مدیران خودروعصر اعتبار

از سوی معاون وزیر راه و شهر سازی اعلام شد

آخرین وضعیت بازآفرینی بافت های هدف شهری

عصر ساختمان- اعضای دولت در جلسه امروز خود به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رییس جمهور ، به بررسی گزارش وزارت راه و شهر سازی در خصوص " بازآفرینی و توانمند سازی محدوده ها و محله های ناکارآمد شهری " پرداختند .

آخرین وضعیت بازآفرینی بافت های هدف شهری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» در نشست امروز با  هیات وزیران  گزارش وزارت راه و شهر سازی در خصوص  تملک ، مرمت و تجهیز 120 ساختمان ارزشمند در شهر های شیراز ، کاشان ، بوشهر ، ساری ، سمنان ، گرگان ،همدان و .... و هنچنین  استفاده  مجدد از آنها ، فرایند نوسازی 976هزار و 367 واحد فرسوده مسکونی در محدوده ها و محلات هدف در 234 شهر  مدیریت شده ارائه شد .
    دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر و مدیر عامل  شرکت  مادر تخصصی عمران  و  بهسازی شهری  ایران  پیرامون این جلسه  اظهار داشت : در این جلسه پس از ارائه گزارشی در خصوص تشریح وضعیت  بافت های  ناکارامد شهری با تاکید بر مسئله تنزل کیفیت  زندگی عملکردی دولت یازدهم در سیاست گزاری ، برنامه ریزی و اجرای طرح های بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گرفت . در ادامه ، تحلیلی از آسیب ها و موانع موجود بر سراه تحقق برنامه های بهسازی  و نوسازی  شهری ارائه و راهکارهائی  برای حل مسائل  به جلسه ارائه گردید .
    وی خاطر نشان کرد :در گزارش ارائه شده  به هیات دولت  برای مطالعات و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی مبلغ 1415میلیارد ریال ، تخصیص یافته و اقدامات مهمی از قبیل تصویب سند ملی احیای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و راه اندازی ستاد ملی بازآفرینی در راستای اجرای این سند و اعطای تسهیلات نوسازی مسکن انجام شده است .
    معاون وزیر راه و شهر سازی اظهار داشت :  همچنین  دراین گزارش تاکید دولت بر تهیه طرح  ساماندهی وتوانمند سازی  سکونتگاههای غیر رسمی ( حاشیه نشینی ) برای 91 شهر ، تا کنون بیش از 221 پروژه اجرایی شامل توسعه خدمات و زیر ساخت های شهری با مشارکت مدیریت شهری شامل درمانگاه ، خانه محله ، مدرسه ، شبکه آب و فاضلاب ، بهسازی معابر و .... با اعتباری  بالغ بر 1200 میلیارد ریال در 20شهر کشور در 55 محله اجرایی شده است .
    وی یاد آور شد: دراین جلسه توجه به برنامه های بازآفرینی شهری به عنوان  یک ضرورت ( سکونت بیش  از 30 درصد جمعیت شهری کشور و وجود بیش از 130 هزار هکتار از سطح شهر ها ) و همچنین یک فرصت برای تحقق عدالت اجتماعی ، ارتقاء کیفیت زندگی و احقاق حقوق شهروندی و استفاده بهینه از ظرفیت ها و منابع  موجود شهر ها برای توسعه باید در مقیاس ملی مورد توجه و تاکید قرار بگیرد .
    در  ادامه دکترایزدی در خصوص گزارش وزارت راه و شهر سازی تصریح کرد ، در گزارش ارائه شده برنامه ریزی ها و پیشنهادات مختلف برای ادامه این روند و تسریع آن در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ارائه شده است
    همچنین برنامه ارائه شده از سوی وزارت راه و شهر سازی ، تحت عنوان بازآفرینی شهری ، یکی از مصادیق روشن اقتصاد مقاومتی است . اشتغال زائی ، تقویت سر زندگی  اقتصادی ، استفاده از منابع موجود و پاسداری از ارزش  ها و تاکید  بر منابع بخش خصوصی از محورهای اصلی این برنامه درانطباق با سیاست و برنامه اقتصاد مقاومتی است .
    دکتر ایزدی در خصوص ارائه تسهیلات نوسازی در محدوده بازآفرینی شهری  گفت  : ارائه تسهیلات  نوسازی مشتمل بر وام جدید  160 میلیون تومانی در کلان شهر ها ، 50میلیون تومان ساخت ، 20 میلیون تومان ودیعه مسکن و همچنین 20 میلیون تومان مقاوم سازی ومرمت بعنوان  یکی از ابزارهای کلیدی در پشبرد برنامه های نوسازی  قرار گرفته است   
         معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان  اظهار داشت :تحقق این برنامه مستلزم هماهنگی ، همراهی و حمایت کلیه دستگاه های دخیل در این فرآیند است . لذا ضمن تاکید بر نقش ستاد ملی در ایجاد این ارتباط در سطح ملی – استانی و شهرستان ، ضروری است این هم راستا سازی  از طریق ایجاد شبکه های همکاری گسترش یابد . یکی از ابزار های مهم پیشبرد این برنامه وجود منابع و بودجه های لازم برای تحریک ، تقویت و حمایت از بخش خصوصی ، شهرداری ها و مردم است . لذا نظام بودجه ریزی اهرمی به عنوان پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مورد تایید و تاکید قرار گرفت .پیشبرد برنامه های باز آفرینی شهری مستلزم سازوکار و تقسیم کار روشن بین نهادهای مختلف از سطح ملی ، استانی ، شهر و حتی محله ای است . دولت در این فرآیند سیاست گزاار ، تسهیل گر ، حامی و ناظر است . ستاد ملی بازآفرینی شهری نهاد هماهنگ کننده و هدایت کننده برنامه های عملیاتی است . شهرداری ها محور اصلی مدیریت اجرای برنامه های عملیاتی و بخش خصوصی (  توسعه گران  (محور اصلی اجرای برنامه و مردم و ساکنان ذی نفعان  کلیدی و اصلی این فرآیند هستند .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو