مدیران خودروعصر اعتبار

احتکار خانه‌های خالی

عصر ساختمان- بحث اخذ مالیات از مسکن‌های احتکار شده بحث جدیدی نیست. اهمیت این بحث به دلیل حساس بودن بازار مسکن است و همواره مخالفان و موافقانی را هم در این زمینه داشته، نظرات متفاوتی که تا کنون هم به نتیجه نرسیده است.

احتکار خانه‌های خالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، هر چند که وزیر راه و شهرسازی وقت دولت یازدهم و دوازدهم طرح مسکن مهر دولت قبل را طرح ناکارآمد می‌خواند و بارها در دفاع از خود اعلام می‌کرد که ادامه ساخت این پروژه را به جهت متقاضیانی انجام می‌دهد که با امید به خانه‌دار شدن در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، با همین دیدگاه هم وزارت راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید بیش از 3 هزار مسکن مهر را به اتمام رساند و به متقاضیان آن تحویل داد تا یکی از هزاران طرحی که با نام خانه ارزان‌قیمت برای مردم مطرح شده بود، اجرایی شود. با این حال همچنان خانه به دوش‌های ایرانی زیادی وجود دارند که برای خرید خانه و تهیه وام مسکن هر روز روانه بانک‌ها و بنگاه‌ها هستند.

    در سال‌های گذشته بارها طرح‌های مشابه مسکن مهر اما با ایده‌های جدید از سوی دولت برای خانه‌دار شدن و البته ایمن‌سازی خانه‌های مناطق حاشیه‌ای و بافت فرسوده از سوی دولت مطرح و کلنگ‌زنی‌هایی هم انجام شده است که هنوز نتایج برخی از این پروژه‌ها به ثمر ننشسته‌ و در آزمون و خطای دولتی قرار دارند؛ آزمونی که با رشد قیمت مسکن با علامت سوال‌هایی مواجه است که ماهیت «ساخت خانه ارزان» را زیر سوال می‌برد. با این حال طبق گفته رییس کمیسیون عمران مجلس ظاهرا وزیر جدید راه و شهرسازی نیز به مانند سایر وزرای راه و شهرسازی طرحی جدید را در دست بررسی و اجرا دارد که قرار است آرزوی خانه‌دار شدن خانه به دوش‌ها را محقق کند، آن هم با نام «خانه ارزان».

    طبق گفته محمدرضا رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس، مسوولان وزارتخانه هدف‌گذاری کرده‌اند که از طریق فراهم کردن تسهیلات ارزان‌قیمت شرایط را برای تولیدکنندگان فراهم کنند تا برای اقشار متوسط به پایین 400هزار واحد مسکن ساخته شود.

    این نماینده مجلس حتی عنوان کرده که تا پیش از این مسکن ارزان در اولویت مسوولان وزارت راه و شهرسازی نبوده و وزیر جدید این موضوع را به اولویت وزارتخانه تحت‌الامرش تبدیل کرده است.

    البته تا پیش از این و در سال‌های گذشته همواره توجه بیش از حد آخوندی وزیر راه و شهرسازی سابق به موضوع مسکن موجب شده بود تا وی را بیشتر از وزیر راه و شهرسازی، وزیر مسکن بخوانند و نماینده‌های مجلس انتقادات زیادی از این محل نیز بر وی وارد کنند.

    به هر روی محمدرضا رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر جدید راه و شهرسازی باید در زمینه تولید مسکن گام‌های جدی بردارد، افزوده است: مسوولان وزارتخانه هدف‌گذاری کرده‌اند که از طریق فراهم کردن تسهیلات ارزان‌قیمت، شرایط را برای تولیدکنندگان فراهم کنند که برای اقشار متوسط به پایین 400 هزار واحد مسکن ساخته شود.

    وی البته راه‌حل دیگر رسیدن به این برنامه‌ها را جداسازی راه و مسکن خوانده و گفته است: معتقدم وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شود، چرا که با توجه به اینکه حجم کار در این وزارتخانه زیاد است، بنابراین ضروری است که این وزارتخانه به دو بخش راه و مسکن تفکیک شود. با تفکیک وزارتخانه می‌توان در بخش مسکن متمرکز شد و با افزایش تولید، حوزه مسکن تقویت می‌شود.

    **طرح بدون جزییات
    پیش از این بارها دولت در مورد ارایه تسهیلات مختلف برای خانه‌دار شدن ایرانی‌ها صحبت کرده و برنامه‌های زیادی هم برای این منظور تدوین و اجرایی کرده است، اما هیچ یک از آنها به دلیل تاثیرپذیری بازار مسکن از قیمت‌های جهانی مصالح ساختمانی موفق نبوده‌اند و در طرح جدیدی که رییس کمیسیون عمران مجلس در مورد آن صحبت کرده است، جزییات بیشتری از آنچه وزیر جدید قصد اجرایی کردن آن را دارد، صحبت نشده و مشخص نیست آقای وزیر برای این طرحی که قرار است قیمت تمام شده مسکن برای خانه ‌به ‌دوشان را متری 400 هزار تومان کند، چه روال اجرایی دارد و دولت چه میزان تسهیلات برای این خانه‌ها در نظر گرفته است.

    ** وام مسکن
    پیش از این البته با حضور عبده‌تبریزی در وزارت راه و شهرسازی طرح‌های زیادی همچون صندوق مسکن یکم و ... برای تسهیلات‌دهی در حوزه مسکن دولتی اجرایی شد که این طرح‌ها هم نتوانست همه نیاز بخش مسکن را تامین کند و همچنان متقاضیان زیادی برای خرید مسکن درگیر بروکراسی‌های پیچ در پیچ هستند .

    البته تنها خبر خوش این روزهای بازار مسکن برای خانه به دوش‌ها کاهش قیمت بهای وام مسکن است. طبق گزارشی که در این باره ایسنا منتشر کرده است، در ماه گذشته هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن حدود 53 هزار تومان داد و ستد می‌شد اما با اینکه در هفته گذشته قیمت هر تسه تا 61 هزار تومان هم بالا رفت، امروز قیمت اکثر این اوراق حدود 56 هزار تومان است. در ماه‌های گذشته با ایجاد رکود نسبی در بازار مسکن، هزینه وام مسکن کاهش یافت و برای مدت زمانی محدود قیمتش 53 هزار تومان بود اما این قیمت‌ها با گذشت یک دوره زمانی با رشد مواجه شد.

    قیمت امتیاز تسهیلات مسکن بهمن ماه سال 1395 حدود 54 هزار و 900 تومان و قیمت تسه اسفند ماه 1395 معادل 1000 تومان گران‌تر است. همچنین قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال 1396 معادل 56 هزار تومان و قیمت تسه آذرماه سال جاری 57 هزار و 200 تومان بود. مابقی اوراق نیز عمدتا در قیمت حدود 56 هزار تومان معامله می‌شوند.

    در این گزارش با توجه به قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن به مبلغ 56 هزار تومان، هزینه وام مسکن برای قشرهای مختلف محاسبه شده است. بر این اساس، با توجه به اینکه زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن باید 200 برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آنها باید 11 میلیون و 200 هزار تومان صرف خرید این 200 برگ کنند. به این مبلغ با احتساب 20 میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید 40 برگ تسه خرید بهادار 56 هزار تومانی خرید، دو میلیون و 240 هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام 120 میلیون تومانی مسکن، حدود 13 میلیون و 440 هزار تومان‌ صرف شود.

    همچنین زوج‌های غیرتهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف 80 میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید 160 ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید هشت میلیون و 960 هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب دو میلیون و 440 هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام 100 میلیون تومانی باید 12 میلیون و 200 هزار تومان پرداخت کنند. علاوه بر این زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر می‌توانند برای گرفتن 60 میلیون تومان وام مسکن 120 برگ بهادار خریداری کنند که باید 6 میلیون و 720 هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند. همچنین برای دریافت 20 میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید دو میلیون و 440 هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام 80 میلیون تومانی هشت میلیون و 960 هزار تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.

    مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف 60 میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا سقف 50 میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف 40 میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر یک باید 120، 100 و 80 برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند. با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق 6 میلیون و 720 هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای 200 هزار نفر جمعیت مبلغ پنج میلیون و 600 هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ چهار میلیون و 480 هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام 20 میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون و 440 هزار تومان دیگر هم بپردازند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار