مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس اقتصادی:

مالیات بر عایدی سرمایه، سوداگری مسکن را حذف می کند

عصر ساختمان- یک کارشناس بازار مسکن، مهم ترین عامل تحقق فرآیند مصرفی کردن مسکن و خروج آن از حالت سرمایه ای را اصلاح سیستم مالیاتی و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه می داند.

مالیات بر عایدی سرمایه، سوداگری مسکن را حذف می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از عصر اقتصاد، وحید شقاقی ،عضو هیات علمی دانشگاه  خوارزمی درباره جایگاه مسکن در اقتصاد ایران گفت: بازار مسکن در ایران به سمت کالای سرمایه ای حرکت می کند.

    وی افزود: این موضوع که متقاضی به دنبال رفع نیاز مسکن است، سرمایه مازاد خود را هم وارد بخش سرمایه گذاری مسکن می کند، به یک فرهنگ در جامعه ایرانی تبدیل شده است ،چرا که بازار مسکن سرمایه ای یکی از امن ترین حوزه‌ها بوده و با نوسانات کیفی مواجه است .

    عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در بحران سال 90 و 91 بخش مسکن صد درصد افزایش قیمت داشته و در نا آرامی ارزی سال 97  طی یک ماه در تهران شاهد افزایش 95 درصدی قیمت مسکن بودیم.

    این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: برای تغییر الگوی مصرف بازار مسکن، ابتدا باید به اصلاح نظام مالیاتی بپردازیم. اصلاح نظام مالیاتی و تحقق مالیات بر عایدی سرمایه باعث حذف سوداگران این بازار می شود.

    شقاقی درباره مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این نوع مالیات اگر زودتر اجرا می شد،می توانست از خرید و فروش‌های غیر ضروری و مداوم جلوگیری کرده و با کنترل سوداگری در بازار مسکن، برچسب سرمایه ای را از مسکن حذف کند.

    وی ادامه داد: با نظام مالیاتی کارآمد نه تنها بازار مسکن ،بلکه سایر بازار‌ها از سوداگری و سرمایه ای به سمت کالای مصرفی هدایت می شود.

    شقاقی تاکید کرد: اعمال مالیات بر عایدی سرمایه  در بخش مسکن  با نرخ 50 تا 70 درصدی باعث حذف دیدگاه‌های سوداگرانه در امر خرید و فروش مسکن می شود و این عامل با کاهش تقاضای غیرواقعی، عرضه و تقاضا را برای مصرف کننده واقعی نمایان می کند.

    عضو هیات علمی دانشگاه  خوارزمی تشریح کرد: اگر سیاست گذاری‌های درستی در بازار مسکن انجام شود قادر خواهیم بود به سمت این موضوع حرکت کنیم که مصرف را از حالت سرمایه ای به مصرفی تبدیل کنیم.

    این اقتصاددان درباره هدایت این بازار از طرف نظام بانکی به سمت کالای مصرفی اظهار کرد: با توجه به این که مسکن به کالای سرمایه ای تبدیل شده، نظام بانکی در بازه زمانی به سمت این بازار رفت و حدود 50 هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری کرد ، بنابراین بانکها در دوران رکود این بازار، متضرر شدند و افزایش کنونی قیمت مسکن در سال جاری به نفع آنها تمام شده و دستیابی به سود کلان را رقم زد .

    به گفته شقاقی، 80 درصد اقتصاد ایران در انحصار یک درصد حقیقی‌ها و حقوقی‌هاست و این افراد جریان نقدینگی را به سمت بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن هدایت می کنند .

    این کارشناس تاکید کرد: با اصلاح نظام مالیاتی در راستای بازار مسکن، سوداگری ( مسکن) از بین  می رود چرا که مالیات  یکی از مولفه‌هایی است که باعث خروج مسکن از کالای سرمایه ای می شود  برای مثال، در فرانسه هر فردی با توجه به میزان سرمایه ای که دارد، باید سالی بین 5/0 تا 5/1 درصد ازثروت خود را مالیات دهد.

    وی در خصوص عدم اجرای این نوع مالیات در کشورمان تا کنون، ادامه داد: از آنجا که مالیات شفافیت می خواهد و به مانیتورینگ حساب‌های شخصی نیاز دارد، هیچ دولتی در ایران حاضر نشده است به این سمت حرکت کند و مسائل مرتبط با این موضوع هم بلاتکلیف باقی مانده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو