مدیران خودروعصر اعتبار

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

خصوصی ها ۹۷ درصد بازار مسکن کشور را در دست دارند

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد ۹۷ درصد بازار مسکن کشور در دست بخش خصوصی است و با توجه به شرایط رکودی باید مطابق سیاست های دولت، طرف عرضه تقویت شود.

خصوصی ها ۹۷ درصد بازار مسکن کشور را در دست دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «حامد مظاهریان» عصر یکشنبه در یک نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی برگزار شد، ادامه داد: با تغییر شرایط و تکانه های اقتصادی که از اواخر پارسال آغاز شد باید در اولویت های بخش مسکن بازنگری شود.
    وی افزود: در پی این تحولات قیمت ارز جهش چند برابری داشت که این امر بر بازارهای دیگر تاثیرگذار بود؛ برای نمونه میانگین قیمت مسکن در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در شهر تهران 63.5 درصد افزایش یافت؛ در حالی که میزان معاملات در همین زمان با کاهش 24.5 درصدی همراه بود.
    به گفته مظاهریان، این نوسان ها متاثر از عوامل بیرونی بازار مسکن است؛ زیرا در این زمان شمار پروانه های ساختمانی 14.4 درصد افزایش را نشان می دهد.
    مظاهریان تاکید کرد سیاست ساخت مسکن باید به سمت تولید خانه با مساحت کمتر برود.

    ** امکان جمعیت پذیری یک میلیون و 200 هزار نفری در شهر تهران
    معاون وزیر راه و شهرسازی به تضادهای بازار مسکن اشاره کرد و افزود: در شهر تهران حدود 300 هزار خانه خالی وجود دارد اما در برخی مناطق با کمبود عرضه روبروییم.
    به گفته مظاهریان، با در نظر گرفتن میانگین چهار نفر برای هر خانوار، 300 هزار واحد خالی به معنای امکان جمعیت پذیری یک میلیون و 200 هزار نفری در شهر تهران است.
    وی به موضوع اخذ مالیات از خانه های خالی اشاره کرد و افزود: اگرچه ظاهر قصیه خوب بود اما در عمل اجرا نشد؛ زیرا هیچکدام از 34 سامانه دخیل در این کار نتوانستند با سامانه اصلی مرتبط شوند و شناسایی این خانه ها محقق نشد.
    مظاهریان تاکید کرد «قرار نیست بحث خانه های خالی به جنگی بین دولت و مالکان تبدیل شود؛ از همین رو، تصمیم بر این شد که به جای مالیات گیری دولت مرکزی، شهرداری متولی این کار شود؛ زیرا سامانه پایش املاک را در اختیار دارد».
    این مسوول به بحث مالیات بر عایدی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: برای موفق بودن این طرح علاوه بر آنکه باید از همه بازارها این مالیات گرفته شود، همچنین باید تورم در محاسبه عایدی وارد شود.
    وی افزود: از سوی دیگر این مالیات در شرایط رونق موضوعیت دارد؛ در حالی که اکنون شرایط رکود را می گذرانیم.

    ** اجاره نشینی 35 درصد خانوارهای شهری
    معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد 35 درصد خانوارهای شهری اجاره نشینند و باید این بخش مورد حمایت قرار گیرد؛ زیرا تغییر قیمت ها بیشتر بر این بخش اثرگذار بوده است.
    به گفته وی، ساخت 400 هزار واحد مسکونی پشتیبانی برنامه ششم توسعه را دارد که 200 هزار واحد مسکونی در 6 استان و 18 شهر جدید توسط بخش خصوصی ساخته می شود.
    مظاهریان طرح بنیاد مسکن برای ساخت یکصد هزار واحد مسکونی را نیازمند تامین مالی از سوی بانک ها عنوان کرد و گفت: دولت همیشه در تلاش است خریدار قدرت بیشتری داشته باشد و از همین رو «صندوق توسعه مسکن یکم» را ایجاد کرده است.
    وی تعداد اعضای این صندوق را 360 هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: اگرچه ممکن است کارکرد وام این صندوق در تهران کم شده باشد اما در شهرهای متوسط و کوچک همچنان بهترین سیستم است.

    ** ضرورت به روز رسانی قانون نظام مهندسی
    معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد یکی از مهمترین شاخصه های مسکن، به فرآیند کنترل ساختمان و نظام مسوولیت باز می گردد اما کنترل فرآیند ساخت ساختمان فاقد قانون منسجم است.
    وی افزود: قانون نظام مهندسی باید به روز رسانی شود.
    به گفته وی، نظام مهندسی ساختمان 500 هزار عضو دارد.
    به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری از بیست و سوم تا بیست و پنجم دی ماه در شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار