مدیران خودروعصر اعتبار

خانه صبا، متریال بومی در چشم‌انداز شهری

معماری معاصر ایران

عصر ساختمان:˝خانه صبا˝ پروژه ای است که بر استفاده از مصالح بومی و مواد سازگار با طبیعت توجه دارد.

خانه صبا، متریال بومی در چشم‌انداز شهری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از هنر آنلاین، سارا کلانتری، رضا صیادیان که با معماری"خانه صبا" رتبه سوم مشترک جایزه معمار در بخش مسکونی سال 1394 را کسب کردند در این پروژه به استفاده از مصالح بومی توجه داشته‌اند.

    نمای روبه خیابان نمائی پویا و متحرک است که توسط ساکنین آپارتمان تغییر می‌کند. این نمای دو پوسته، که سعی در برقراری ارتباط با شهر را دارد از یک لایه شفاف و یک لایه چوبی متحرک تشکیل شده است. میزان باز و بسته بودن لایه دوم تابعی از نیاز ساکن خانه به نور، حریم و دید است. در نمای روبه باغ، جعبه‌های گل بصورت مدولار روی هم قرار گرفته و نرده‌های بالکن‌ها را شکل می‌دهند. این بدنه سبز از جمع آوری آب‌های مصرفی در همان ساختمان و آب باران بصورت قطره ای و هوشمند آبیاری می‌شود.

    در ساخت این بنا بطور کامل از مواد و مصالح بومی و محلی و همینطور مصالح باز مانده از تخریب بنای قبلی استفاده شده است. چوب‌های راه آهن که پس از چهل سال استفاده کنار گذاشته شده بودند، مجدداً پرداخت و در کف حیاط استفاده شدند. کلیه مصالح مصرفی از جمله چوب ، آجر، ورق آهن، سنگ از مواد سازگار با طبیعت انتخاب و از منابع بومی و محلی تأمین شده است.

    دو پوسته بودن نمای رو به خیابان از تبادل حرارت مابین داخل و خارج جلوگیری می‌کند. پوسته بیرونی از جنس چوب است، که قابل کنترل بوده و باز و بسته می‌شود تا میزان نور و سایه دلخواه را تأمین کند. پوسته دوم پرده ای شیشه ای از پنجره‌های دو جداره سرتاسری است که با تاکید بر شفافیت، مرزی ظریف میان داخل و خارج بوجود می‌آورد. در طراحی نمای جنوبی از ایده قرارگیری فضای سبز در ایوان استفاده شد، این ایده تمامی بالکن‌ها را پوشش داده و بصورت دیواره ای یکپارچه باغ را به بام متصل می‌کند و از طرف دیگر عمق ایجاد شده در نما از تبادل حرارت و اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو