مدیران خودروعصر اعتبار

سونامی زوج‌های جوان بازار مسکن را به هم می‌ریزد

عصر ساختمان- رییس انجمن انبوه سازان گفت: براساس ترکیب جمعیتی جوان در کشور،بین سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۵ اوج نیاز کشور از نظر تامین مسکن است.

سونامی زوج‌های جوان بازار مسکن را به هم می‌ریزد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، مجتبی بیگدلی با بیان این مطلب افزود: سالی یک میلیون ازدواج در کشور انجام می شود و در مقابل سالانه 30 درصد به طلاق می انجامد که این یعنی بخش مهمی از افرادی که طلاق می گیرند به مسکن نیاز دارند و معمولا کمتر از 5درصد این افراد به خانه پدری باز می گردند بنابراین باید بر نیاز سالانه یک میلیون مسکن در کشور نیز 800هزار (با احتساب تمایل زندگی مجردی مردان و زنان طلاق گرفته) نیاز جدید را به بازار اضافه کرد.

    وی ادامه داد: در خوشبینانه ترین حالت اگر همان نیاز سالانه یک میلیون مسکن را در نظر بگیریم باید گفت اکنون شاهد هیچ گونه توازنی میان عرضه و تقاضا در کشور نیستیم.

    وی بیان کرد: در دوره وزیر قبلی، برنامه های دولت در حوزه مسکن به بیراهه رفت و با وجود ارایه طرح های مختلف نظیر مسکن اجتماعی، حمایتی، امید و … به عبارت بهتر طرح های رنگارنگ حوزه مسکن که ابلاغ قانونی هم شد و حتی تکالیف برنامه ششم توسعه به سرانجام نرسید و به جرات می توان گفت حتی یک واحد از این مسکن ها ساخته نشد. 

    مسکن + ساخت و ساز

    وی تصریح کرد: تفکری وجود داشت که مدعی وجود 20میلیون مسکن اضافه در کشور بود که سخنی نسنجیده بود و وزیر به خودش اجازه نمی داد که حتی مسکن مهر را افتتاح کند. وی افزود: در حالی که اگر مسکن مهر نداشتیم حتم بدانید اکنون قیمت مسکن 20برابر شده بود.

    وی تاکید کرد: بزرگترین خط پیشران اقتصادی کشور را باید صنعت مسکن و ساختمان دانست زیرا صنعت مسکن یعنی 1200 گروه شغلی، یعنی پویایی صنعت فولاد و سیمان، آجر، گچ و…، ساخت یک میلیون مسکن یعنی تولید و فروش یک میلیون یخچال و تلویزیون و انواع لوازم خانگی و میلیون ها متر مربع فرش؛ بنابراین باید گفت صنعت مسکن،‌پیشران اقتصاد است.

    بیگدلی گفت: بزرگترین مشکلات انبوه سازان این است که تکلیفشان در چرخه مصالح ساختمانی مشخص نیست به طوری که مثلا یک روز آهن کیلویی 2هزار تومان و چند روز بعد 4هزار تومان و … با این شرایط واقعا نمی توان به تحلیل درستی در حوزه ساخت و ساز رسید.

    وی بیان کرد:‌ خط آنلاین و اعتباری خرید مصالح ساختمانی که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده، باید بدون سود باشد. زیرا تعیین سود برای ارایه این خط اعتباری گره ای از کار انبوه سازان باز نمی کند.

    وی تصریح کرد: این طرح در دولت اصلاحات و زمان وزارت آقای عبدالعلی زاده کلید خورد اما به دلیل عدم همراهی سیستم بانکی به جایی نرسید.

    وی افزود: امیدواریم آقای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که تاکنون اقدامات و ابتکارات خوبی داشته، بتواند این طرح را انجام دهد و سیستم بانکی همراهی کند و سود نگیرد و به عبارت دیگر دولت بخشی از سود این طرح را تقبل کند، می توان به آینده صنعت ساختمان امیدوار بود.

    رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان بیان کرد: در این صورت می توان به تولید مسکن ارزان و سریع و راحت دست یافت. وی تاکید کرد:‌ اگر این کار انجام شود با ورود سیل جمعیت ازدواج کرده در سال های آینده، می توان مسکن مورد نیاز را تامین کرد و از سونامی نیاز به مسکن به راحتی عبور کرد.

    وی گفت: بانک ها باید به این طرح خط اعتباری اختصاص دهند و این خط باید ارزان باشد و در مقابل دولت هم در پرداخت سود این خط اعتباری به انبوه سازان کمک کند زیرا خط اعتباری با سودهای 20 تا 30درصد فایده ای ندارد.

    این فعال حوزه ساخت و ساز ادامه داد: خط ارزان و آسان باید ایجاد شود و با اعتبارسنجی، سرمایه گذاران و انبوه سازان را به حضور در صنعت ساخت و ساز ترغیب کنند که این کار به سرعت ساخت مسکن و ایجاد و اتمام پروژه های جدید کمک فراوانی خواهد کرد.

    بیگدلی در پاسخ به این سووال که اشاره کردید سود این خط اعتباری نباید بالا باشد، از نظر شما سود متعارف و منطقی که انبوه سازان بتوانند بپردازند، چقدر است، اظهار کرد: صفر درصد! اگر بانک قرار است کارمزد بگیرد، دولت باید این کارمزد را تقبل کند. ارقام تکلیفی بودجه این کار را انجام دهد بنابراین اگر دولت این مساله را تقبل کند هم بخش خصوصی تشویق می شود و هم سیستم بانکی رغبت کرده تا این کار شکل بگیرد.

    وی درباره وضعیت بازار مسکن به ویژه در ماه های اخیر توضیح داد:‌ وزیر راه و شهرسازی با ارایه طرح های جدید و تلاش هایی که انجام می دهد، نشان داده به دنبال اثرگذاری در بازار مسکن هستند. مجموعه دولت باید کمک کنند. با رییس جمهور صحبت کردیم، وی قول مودت برای این صنعت پیشرو را داد که متاسفانه به دلیل حضور وزیر قبلی هیچ کدام انجام نشد.

    بیگدلی گفت: امیدوارم این اتفاق بیافتد (طرح خط اعتباری) و بدنه دولت و سیستم بانکی با اجرای آن همراهی کنند. همچنین شهرداری، سازمان های آب، برق، مالیات و دارایی و … همه به ساخت و ساز مسکن کمک کنند. رونق ساخت و ساز مسکن در گرو حمایت ویژه و همه جانبه همه دستگاه ها و ارگان هاست زیرا هم مشکل اشتغال حل خواهد شد و هم مشکل تامین و تولید مسکن.

    رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان درباره حداقل هزینه ساخت مسکن توضیح داد: غیر از هزینه های آب، برق، گاز، نظام مهندسی، دارایی و … حداقل هزینه ساخت مسکن تا مرحله سفت کاری 1.5میلیون تومان است و در مراحل بعدی هزینه های استفاده از مصالح ساختمانی مانند کاشی و … اضافه می شود.

    وی در پاسخ به این سووال که برای ساخت یک واحد مسکونی معقول و مناسب چقدر باید هزینه کرد، گفت:  میانگین حداقل هزینه ساخت مسکن برابر با متری 2میلیون تومان است.

    وی درباره هزینه ساخت 2.5 تا 3میلیون تومان ساخت هر متر مربع که ازسوی برخی انبوه سازان مطرح می‌شود، بیان کرد:‌ این مبالغ بیشتر متعلق به ساخت مسکن‌های به اصطلاح لوکس با مواد و مصالح خوب است.

    این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سووال که اگر همراهی و همکاری تمام ارگان ها با بخش ساخت و ساز انجام شود، آیا می توان با ساخت واقعی سالانه یک میلیون واحد مسکن در کشور امیدوار بود، گفت: پتانسیل انبوه سازان ساخت سالانه 2میلیون واحد مسکونی در داخل و خارج از کشور است زیرا توان خود را در مسکن مهر نشان داده اند.

    وی خاطر نشان کرد: اگر دولت طرح خط اعتباری مصالح ساختمانی را اجرایی کند، هزینه های انبوه سازان به طرز قابل توجهی کاهش می یابد.

    رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان درباره وضعیت مسکن مهر توضیح داد: اگر دولت همراهی کند و بودجه مورد نیاز را اختصاص دهد و با توجه به همراهی وزیر راه و شهرسازی به نظر می رسد کمتر از یکسال دیگر پرونده این پروژه بسته شود و به اتمام برسد.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار