مدیران خودروعصر اعتبار

تصویب احکام ایمنی و مدیریت بحران برنامه پنج‌ساله سوم

عصر ساختمان- امروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران در آخرین روز بررسی برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری، احکام بخش ایمنی و مدیریت بحران را به طور کامل بررسی و تصویب کردند.

تصویب احکام ایمنی و مدیریت بحران برنامه پنج‌ساله سوم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، در ابتدای این جلسه، شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد که بند 5(تدوین برنامه جامع مهارت‌سنجی آتش‌نشانان در سال نخست برنامه و اجرای آن از سال دوم برنامه) و بند 7(تدوین برنامه جامع سنجش و ارتقای آمادگی و سلامت جسمی وروانی آتش‌نشانان در سال اول برنامه و اجرای آن از سال دوم برنامه به صورت مستمر) ماده 87(شهرداری موظف است با هدف ارتقا توان پاسخگویی، چابک‌سازی وافزایش سرعت عمل امدادرسانی در محدوده شهر اقداماتی انجام داده شود) حذف شود.
    زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در مخالفت با این واکنش گفت:هر دو بند به دو موضوع متفاوتی اشاره می‌کند که در صورت حذف هرکدام، این موضوعات مغفول واقع خواهند ماند.
    در نهایت اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا به حذف این بندها رای ندادند.
    بعد از تصویب ماده 88، 89؛ 90؛ 91، 92، به پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، 4ماده دیگر به برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران اضافه شد.
    در ماده 93پیشنهادی جدید؛ شهرداری موظف است به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی تردد شهروندان در فضاهای عمومی شهر تهران شامل بوستان ها، فضای سبز حاشیه معابر، بزرگراه ها و میادین و فضای پیاده روها (به خصوص در مجاورت کارگاه های ساختمانی و عمرانی و مجاورت تاسیسات برق و گاز)، پل های عابر پیاده، فضاهای مجاور تابلوها و بیلبوردهای شهری و مجاور کانال ها، مسیل ها و دریچه های تاسیساتی و دکل های مخابراتی اقدامات زیر را انجام دهد:
    ‌1) بازنگری در ساختار مدیریت ایمنی و مدیریت بحران و HSE شهرداری و یکپارچه سازی و تجمیع سیستمهای مدیریتی شهرداری تهران؛ (در این بند کلمه تجمیع حذف شد.)
    ‌2) تدوین شیوه نامه نظام مدیریت بازرسی و نظارت بر عملکرد و فعالیت کلیه پیمانکاران شهرداری در اجرای الزامات HSE و چارچوب نظام فنی و اجرایی شهرداری، با هدف پیشگیری و کاهش حوادث تا پایان سال اول؛
    ‌3) استقرار نظام تعمیر و نگهداشت، مرمت و بازرسی فنی دوره ای و تهیه شناسنامه ایمنی متناسب با حوادث محتمل بر اساس نظام فنی و اجرایی شهرداری؛ (در این بند نیز کلمات تعمیر و نگهداشت حذف شد.)
    ‌4) ایجاد ساز وکار لازم برای ارتقای امکانات سامانه 137 برای امکان گزارش دهی و رصد ایمنی فضاهای عمومی شهری توسط شهروندان؛
    شهربانو امانی در جریان بررسی بند 4ماده 93پیشنهادی جدید گفت: آز آنجایی که ارتقای امکانات سامانه 137جنبه عملیاتی وپروژه‌ای دارد، بهتر است که حذف شود.
    زهرا صدراعظم نوری به عنوان پیشنهاد دهنده در مخالفت با حذف این بند اظهار کرد: برای هوشمند و ماموریت محورتر کردن این سامانه، با حذف این بند مخالفت می‌کنم.
    در نهایت این بند با رای اعضای شورای شهر تهران حذف شد.
    ‌5) استفاده از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان برای تدوین و اجرای ضوابط الزام آور برای سازندگان ساختمانی به نصب درجه بندی ایمنی داربست و تاورکرین های ساختمانی در معرض دید شهروندان و ایجاد سازوکاراعلام هشدار خطر اضطراری جهت تردد شهروندان در اطراف کارگاه های ساختمانی وعمرانی در زمان وقوع باد، طوفان، سیلاب، برف و سایر بلایای طبیعی؛
    در ادامه همچنین بند 5 به پیشنهاد محمدسالاری و با این استدلال که چنین مواردی در احکام بالادستی مقررات ساخت و ساز آمده، حذف شد.

    صدراعظم نوری نیز در مخالفت با حذف آن نیز گفت که آوردن این بند به معنی تاکید و الزام بیشتر برای رعایت این موارد توسط شهرداری تهران بوده است.
    بند94 برنامه پنج‌ساله سوم نیز که در آن شهرداری موظف است در راستای تامین ضمانت اجرایی وظایف محوله در حوزه ایمنی و مدیریت بحران نسبت به تنظیم آیین نامه اجرایی بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها تا پایان سال اول برنامه اقدام نماید به پیشنهاد الویری حذف شد.

    صدراعظم نوری، در مخالفت با حذف این بند نیز گفت از آنجایی که ماده 55مربوط به سال 1334است، می‌خواستیم با آوردن این بند، مفاد آن را به روز کنیم.
    در ادامه شهربانو امانی، پیشنهاد داد تا بند 95 برنامه که در آن «شهرداری موظف است به منظور تقویت تعامل، همکاری و هماهنگی با سایر دستگاه های خدمات رسان (از جمله اورژانس، هلال احمر، هوانیروز، شرکت های برق، آب، گاز، نفت و مخابرات و نهادهای انتظامی و امنیتی) و استفاده از ظرفیت های سازمانی و تجهیزاتی سایر ارگان ها در راستای افزایش ایمنی شهری و کاهش حوادث و مدیریت یکپارچه و هماهنگ در زمان بحران های محتمل در شهر تهران اقدامات ذیل را با هماهنگی و همکاری شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به انجام رساند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار