مدیران خودروعصر اعتبار

علی نیک نام رئیس هیئت مدیره شرکت نیک

توان رقابت با بهترین های دنیا را داریم

عصر ساختمان- شرکت تهویه نیک یکی از با سابقه ترین شرکت های تولید کننده های تجهیزات تهویه مطبوع و سردخانه ای در ایران است. علی نیک نام رئیس هیئت مدیره شرکت "نیک" در گفت و گوی اختصاصی با ساختمان فردا به تشریح فعالیت های این شرکت با سابقه صنعت تهویه ایران پرداخت.

توان رقابت با بهترین های دنیا را داریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، جناب نیک نام لطفا سابقه تشکیل و گذشته شرکت نیک را برای خوانندگان ما مختصرا شرح دهید.
    تاریخچه شرکت نیک با تولد صنعت تبرید در ایران گره خورده است. اولین نسل خانواده نیکنام به عنوان عضوی از شرکت پرسپولیس شروع به فعالیت کرد. این شرکت که در سال 1339 با استفاده از دانش فنی شرکت لینده آلمان تاسیس شده بود، همزمان با شرکت هایی چون زاگرس که با الهام از یخچال های وستینگ هاوس پا به عرصه تولید نهادند، مشغول فعالیت بود.
    محصولات تولید شده در شرکت پرسپولیس ابتدا محدود به یخچال های ویترینی بود، اما با گسترش فعالیت های شرکت کم کم یخچال های مورد استفاده در واحدهای تجاری صنایع غذایی مانند یخچال های نگهداری گوشت، شیرینی و بستنی نیز به آنها اضافه شد. تا اینکه رفته رفته در حوالی سال 1342 اولین سردخانه صنعتی ایران به نام سردخانه بزرگ تهران در خیابان شوش توسط شرکت پرسپولیس ساخته شد.
    در سال 1346 به دلیل تغییر فعالیت شرکت پرسپولیس، این نسل اول خانواده نیکنام فعالیت خود را به صورت مستقل با نام پارس تکنیک ادامه داد که با تولید انبوه سردخانه های کوچک تجاری همراه بود. سال 1348 علی نیکنام (نسل دوم خانواده نیک) به دنبال درگذشت پدرش به دلیل آشنایی با محصولات پرسپولیس، فعالیت خود را تحت عنوان خدمات پس از فروش آن شرکت ادامه داد. او همچنین در کنار این خدمات رسانی، به تولید سردخانه های تجاری و یخچال های روباز برای فروشگاه های گوشت، مرغ و ماهی نیز پرداخت.
    در سال 1352 کارگاهی با نام "دفترفنی علی نیک نام" شکل گرفت و با گسترش کار آن، برادران نیک نام به عنوان شرکای کاری به هم پیوستند.
    سال 1355 با ساخت یخسازهای بزرگ صنعتی، کار این شرکاء طوری گسترش یافت که خدمات مهمی به دو شرکت کشت و صنعت کارون و شرکت راه سازی ملاوی (برای پروژه کمپینگ اتوبان تهران-قم) داده می شد. همچنین همکاری با شرکت های وابسته به صنعت شیلات و صنایع غذایی برای ساخت سردخانه های ثابت و متحرک با ابعاد مختلف نیز در حال جریان بود.
    در سال 1357 احداث کارخانه در شهرک صنعتی بهشتی شروع شد که در سال 1358 به افتتاح رسید. سال 1359 با اخذ پروانه کار برای تولیدات سردخانه ای، تحقیقات گسترده ای برای تولید ماشین بستنی ساز صورت گرفت که تولید انبوه آن در سال 1363 شروع شد. نکته ی جالب توجه در این سالها تولید یخسازهای بزرگ برای خطوط مقدم جنگی با شروع جنگ ایران و عراق بود که تا سال 1362 به جایی رسید که سرتاسر خطوط جنگی از شمال تا جنوب از یخسازهای شرکت نیک استفاده می شد.
    ثبت رسمی شرکت برودتی و حرارتی نیک در سال 1364 صورت گرفت که این تاریخ مصادف با افتتاح دومین کارخانه نیک بود. در این سال ها شرکت نیک برای اولین بار در ایران شروع به ساخت سردخانه های بزرگ آمونیاکی کرد که در سال 1367 با تلاشهای شبانه روزی آن شرکت، کشور از واردات تمام تجهیزات مورد نیاز در این صنعت خودکفا شد. همچنین در راستای آن موفق به اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت مایکوم ژاپن برای کمپرسورهای برودتی شد. در همین سال ها با گسترش روزافزون فعالیت ها، به منظور افزایش فضای صنعتی، کارخانه به محل بزرگتری انتقال پیدا کرد. شروع به تولید تجهیزات مربوط به سردخانه های فریونی نیز با آمدن سال 1370 و افتتاح کارخانه نیک 2 صورت گرفت. در سال 1375 با گسترش فعالیت در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی، تولید اویل کولر برای ایستگاه های تقویت فشار گاز در خط سراسری انتقال گاز کشور مشابه نمونه سوئیسی صورت گرفت. بعد از سال ها فعالیت در زمینه صنعت برودت و حرارت، شرکت نیک در سال 1388 شروع به طراحی و تولید تجهیزات تهویه مطبوع کرد و در همین سال اولین محصولات خود در این زمینه را وارد بازار نمود و در طی این سال ها به طراحی و تولید انواع هواشوی‌ها، فن کویل‌های سقفی و زمینی، انواع چیلرهای آب خنک و هواخنک پرداخت.
    امروز چه محصولاتی را در کارخانه نیک تولید می شود؟
    امروز از کوچکترین قطعه تا بزرگترین سیستم های تبرید را در شرکت نیک با بالاترین کیفیت قابل رقابت با نمونه های خارجی ساخته می شود و محصولی در برودت و تهویه مطبوع وجود ندارد که در سبد تولیدات شرکت نیک وجود نداشته باشد. از این میان می توان به تولید انواع چیلر هایی و آبی، هواساز، فن کویل، کندانسور و اواپراتور و... اشاره کرد.

    چه برنامه ای برای صادرات محصولات نیک در کشور دارید؟
    ما عزم راسخی برای گسترش بازار های صادراتی شرکت و ارز آوری برای کشور داریم اما همه چیز دست ما نیست که به  راحتی همه جای دنیا محصولات و خدمات خود را عرضه کنیم با این که به اذعان کارشناسان ایرانی و خارجی توان صنعتی و تکنولوژیکی لازم را برای عرض اندام در بازار های جهانی داریم. نشانه این ادعا حضور کارشناسان شرکت بیتزر آلمان در غرفه نیک در نمایشگاه تاسیسات تهران است که بعد از بازدید محصولات این کارشناسان اذعان داشتند که از نظر کیفی و فنی محصولات شرکت نیک مشابه محصولات آلمانی شرکت بیتزر است. مشکلات که اخیرا به کشور و به خصوص بخش تولید تحمیل شده است توان ما را بیش از پیش کاسته است و امروز ما حتی در تامین مواد اولیه تولیدات خود با مشکل مواجه ایم.
    در زمان جنگ تحمیلی با وجود مشکلات فراوانی که در کشور وجود داشت شرکت نیک اقدام به تولید تجهیزات و دستگاه های تولید و نگه داری یخ برای رزمندگان ایرانی کرد و این کار را به مراتب راحت تر از شرایط امروز کشور انجام داد.
    چه توصیه ای برای مسئولان کشور در جهت عبور از این وضعیت بحران دارید؟
    مسولین دولتی و به خصوص دست اندرکاران وزارت صنایع باید سازندگان واقعی شناسایی و انتخاب کنند. شرکت هایی که تولید مناسب دارند و به بهبود وضعیت اشتغال کشور کمک می کنند و ارز آوری برای کشور دارند باید گلچین شوند و مورد حمایت قرار بگیرند. صنایع استراتژیک باید در اولویت قرار بگیرند. امروز متاسفانه به تاجران و موارد دیگری که گفتن ندارد احترام گذاشته می شود و مورد حمایت قرار می گیرند.
    در تمام دنیا به صنعت گران اهمیت ویژه ای داده می شود تا باعث رشد کشور شوند. شرکتی مثل نیک با سابقه 3 نسل تولید و استفاده از تکنولوژی های بومی باید تفاوتی با شرکت بازرگانی که اجناس چینی بی کیفیت را وارد می کنند داشته باشد.
    تولید کنندگان خدمت گذاران این کشور و در خدمت مردم هستند و امروز گلایه های بسیاری داریم از تامین ارز برای تامین مواد اولیه تا ترخیص آن از گمرک و بیمه و مالیات.
    در صنعت تهویه مطبوع کشور ایران به راحتی می تواند حرف اول را در منطقه بزند و با محصولات بین المللی رقابت کند اما این عدم حمایت باعث سرخوردگی و عقب ماندن از بازار های جهانی شده است.
    بنا به گفته رهبری تمام ارکان کشور موظف به تامین کالاهای مورد نیاز خود از تولید کنندگان داخلی هستند اما بسیاری از افراد و ارگان ها به این دستور مستقیم عمل نمی کنند و محصولات گران قیمت خارجی را در ساختمان ها و سازه های خود استفاده می کنند که در صورت تامین از تولیدات داخل می تواند موتور محرکی برای صنعت کشور باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو