مدیران خودروعصر اعتبار

راهنمای انتخاب اوراق برای متقاضیان تسهیلات

عصر ساختمان- عدم رقابت میان دو نماد «تملی» و «تسه» در بازار اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن و به دنبال آن اختلاف قیمت محسوس میان آنها سبب شده انتخاب میان این دو برای متقاضیان مسکن دشوار شود.

راهنمای انتخاب اوراق برای متقاضیان تسهیلات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، حدود یک سال از رونمایی اوراق موسوم به «تملی» در بازار تسهیلات مسکن می‌گذرد. آغاز انتشار این اوراق در بهمن سال گذشته سبب شد پس از گذشت سال‌های پیاپی از وجود ابزار اوراق مسکن به منظور بهره‌مندی از تسهیلات بدون سپرده و بدون نوبت بانک مسکن، یک بانک دولتی دیگر نیز به این بازار ورود کرده و به ازای سپرده‌گذاری در حساب‌ مخصوص اوراق با فرمولی شبیه بانک مسکن، اوراق تسهیلات خرید مسکن به سپرده‌گذاران اختصاص دهد. به این ترتیب اکنون عملا برای استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن دو امکان پیش‌روی متقاضیان قرار دارد، خرید اوراق تسه و خرید اوراق تملی برای دریافت تسهیلات خرید مسکن.

    قیمت خرید گران‌ترین نماد از اوراق تملی در مبادلات رسمی انجام شده در فرابورس طی روزهای گذشته 44 هزار و 870 تومان بود که از ارزان‌ترین نماد تسه (اوراق منتشر شده توسط بانک مسکن) یعنی اوراق منتشر شده در بهمن 95 (تسه 9511) که 51 هزار و 130 تومان فروخته شد، 12 درصد و از گران‌ترین اوراق تسه که آذر امسال منتشر شده، 22 درصد ارزان‌تر است.

    این مقایسه قیمتی سبب می‌شود عده‌ای از متقاضیان خرید اوراق درباره انتخاب میان این دو نماد دچار تردید شوند. اما نگاهی به تعداد مبادلات هر یک از این دو نوع اوراق که بر اساس تاریخ انتشار با نمادهای متخلف در فرابورس عرضه می‌شوند،‌ می‌تواند بهترین راهنمای انتخاب برای متقاضیان مسکن باشد.

    برای بهره‌مندی از سقف تسهیلات انفرادی خرید مسکن که 60 میلیون تومان است، باید 120 فقره اوراق خریداری شود. اما در معاملات روز گذشته فرابورس مجموع اوراق فروخته شده تملی 444 فقره و مجموع اوراق فروخته شده تسه بیش از 64 هزار فقره بوده است.

    این نسبت در روزهای قبل‌تر نیز کم و بیش حاکم بوده که ناشی از قدمت بیشتر اوراق تسه در مقایسه با تملی و در نتیجه میزان عرضه بیشتر تسه نسبت به تملی بوده است.

    متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن که در فرض مثال این گزارش تسهیلات انفرادی 60 میلیون تومانی در تهران مطرح شد، در صورتی که قصد دارند به فوریت اوراق مورد نیاز خود را از بازار فرابورس خریداری و برای بهره‌مندی از حق تقدم تسهیلات مسکن آن را به بانک ارایه کنند، می‌توانند با توجه به حجم بالای عرضه تسه، این اوراق را انتخاب کنند. به این ترتیب عموما ظرف کمتر از دو روز می‌توانند اوراق مورد نیاز خود را خریداری کنند و وارد فاز بعدی دریافت تسهیلات یعنی ارایه اسناد و مدارک درخواستی شعب شوند.

    در عین حال برای کسانی که قصد دریافت فوری تسهیلات ندارند و بنا دارند ظرف هفته‌های آینده از تسهیلات مسکن استفاده کنند، اوراق تملی که به دلیل اشغال بخش کوچکتری از بازار و تقاضای کمتر نسبت به تسه، قیمت مناسب‌تری دارند را انتخاب و خریداری کنند؛ چراکه با توجه به حجم عرضه، ممکن است خرید اوراق به تعداد مورد نیاز و با بازه قیمتی مدنظر آنها زمان بیشتری نسبت به خرید تسه نیاز داشته باشد.

    البته پارامترهای دیگری نیز می‌تواند در این انتخاب دخالت داشته باشد، از جمله اینکه بانک مسکن تسهیلات جعاله 20 میلیونی و تسهیلات بدون سپرده 10 میلیونی نیز بر اساس وضعیت منابع و مصارف شعب به متقاضیان پرداخت می‌کند. بنابراین اگر کسی به سقف بالاتری از تسهیلات نیاز دارد، می‌تواند با خرید «تسه» از بانک مسکن تسهیلات دریافت کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو