مدیران خودروعصر اعتبار

ایزدی عنوان کرد:‌

طبقات ساختمان پلاسکو از ۱۵ طبقه فراتر نمی‌رود

عصر ساختمان- دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام بررسی طرح ساختمان پلاسکو و موافقت اعضا با ساخت ۱۵ طبقه روی تراز صفر – صفر و ۵ طبقه زیر تراز و همچنین بررسی طرح منطقه ۲۲ تهران گفت:‌ طرح منطقه ۲۲ با رعایت سقف پیش‌بینی شده در طرح جامع و بررسی حقوق مکتسبه انجام می شود.

طبقات ساختمان پلاسکو از ۱۵ طبقه فراتر نمی‌رود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدسعید ایزدی دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران امروز بیست و چهارم دی ماه در حاشیه برگزاری بیستمین نشست شورا در گفت و گو با خبرنگاران از جزئیات بررسی موضوع مغایرت ساختمان پلاسکو و همچنین طرح تفصیلی منطقه 22 و بررسی‌های انجام شده خبر داد و گفت: ساختمان پلاسکو بعد از گذشت دو سال با پیگیری هایی که به عمل آمد به کمیسیون ماده 5 ارجاع شد. در کمیسیون ماده5 متنی به تصویب رسید که براساس آن پنج طبقه زیر تراز صفر – صفر تا 15 طبقه بالای تراز احداث شود.

    ایزدی ادامه داد:‌در طی این دو سال سه بخش مجزا که قرار بود در بازسازی مورد توجه قرار بگیرد، در دوره هایی به دلایلی از این طرح حذف می شود که یکی قسمت شمالی ساختمان پلاسکو و دیگری زمینی مجاور ساختمان بود که قرار بود به منظور تامین دسترسی پارکینگ و تعدیل جرم‌گذاری به محدوده زمین اضافه شود که آن زمین به دلیل واقع شدن در حریم میراث فرهنگی مورد مخالفت میراث فرهنگی قرار گرفت و در ضلع شمالی هم مالکان موافقت نکرده و این توافق را با بنیاد کردند تا خودشان مقاوم‌سازی کنند.

    دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری افزود: آنچه باقی ماند هزار متر زیربنای برج است که برای آن یک هزار مترپیشنهاد شده بود که در 15 طبقه بالای تراز صفر – صفر و 5 طبقه زیر زمین با کاربری تجاری با اخذ مجوز شهرداری ساخته شود.

    به گفته ایزدی تنها یک مصوبه از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در موضوع پلاسکو به تصویب رسید و ابلاغ شد که مبنای پیگیری های ما قرار گرفت و این مصوبه 5 روز پس از حادثه پلاسکو تصویب شد. براساس آن مصوبه تاکیدات شامل این موارد است که اولا به دلیل ضرورت پاسداشت یاد و خاطره شهدای آتشنشان حتما در طرح جدید مکان و فضایی برای این موضوع در نظر گرفته شود و همچنین به دلیل اهمیت موضوع و شاخص بودن ساختمان پلاسکو حتما تهیه طرح از طریق مسابقه انجام شود.

    ایزدی تصریح کرد: ما از دو سال گذشته همین یک مصوبه را پیگیری کردیم که کارفرمای پروژه مسابقه را برگزار نکرده بودو با پیگیری‌های ما این کار انجام شد.

    دبیر شواریعالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: موضوع بعدی که در جلسه امروز پلاسکو بررسی شد موضوع 5 طبقه اضافه بر مجموعه سطوحی است که به این مجموعه توسط کمیسیون ماده 5 مجوز داده شده و جزو موارد قانونی برای احداث بناست.

    ایزدی اعلام کرد: امروز در بیستمین جلسه شورا روی دو موضوع تاکید کردیم که اولین آن تامین پارکینگ و دومین موضوع بحث 5 طبقه زیر همکف بوده که شورایعالی شهرسازی و معماری ایران معتقد است بنا به رای صادر شده این 5 طبقه جزو حقوق مکتسبه است و به همین جهت دارای اهمیت بوده و باید پاسخگوی آن حقوق باشد.

    وی تاکید کرد: چیزی تحت عنوان 5 طبقه تجاری زیر همکف نداریم و فقط تاکید ما روی حقوق مکتسبه موجود و تامین حقوق کسبه و شاغلان ساختمان پلاسکو است.

    ایزدی دستور جلسه دوم شورا را بررسی طرح تفصیلی منطقه 22 تهران عنوان کرد و گفت: منطقه 22 تهران تنها منطقه ای در پایتخت است که طرح تفصیلی مصوب نداشت و بلاتکلیف مانده بود. به همین دلیل در شورا مطرح شده است و آنچه که در این طرح مورد اختلاف بوده بحث جمعیت پذیری است.

    وی گفت: امروز در شورا موضوع منطقه 22 تهران با 2 سناریو از سوی کمیسیون ماده 5 ارائه شد. یک سناریو مبنایش جمعیت پیش‌بینی شده در طرح جامع تهران است که 350 نفر تخمین زده شد و سناریو دوم با سقف 540 هزار نفر که مبنایش پروانه‌های صادر شده و توافقاتی است که شهرداری مدعی شده تاکنون انجام گرفته است. به اضافه روند پیش‌بینی جمعیتی که برای صدور پروانه جدید تا افق 1405 پیش‌بینی شده است.

    وی ادامه داد: پس از بررسی‌های متعدد و بیان دغدغه‌های نمایندگان اصلی شورایعالی شهرسازی همچون وزارت کشور، سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، سازمان پدافند غیرعامل که دغدغه بارگذاری بیشتر را در منطقه داشتند با جمع بندی به این صورت اعلام رای شد که طرح منطقه 22 با رعایت سقف پیش‌بینی شده در طرح جامع و بررسی حقوق مکتسبه انجام شود. بدین معنا آنچه که به سقف پیش‌بینی شده در طرح جامع تهران اضافه خواهد شد حقوق مکتسبه‌ای است که در طی سال‌ها ایجاد شده و برای ما محترم است و باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

    ایزدی همچنین اعلام کرد: تاکید اعضای شورایعالی روی مساله حمل و نقل و ترافیک این منطقه از دیگر موضوعات مورد بررسی بود. توسعه خطوط مترو که مدتهاست که از اولویت شهرداری حذف شده از تاکیدات اعضای شورایعالی برای تهیه طرح تفصیلی توسط شهرداری در جلسه امروز بود.

    وی از دیگر دغدغه‌های اعضای شورا را مباحث مرتبط با محیط زیست عنوان کرد و گفت: وجود پارک جنگلی چیتگر، استادیوم آزادی و دریاچه به عنوان زیستگاه‌ها و زیست‌بوم‌هایی که باید به شدت مورد حراست و حفاظت قرار بگیرند از تاکیدات ما در شورایعالی بود. همچنین بحث تامین آب در منطقه از دیگر موارد مورد بررسی بود که باید تلاش کنیم از طریق تعدیل بارگذاری‌ها کارها را پیش‌ببریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار