مدیران خودروعصر اعتبار

رکود تورمی در بازار مسکن اصفهان

عصر ساختمان- دولت می‌تواند با اتخاذ برخی سیاست‌ها مانند تزریق وام مناسب با اقساط منطقی شرایط را برای خرید مسکن تعدیل کند.

رکود تورمی در بازار مسکن اصفهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، افزایش بی‌رویه قیمت مسکن طی چند ماه گذشته به میزانی شدت داشته که به صورت موردی در برخی از نقاط شهر اصفهان هر متر‌ مربع خانه تا 30 میلیون تومان معامله می‌شود و خانه‌های مناطق مختلف و حاشیه شهر نیز گران شده‌اند.


    مسکن گران و بدون مشتری

    بررسی میدانی از بازار معاملات املاک اصفهان در سال جاری نشان می‌دهد که در فصل تابستان با افزایش نرخ دلار، قیمت مسکن بالا رفت و معاملات هم بیشتر شد، ولی در یکی - دو ماه اخیر با کاهش نسبی قیمت دلار، این بازار دچار رکود شده است.به گفته مشاوران املاک مناطق شهری اصفهان، تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته مراجعه مشتریان بیشتر بوده و نوسانات زیادی در این بازار ایجاد شد. گفتنی است که در ماه‌های آخر تابستان، حجم زیادی از مراجعه مردم برای خرید خانه بود. حتی در شرایطی که قیمت‌ها دقیقه‌ای اعلام می‌شد خریداران با هر نرخی که از سوی فروشنده تعیین می‌شد موافقت می‌کردند و ملک را می‌خریدند. همین امر نیز باعث روند صعودی قیمت‌ها شد.

    هرچند حجم زیادی از مراجعات به بنگاه‌های مشاوران املاک برای خرید و فروش مسکن به خرید منتهی نمی‌شد، ولی به هر حال به دلیل افزایش نرخ دلار، تقاضای بسیاری در این بخش نسبت به سال‌های گذشته وجود داشت که این افزایش تقاضا خود عاملی در افزایش قیمت مسکن شد.

    اما جالب آن است که اکنون با فروکش کردن بازار ارز، تقاضاهای مردمی در بخش مسکن نیز با کاهش مواجه شده و در کل می‌توان این گونه استنباط کرد که بازار مسکن تا زمانی که شرایط اقتصادی و نرخ ارز تثبیت نشود، به ثبات نمی‌رسد.
    بنا به گفته «علی اسدی» یکی از مشاوران املاک اصفهان، دی ماه سال گذشته بازار مسکن وارد فاز رونق شد و سپس افزایش قیمت‌ها در شیبی آرام قرار گرفت. اما همزمان با وقوع برخی تلاطمات در بازارهای ارز و سکه، مسکن نیز در فاصله زمانی کوتاهی تحت تأثیر قرار گرفت و جهش قیمتی در بخش مسکن از اواسط بهار تا اواخر تابستان به وجود آمد.

    اکنون نیز در حالی همچنان این گرانی بر بازار مسکن حاکم است که رکودی عمیق در این بازار رخنه کرده. حتی با وجود بازگشت آرامش به بازار سکه و ارز، اتفاقی در بازار مسکن نیفتاد و بعید است با سرعت و طی چند ماه از رکود تورمی خارج شویم. علاوه بر آن، قدرت خرید مسکن مردم به‌شدت کاهش یافته است و تسهیلات مناسبی برای این منظور در نظر گرفته نمی‌شود.

    به گفته این فعال حوزه مسکن، هر متر‌ مربع مسکن در مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان به بیش از 5/2 میلیون تومان رسیده و در نقاط بالای شهر و حاشیه زاینده‌رود به طور معمول 10 تا 15 و به طور موردی بین 25 تا 30 میلیون تومان معامله می‌شود.
    اما موضوعی که یادآوری‌اش لازم است آن است ‌که از دیدگاه کارشناسان، در این بخش با توجه به بافت جمعیتی اصفهان تقاضای بازار مسکن تقریباً همیشه وجود دارد، ولی مشکل آنجاست که امروز نیاز جامعه با ساخت‌وسازهایی که در سال‌های اخیر شده همخوانی ندارد. این گونه که اکنون تقاضای عمده مردم اصفهان آپارتمان‌های 60 تا 70 و در نهایت 100 متری است، در حالی ‌که بیشتر ساخت‌وسازها بالای 100 و 150 متر است که مشتریان خاص تنها خریداران آن هستند. بنابراین باید برنامه‌ریزی دقیقی از سوی متولیان ساخت‌وساز مطابق با نیاز جامعه انجام شود.


    نیاز به تدابیر دولتی

    «احمد تولا» عضو انجمن انبوه‌سازان اصفهان، با اشاره به افزایش قیمت مسکن توام با رکود می‌گوید: رکودی تورمی در بازار مسکن شهر ایجاد شده است که بدون تدابیر لازم مسئولان، تمام‌شدنی نیست.
    وی بیان می‌کند: این جهش قیمتی در مسکن تولید‌شده، زمین، مصالح ساختمانی و دستمزدها به وجود آمد و ماحصل آن گران شدن نرخ تمام‌شده مسکن بود، تا جایی که با افزایش 3 تا 4 برابری قیمت‌ها در بخش مسکن روبه‌رو هستیم. از طرفی، مالک هم با وجود افزایش نرخ زمین و مصالح، ملک خود را ساخته است و امکان ارزان فروختن ملکش بسیار اندک است.

    عضو انجمن انبوه‌سازان اصفهان می‌افزاید: در برابر این شرایط، میزان درآمد مردم تفاوت چندانی نکرده، به طوری که با یک شکاف بزرگ بین قیمت مسکن و توان مالی اغلب مردم مواجه هستیم.

    تولا با تاکید بر نبود خریدار در شرایط کنونی بازار مسکن بر این باور است که شاید در هفته‌های پایانی سال، خرید و فروش مسکن تا حدودی رونق یابد.این فعال ادامه می‌دهد: در این شرایط فقط دولت می‌تواند با اتخاذ برخی سیاست‌ها چنین وضعیتی را تعدیل کند که یکی از این سیاست‌ها تزریق وام مناسب با شرایط منطقی برای خرید مسکن است.

    به گفته تولا، شاید با اجرای طرح وزیر   راه و شهرسازی برای تامین مسکن‌ بتوان در بهبود این وضعیت گامی برداشت؛ طرحی که قرار است در آن 400 هزار واحد مسکونی تا پایان سال 99 ساخته شود و 35 هزار واحد آن سهم اصفهان است. لازمه اجرای آن هم تزریق وام 100 میلیونی است که ظاهرا با پرداخت آن موافقت شده. وی خاطرنشان می‌کند: شاید با اجرای چنین طرح‌هایی علاوه بر خانه‌دار شدن برخی از مردم، اشتغال و بازار مسکن هم رونق گیرد.


    خرید برای سرمایه‌گذاری

    در دوره 3 ماهه رونق بازار مسکن، بسیاری از خریداران مصرف‌کننده نبودند، بلکه تنها با افزایش نرخ ارز، سرمایه‌های ریالی آنها افزایش یافته بود و از ترس این‌که پولشان با گذر زمان کم‌ارزش نشود آن را در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کردند و البته با کاهش قیمت دلار این گونه معاملات نیز راکد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو