مدیران خودروعصر اعتبار

راهکار روسی برای نوسازی بافت فرسوده

عصر ساختمان- رییس کمیته مسکن و شهرسازی دومای روسیه در دیدار با شهردار تهران تجربه‌های این کشور در حوزه تامین هزینه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده و حل چالش مسکن را تشریح کرد آن هم در شرایطی که شهردار تهران در توصیف‌های خود دو کشور ایران و روسیه را دارای مشترکات زیادی دانست.

راهکار روسی برای نوسازی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، موضوع مسکن، خدمات اجتماعی و تلاش برای نوسازی بافت‌های فرسوده ازجمله چالش‌هایی است که در کنار قدمت تاریخی این دو شهر و جمعیت نزدیک به هم تهران و مسکو مدیریت شهری ایران و روسیه را در موقعیتی برابر قرار داده است به همین دلیل مسوولان شهرداری تهران برای انتقال این تجربیات به روسیه سفر کرده‌اند تا آنگونه که محمدباقر قالیباف گفته است؛ این دیدارها و تبادل تجربیات به بهبود کیفیت زندگی در هر دو کلان‌شهر کمک کند. در همین رابطه نیز گالینا خوواشکایا، رییس کمیته مسکن و شهرسازی دومای مسکو درباره اقداماتی که برای حل چالش‌های مدیریت شهری در دستور کار است، توضیحاتی را ارائه کرد. او با اشاره به اینکه کمیته سیاست مسکن و خدمات همگانی برای نخستین‌ بار در پارلمان روسیه راه‌اندازی شده است، گفت: من فکر می‌کنم دولتمردان روسیه به ‌شدت و جدیت مشکلات پی برده‌اند و ضرورت تاسیس این کمیته احساس شد.

    روسیه مانند بسیاری از کشورهای اروپایی با بحران‌هایی مواجه شده است. در راستای شرایط بحران اقتصادی اروپا کشور ما نیز برای پرداخت هزینه خدمات عمومی با مشکلاتی مواجه شده و بسیاری از شهروندان نمی‌توانند هزینه‌های مسکن و خدمات شهری را پرداخت کنند. با وجود بحرانی که وجود دارد همچنان دولت روسیه از نوسازی بافت‌های فرسوده استقبال کرده و هزینه‌های تخریب خانه‌های قدیمی و احداث بناهای جدید و جایگزین را فاینانس می‌کند. علاوه بر این هزینه‌های تعمیر اساسی خانه و مسکن را هم می‌پردازیم. زمانی که مساله حفظ انرژی و جلوگیری از هزینه‌های سرسام‌آور تامین انرژی مورد توجه دولت روسیه قرار گرفت به دنبال راهکاری برای این مشکل بودیم.

    گالینا خوواشکایا یکی از موضوعات اصلی که برای جلوگیری از هدررفت انرژی پیش روی دومای روسیه و مسکو قرار گرفت را توجه به بافت‌های مسکونی با قدمت بیش از 40سال دانست و افزود: بنابراین به این فکر افتادیم که در این راستا چه کاری باید انجام دهیم. بدین‌ترتیب نوسازی و بازسازی بناهای قدیمی را برای جلوگیری از اتلاف انرژی و مقابله با بلایای طبیعی در اولویت قرار دادیم. همچنین مسائل تامین آب و فاضلاب تحت حوزه و صلاحیت کمیته سیاست مسکن و خدمات همگانی است و ما با جدیت به آنها می‌پردازیم. مساله تامین مسکن برای شهروندانی که به مسکن نیاز دارند نیز جزو وظایف ماست. توجه بسیار زیادی به شهروندان بی‌بضاعت می‌کنیم. تا جایی که می‌دانم تهران و مسکو از نظر جمعیت شبیه هم هستند و برایم جالب است که بدانم شما در زمینه مسکن با چه مشکلاتی مواجه هستید.

    رییس کمیته مسکن و شهرسازی دومای روسیه همچنین از تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران در این کشور برای ارتقای خدمات عمومی در مسکو خبر داد و گفت: متاسفانه در بسیاری از سال‌ها در تعمیر اساسی مسکن روی زیرساخت‌ها کار نکردیم اما در سال‌های اخیر دولت فدرال روسیه بودجه بسیار قابل توجهی را برای انجام تعمیرات اساسی در شهرها اختصاص می‌دهد.

    با توجه به مشکلات اقتصادی که داریم، تلاش می‌کنیم این اقدامات و تعمیرات را با افزایش کارایی انرژی در مسکن همگام کنیم. البته برخی شهروندان در روسیه صاحب خانه هستند در واقع آن را خصوصی‌سازی کرده‌اند، برخی دیگر از شهروندان نیز آپارتمان خود را به صورت خصوصی تملک نکرده‌اند و این املاک به شهرداری یا دولت روسیه تعلق دارد.

    این نماینده دومای مسکو درباره سیاست مسکن در روسیه برای کسانی که خانه ندارند، اظهار کرد: متاسفانه این افراد در یک صف بسیار طولانی برای دریافت مسکن قرار دارند. در سال‌های گذشته به این مساله توجه لازم نشده و درحال حاضر یک صف طولانی برای افراد بسیار فقیر ایجاد کرده‌ایم همچنین با یک صف دیگر برای آن دسته از افرادی که نیاز کمتری به کمک دولت روسیه برای خانه‌دار شدن دارند، مواجهیم. البته اجاره مسکن از دولت نسبت به کمک و حمایت از افرادی که فاقد مسکن هستند و در صف انتظار مساعدت دولت برای خانه‌دار شدن قرار دارند برای دولت فدرال هزینه کمتری دارد. آنها می‌توانند یک خانه را 5 سال با حق تمدید اجاره کنند و اگر شرایط درآمدی آنها بهبود پیدا نکند می‌توانند خانه را تا آخر عمر اجاره کنند.

    او با بیان اینکه ما اکثر قوانین را توسط پارلمان برای کشور تصویب کرده‌ایم، تصریح کرد: مسکو و سن‌پترزبورگ ازجمله شهرهایی هستند که برای دریافت مسکن در آنها محدودیت سکونت وجود دارد. یعنی حداقل فرد باید 10سال در این دو شهر زندگی کرده باشد تا بتواند در صف دریافت مسکن قرار گیرد. اگر فرد خواهان دریافت مسکن تنها زندگی کند، بعد از گذشت 10سال یک واحد 33متری به وی تعلق می‌گیرد و در صورت داشتن خانواده به هر یک از اعضای خانواده 18متر اختصاص می‌یابد. یعنی به یک خانواده 3 نفره خانه‌یی 54 متری تعلق می‌گیرد. این محدودیت برای افراد بی‌بضاعت در طرح مسکن اجتماعی است.

    همکاری‌ شهرداری‌های تهران و مسکو
    محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در جریان این سفر و در دیدار با شهردار مسکو از امضای تفاهمنامه برنامه‌ریزی سه ساله برای همکاری‌های نزدیک بین تهران و مسکو خبر داد و گفت: امیدوارم برای سال 2016 بتوانیم در حوزه اقتصادی، فنی و فرهنگی به طور روشن اقدامات جدی بین دو شهر داشته باشیم.

    سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان بازدید از مرکز فرمان مترو مسکو با اشاره ساختار و شبکه طراحی مترو مسکو توضیح داد: ساختار و شبکه طراحی مترو مسکو به گونه‌یی است که می‌تواند مدلی برای طراحی‌های آتی باشد. امیدواریم این تجارب در بخشی که قابلیت اجرا در تهران دارد مورد استفاده قرار گیرد.

    مترو مسکو ابعاد متنوعی از قابلیت‌ها را در خود جای داده و ساختار فرهنگی ایستگاه‌ها، جمعیت انبوهی که از طریق این سیستم جابه‌جا می‌شوند همچنین سبک و طراحی ایستگاه‌ها که می‌تواند در مواقع لزوم کاربرد پدافند غیرعامل نیز داشته باشند در این بازدید مورد توجه قرار گرفت. ساختار و شبکه طراحی مترو مسکو به گونه‌یی است که می‌تواند مدلی برای طراحی‌های آتی باشد. امیدواریم این تجارب در بخشی که قابلیت اجرا در تهران دارد مورد استفاده قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو