مدیران خودروعصر اعتبار

ترکیه از نظر تورم مسکن در جهان اول شد

افزایش ۲ برابری قیمت‌ها در ۵ سال

عصر ساختمان:قیمت مسکن در ترکیه در طی ۵ سال گذشته ۲ برابر شده و در سال ۲۰۱۵ نیز رشدی ۱۸ درصدی را تجربه کرده که این رقم رشد از نظر شاخص قیمت مسکن جهانی بالاترین رقم رشد قیمت محسوب می شود.

ترکیه از نظر تورم مسکن در جهان اول شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از بلومبرگ، در نگاه نخست، بازار مسکن ترکیه که بهترین عملکرد را در بین بازارهای مسکن دنیا داشته، نشانه های چندانی حاکی از یک حباب در آستانه ترکیدن را از خود نشان نمی دهد.

    وابستگی به وام ها پایین است و مالکان خانه ها در ترکیه به دلیل افزایش سریعتر قیمت مسکن نسبت به سایر کشورها در سال گذشته به صورت منظم در حال بازپرداخت وام های خود هستند. در حال حاضر که ساخت و سازها در ترکیه افزایش یافته تا سهم بیشتری از سرمایه گذاری در این کشور را نسبت به چین تشکیل دهد، بیشتر این سازندگان خانه هستند که با ریسک مواجه اند تا خریداران.

    بر اساس گزارش اتحادیه بانکداری ترکیه، سهم توسعه دهندگان بخش مسکن ترکیه از وام های گرفته شده به شدت افزایش یافته و در حال حاضر به بیش از هر زمان دیگری در طی یک دهه گذشته رسیده و تقریبا یک پنجم کل وام های اخذ شده توسط اشخاص حقوقی را تشکیل داده است. با افزایش سهم استقراض‌ در توسعه بخش مسکن ترکیه، سهم این صنعت از وام های بازپرداخت نشده در طی 5 سال گذشته تقریبا 2 برابر شده است.

    سازندگان برای بالا نگه داشتن فروش ها، به خریداران کمک می کنند تا هزینه های خود را تسویه کنند. برای مثال، در طرح توسعه ای 1.5 میلیارد دلاری مسلک 1453 در استانبول، توسعه دهنده به خریداران پیشنهاد می کند که به جای دریافت 25 درصد سپرده که حداقل سپرده مورد نیاز در وام های بانکی است، 10 درصد سپرده دریافت کند و نرخ های بهره ای زیر نرخ بازار دریافت نماید.

    موگول علی اوگااوغلو، توسعه دهنده پروژه مسلک می گوید، در حالی که نرخ بهره در وام های مسکن افزایش یافته، «شرکت ها حاضر شده اند از مقداری از سود خود بگذرند تا زندگی برای خریداران آسانتر شود.»

    وی افزود: «فروش برای این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین این نوع حمایت ها از خریداران کاملا طبیعی است.»

    قیمت مسکن در ترکیه در طی 5 سال گذشته 2 برابر شده و در سال 2015 نیز رشدی 18 درصدی را تجربه کرده که این رقم رشد از نظر شاخص قیمت مسکن جهانی نایت فرانک بالاترین رقم رشد قیمت محسوب می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی