مدیران خودروعصر اعتبار

یک تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد

راهکار عملی برای تامین مالی مسکن

عصر ساختمان- یک تحلیلگر اقتصادی و کارشناس بازار مسکن و سرمایه راهکار عملی برای کمک به تامین مالی در بخش مسکن را تشریح کرد.

راهکار عملی برای تامین مالی مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، سلمان خادم المله، تحلیلگر اقتصادی و کارشناس بازار مسکن و سرمایه اعلام کرد: در شرایط فعلی، بازار مسکن، به خصوص در شهرهای بزرگ و کلانشهرهایی مانند تهران در معرض چند عارضه مهم قرار دارد که لازم است با اندیشیدن راهکارهای مناسب از بروز این عوارض جلوگیری کرده ویا آن ها را به حداقل رساند.

    وی استفاده از توان بازار سرمایه در شرایط فعلی برای تامین منابع مالی مکمل به منظور تامین مالی طرح های حوزه مسکن را یکی از راهکارهای ایجاد توانمندی مالی در این حوزه اعلام کرد و گفت:در شرایط فعلی که به دلیل تنگنای مالی و همچنین ضعف شدید قدرت خرید برای بازپرداخت تسهیلات،توان تسهیلات دهی در بخش مسکن افت کرده است لازم است تمهیداتی استفاده شود تا با استفاده از سایر ابزارها و نهادهای تامین مالی از اهرم های مالی مناسب برای تامین مالی بخش مسکن استفاده شود.
    خادم المله با اشاره به برخی اهرم های موجود در بطن بازار سرمایه برای تامین منابع مالی کمکی در بخش مسکن گفت:صندوق های زمین و ساختمان یکی از ظرفیت های مهم اما مغفول در این بخش محسوب می شوند که در شرایط فعلی می توان از طریق راه اندازی و گسترش آن ها یک پل ارتباطی بین بازار مسکن وبازار سرمایه ایجاد کرد و از ظرفیت های این بازار به منظور تامین منابع مالی کمکی در بخش مسکن استفاده کرد و بهره جست.
    وی همچنین راه اندازی صندوق های املاک و مستغلات را از دیگر روش های ایجاد ارتباط بین بازار سرمایه و بازار مسکن برای تامین مالی پروژه های ساختمانی عنوان و خاطرنشان کرد:در قالب این روش نیز می توان بدون اتکا به منابع دولتی وانتظار برای دریافت تسهیلات از نظام بانکی،صرفا به واسطه بازار سرمایه از عواید ناشی از این صندوق ها برای تامین مالی پروژهای ساختمانی بهره مند شد.
    خادم المله انتشار اوراق مشارکت برای طرح ها و پروژه های مشخص را از دیگر راهکارهای کمک به تامین مالی بخش مسکن در شرایط فعلی عنوان کرد که در این روش نیز بدون اتکا به منابع و تسهیلات دولتی منابع مورد نیاز برای تامین مالی پروژه های ساختمانی فراهم می شود.
    وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی برخی از گروه ها و اقشار متعلق به طبقات متوسط رو به پایین در جامعه نیازمند تامین مسکن ارزان قیمت و کوچک متراژ در مکان های مناسب هستند گفت:پیشنهاد می شود دولت نیز به منظور اعمال سیاست گذاری اثربخش در بازار مسکن به سمت ساخت واحدهای مسکونی مناسب این طبقات و اقشار حرکت کند وطرح های تولید مسکن به منظور پاسخ به نیاز طبقات درآمدی متوسط رو به پایین در داخل و حومه شهرها را مورد بررسی و اجرا قرار دهد.
    خادم المله با اشاره به جهش شدید قیمت ها همزمان با افت محسوس حجم معاملات خرید مسکن در پایتخت گفت:شرایط در بازار مسکن به گونه ای است که به نظر می رسد بازار در ابتدای ورود به فاز رکود سنگین و چندین ساله قرار گرفته است بنابراین برای جلوگیری از بروز تبعات اجتماعی ناخوشایند همچون افزایش حاشیه نشینی به واسطه افت شدید قدرت خرید مسکن لازم است طرح هایی از سوی دولت مورد بررسی قرار گیرد که ساخت و ساز مسکن مناسب برای گروه های متوسط رو به پایین در مناسب ترین نقاط حومه ای شهرهای بزرگ را هدف قرار داده اند.
    وی تاکید کرد:در صورت عدم چاره اندیشی برای این موضوع باید منتظر افزایش مهاجرت اجباری گروه قابل توجهی از خانوارهای کم درآمد به حاشیه های شهری و در نتیجه رشد محسوس حاشیه نشینی در کشور باشیم.
    خادم المله همچنین اثر بازارهای موازی بر بازار مسکن در ماه های پیش رو را اثری قدرتمند توصیف کرد و گفت: افت قدرت خرید خانوارها به واسطه جهش قیمت مسکن در سال جاری و همچنین تاثیر بازارهای رقیب بر بازار مسکن از مهمترین عوامل ورود بازار مسکن به فاز رکود در شرایط فعلی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار