مدیران خودروعصر اعتبار

تاثیر نوسانات قیمت ارز بر مسکن

عصر ساختمان- دبیرکل مجع جهانی شهرهای اسلامی گفت: اگر مسکن به بخش خصوصی واگذار شود و دولت در این بخش مداخله ای نداشته باشد قیمت مسکن با تغییرات ارز و طلا نوسان قیمت نخواهد داشت.

تاثیر نوسانات قیمت ارز بر مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از شهر فردا، سجاد محمد یار زاده دبیرکل مجع جهانی شهرهای اسلامی پیرامون معضلات پیش روی مسکن در وضعیت کنونی اقتصادی کشور ، نوسانات قیمت ارز و سکه و تاثیر آن بر افزایش یا کاهش تقاضای خرید مسکن در کشور گفت: افزایش قیمت مسکن به عوامل مختلفی بستگی دارد نه تنها تحریم ها بلکه قیمت سکه و ارز نیز می تواند بر قیمت مسکن تاثیر گذار باشد ولی تحریم ها به تنهایی بر افزایش قیمت مسکن تاثیر نمی گذارد.

    یارزاده با اشاره به اینکه مسکن با هویت شهری ارتباط تنگاتنگ دارد و هرچه تعلقات فضایی را در شهر بیشتر کنیم مشارکت مدنی را گسترش داده ایم و وقتی که مشارکت مدنی گسترش یابد جامعه ما با آسیب های کمتری روبه رو خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه همه سعی دارند که به لحاظ روانی صاحب خانه باشند و در واقع پشتوانه ای به عنوان مسکن داشته باشند،کمتر کسی به فواید ارتباط مسکن با هویت شهر توجه دارد و این بی توجهی یک بی نظمی در شهرسازی ایجاد می کند.

    وی با اشاره به اینکه کشور پیرامون تولید مصالح مورد نیاز مسکن به خود کفایی رسیده و تحریم ها نمی تواند در افزایش و یا کاهش قیمت مسکن تاثیر بگذارد، تصریح کرد: اگر مسکن به بخش خصوصی واگذار شود و دولت در این بخش مداخله ای نداشته باشد قیمت مسکن با تغییرات ارز و طلا نوسان قیمت نخواهد داشت.

    یارزاده با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مسکن بر کاهش تقاضای خرید مسکن مواجه خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به نوسانات قیمت مسکن قدرت خرید مردم پایین آمده و مردم تمایل به خرید نداشته و به دنبال خانه های اجاره ای می روند و این امر نه تنها بر رکود در بخش مسکن تاثیر گذار است، بلکه زمین و آمایش سرزمین نیز تحت تاثیر این امر قرار گرفته و با رکود مواجه می شود.

    دبیرکل مجع جهانی شهرهای اسلامی در ادامه پیرامون تاثیرات گرانی مسکن در جامعه اظهار کرد: گرانی مسکن نه تنها قدرت خرید مردم را کاهش می دهد بلکه بر مسائلی همچون بالا رفتن سن ازدواج جوانان، رکود در تقاضای مسکن و عرضه و تقاضا در حوزه مسکن نیز تاثیر گذار است.

    وی با اشاره به ساخت مسکن مهر در گذشته تصریح کرد: بزرگترین اشتباه در حوزه مسکن تولید و ساخت مسکن مهر بود، زیرا نه تنها این انبوه سازی به رونق این حوزه کمکی نرساند بلکه موجب خالی و یا حتی رکود در این بخش شد.

    وی با اشاره به بی کیفیت بودن مصالح مصرفی در انبوه سازی و حتی شاید سست بودن سازه این انبوه سازه ها اشاره کرده و افزود: بی کیفیتی مصالح و ناایمن بودن یک سازه می تواند از ارزش ملک کاسته و تقاضا برای خرید آن را کاهش دهد بنابراین کشور در سالهای اخیر با انبوهی از مجتمع های خالی و بدون سکنه مواجه شده که نه تنها سود بلکه هزینه ای گزاف را بر کشور تحمیل کرده است.

    وی پیرامون اقتصاد شهر از درآمدهای پایدار نیز اظهار داشت: یکی از منابعی که می تواند در تولید و صنعت موثر باشد، کسب درآمد های پایدار از شهرها است که متاسفانه در کشور ایران برنامه ای برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار