پس‌از آن منطقه 22 با 54 فقره مبایعه‌نامه کمترین تعداد معاملات را تجربه کرده است.

    در دی‌ماه امسال پایین‌ترین میانگین قیمت مسکن در مناطق 22گانه تهران به منطقه 18معادل 4میلیون و 245هزار تومان اختصاص داشته است. میانگین قیمت مسکن در این منطقه 71درصد نسبت به دی‌ماه پارسال رشد کرده و ارزان‌ترین واحدهای مسکونی در این منطقه دادوستد شده است.

       عقب‌نشینی 27درصدی بازار مسکن کشور
    همزمان با افول معاملات مسکن در تهران، آمارهای کشوری از این بازار نیز خبر خوشایندی ندارند. طبق آمارهای اعلام شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک، بازار مسکن شهرستان‌ها که همواره به‌تبع بازار مسکن پایتخت دوره‌های رکود و رونق را آغاز می‌کنند نیز فعلا مساعد نیست و میانگین تعداد معاملات آنها در دی‌ماه امسال 27درصدی نسبت به دی‌ماه پارسال کمتر شده است. مصطفی قلی‌خسروی، رئیس این اتحادیه معتقد است: دوره جهش قیمت مسکن به پایان رسیده و در سال آینده نیز رشد قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم عمومی خواهد بود؛ البته بازخوانی دوره‌های رکود قبلی مسکن این نظر خسروی را با چالش مواجه می‌کند؛ چراکه مثلا در سال 92 که رکود قبلی مسکن آغاز شد، حدود یک سال قیمت مسکن تغییری نداشت و چه‌بسا در ماه‌های نخست رکود روند کاهشی نیز در پیش گرفته بود. بر این اساس به‌نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو برای قیمت مسکن در یک سال آینده ثبات نسبی است؛ مشروط به اینکه اتفاق خارق‌العاده‌ای در اقتصاد ایران به وقوع نپیوندد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو