مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز:

طرح‌های معماری منطبق با اقلیم شیراز تشویق شود

عصر ساختمان:دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در راستای بهینه‌سازی انرژی لازم است طرح‌های معماری متناسب با اقلیم شیراز تشویق شود.

طرح‌های معماری منطبق با اقلیم شیراز تشویق شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از فارس، جلال کامران‌نیا امروز، اظهار داشت: معماران و سازندگان در شیراز توجه بیشتری به طراحی اقلیمی ساختمان‌ها با هدف کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

    وی افزود: بخش ساختمان با مصرف 35.7 کل انرژی کشور پرمصرف­‌ترین بخش مصرف‌کننده انرژی کشور به شمار می­‌آید و بنابراین کنترل مصرف انرژی در ساختمان از اولویت‌های اساسی کشور است به‌ طوری‌ که در ماده 168 قانون برنامه پنجم توسعه نیز به این مهم توجه شده با این‌حال به نظر می­‌رسد اصلاح الگوی ‌مصرف به‌ویژه مصرف انرژی در بخش ساختمان هنوز مورد توجه اساسی در کلان‌شهرها قرار نگرفته است.

    دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز افزود: گرچه در معماری سنتی ایران راهکارهای قابل‌ توجهی به‌منظور تناسب اقلیمی ساختمان با محیط طبیعی اندیشیده شده است اما متأسفانه در معماری مدرن مصرف انرژی جایگزین شکل و کارکرد طراحی و هنر معماری در تأمین نیازهای حرارتی ساختمان شده است.

    به گفته وی، در سال 1393 بر اساس آمار اداره گاز شهر شیراز، 47 درصد مصرف انرژی گاز در ساختمان‌های مسکونی شیراز مربوط به فصل زمستان بوده و همچنین در همان سال مصرف انرژی برق در ساختمان‌های مسکونی شیراز در فصل تابستان 33 درصد بوده است که نشانگر عدم توجه کافی طراحان و سازندگان مسکن به موضوع مهم بهینه‌سازی مصرف انرژی و طراحی اقلیمی ساختمان‌ها است.

    کامران‌نیا اضافه کرد: در حالی‌ که امروزه مهم‌ترین موضوع در معماری و شهرسازی دنیا توجه به معماری سبز و سازگاری ساختمان با اقلیم است و شهرهایی که نتوانند در این زمینه پیشرفت کنند بدون شک در آینده با هزینه زیاد برای مصرف انرژی در گرم و سرد کردن ساختمان‌ها با مشکلات فراوان روبرو خواهند شد.

    دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز عنوان کرد: در شهر شیراز بر اساس مدل اقلیمی اولگی روزهای فروردین و آبان ماه و شب‌های تیر و مردادماه در محدوده آسایش قرار می­‌گیرند، به این معنی که در این ماهه‌ای سال شرایط طبیعی بدون استفاده از وسایل مکانیکی امکان تأمین شرایط مطلوب زیستی را فراهم می­‌آورد.

    وی یادآور شد: با اینکه در شب‌های تیر و مرداد گرچه هوای محیطی مناسب است اما در داخل بسیاری از ساختمان‌ها، با توجه به عدم رعایت طراحی اقلیمی نیاز به استفاده از انرژی برای سرد کردن خانه وجود دارد.

    به گفته وی، بر اساس این مدل اقلیمی در سایر ماه‌های سال شرایط اقلیمی چندان مناسب نیست.

    دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز ابراز داشت: این موضوع باعث شده تا رابطه مستقیم و معناداری بین افزایش و کاهش دما و مصرف برق و گاز در ماه‌های سرد و گرم سال دیده می‌­شود.

    وی متذکر شد: متأسفانه در ایران به دلیل برخورداری از منابع انرژی فسیلی هنوز برخورد قابل‌توجهی با موضوع صرفه­‌جویی مصرف انرژی در ساختمان صورت نگرفته و مبحث 19 ساختمان نیز در شهرهای کشور به‌ویژه در شیراز با الزام چندانی همراه نیست در حالی‌ که، امروزه با پیشرفت‌هایی که در صنعت ساختمان شاهد هستیم راهکارهای مناسبی در سازگاری ساختمان با محیط پیشنهاد شده است.

    وی افزود: لازم است طراحان و معماران ضمن مطالعه بیشتر در این زمینه به نحو مسئولانه‌تری به موضوع بپردازند و برای مثال در برخی کشورهای پیشرفته ساختمان‌ها برای بهره­گیری از جریان هوا در برخی فصول سال بادگیرهایی روی سقف ساختمان تعبیه می‌شود اما با وجودی که در شیراز به‌ویژه در فصل تابستان جریان هوای خنکی از غرب و شمال غرب می‌وزد، متأسفانه در سازه‌های شهر توجهی به این موضوع نشده است و جهت‌گیری اکثر ساختمان‌های شهر شمالی ـ جنوبی است.

    وی ادامه داد: در واحدهای شمالی که این روزها تعدادشان زیاد شده است کمترین بهره‌ای از این جریان هوایی نمی‌­برند و همچنین امروزه در سازه‌های اسکلت فولادی و بتنی که ضخامت دیوارهای بیرونی بسیار کم است و عدم عایق‌بندی ساختمان، در فصل سرما به‌سرعت از هوای بیرون تأثیر گرفته و سرد می‌شود و در تابستان نیز به همین ترتیب با تابش خورشید به بدنه بیرونی و انتقال حرارتی بالا در مصالح به‌کار رفته به‌ سرعت گرم شده و محیط نامناسبی در خانه‌ها ایجاد می­کند.

    کامران‌نیا بیان کرد: این موضوع باعث شده تا ضریب همبستگی دما و مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی شیراز در مورد گاز به منفی 96 در مورد برق 67 صدم برسد که نشانگر عدم همخوانی ساختمان و اقلیم در شیراز است.

    وی همچنین گفت: مواردی همچون عایق‌کاری دیوارهای خارجی ساختمان، نصب پنجره‌های دوجداره با قاب‌های فلزی ترمال‌بریک، چوبی و یا PVC استاندارد، عایق‌کاری کانال‌های هوا، لوله‌های تأسیسات و سیستم تولید آب‌گرم، نصب سیستم‌های کنترل‌کننده موضعی نظیر شیرهای ترموستاتیک بر روی رادیاتورها و نصب سیستم‌های کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به حس‌گر اندازه‌گیری دمای هوای محیط در ساختمان از موارد الزامی در مبحث 19 ساختمان است.

    کامران‌نیا ابراز داشت: در حال حاضر پنجره‌های دوجداره در ساختمان‌های شهر شیراز اجباری شده است و انتظار می­‌رود به‌مرور تمام موارد مبحث 19 ساختمان در شیراز اجباری شود.

    وی افزود: با توجه به اینکه اجرای مبحث 19 ساختمان، بار مالی در زمان ساخت به سازندگان وارد می‌­سازد تمایل چندانی در اجرای مبحث 19 در میان سازندگان در شیراز دیده نمی‌­شود.

    دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز اظهار داشت: با این اوصاف پیشنهاد می­‌شود، شهرداری شیراز با تصویب شورای شهر تخفیفی تا 10 درصد عوارض ساختمانی را در مورد سازندگانی که مبحث 19 را رعایت کنند، اعمال کند.

    وی ادامه داد: این موضوع ضمن تشویق بهینه‌سازی ساختمان در مصرف انرژی کمک شایانی به کاهش مصرف انرژی کشور، کاهش آلودگی هوا، کاهش مخارج ماهیانه گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها و ... می­‌کند و همچنین لازم است معماران و طراحانی که طرح‌های منطبق بر اقلیم شیراز ارائه می‌دهند تشویق شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی