مدیران خودروعصر اعتبار

۷۰ درصد معاملات بازار مسکن را سودگران انجام می دهند

عصر ساختمان- حسین محمودی اصل گفت: ۷۰ درصد معاملات بازار مسکن از سوی سودگران این بازار انجام می شود.

۷۰ درصد معاملات بازار مسکن را سودگران انجام می دهند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حسین محمودی اصل، اظهار داشت: بخشی از افزایش قیمت مسکن می تواند مربوط به ارز باشد.

    وی با بیان اینکه در شرایط التهاب همه چی از بین می رود و باید بازار سمت  و سوی خود را پیدا کند،افزود: در چنین شرایطی در بعضی جاها قیمت مسکن با گرانی ارزهم افزایی می کرد.

    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قیمت مسکن در این شرایط مورد مقایسه قرار می گرفت،افزود: التهاب در بازار ارز به بازار مسکن نیز تسری یافت.

    محمودی اصل ادامه داد: در چنین شرایطی هیچ کنترلی وجود نداشت و همانگونه که در حال حاضر هم وجود ندارد. وی تصریح کرد: این افرادی که در معاملات مسکن حضور دارند به عقیده ما افراد معامله کننده در بازار مسکن مصرف کننده واقعی نبودند و زمانی که قیمت دلار پایین می آمد افزایش مسکن 5 درصد در هر ماه بود.

    این کارشناس اقتصادی افزایش قیمت مصالح نباید تاثیر اینچنینی بر مسکن داشته باشد، افزود: اگر چه برخی ها این گرانی را به قیمت مصالح مرتبط می دانند، اما دلال بازی ها نقش بیشتری داشت.

    محمودی با بیان اینکه اگر افزایش قیمت مصالح بر گرانی مسکن سایه افکنده بود چرا در برخی مناطق مسکن افزایش قیمت نداشت،افزود: سوداگران موجب نا امنی در بخش مسکن شدند.

    وی با اشاره به نقش کمرنک اتحادیه مسکن در قیمت گذاری ها، گفت: در چنین آشفته بازاری مردم مرجعی برای قیمت گذاری نداشتند.

    این استاد دانشگاه بیان داشت:  در شرایط التهاب سیاستگذاران نمی توانند اطلاعات لازم را به مردم بدهند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

    محمودی اصل ادامه داد: در این زمینه اتحادیه باید ورود پیدا کرده و تعادل را ایجاد می کردند، همانگونه که دولت سیاستگذاری خوبی نداشت،اتحادیه ها نیز کمرنگ بودند.

    وی افزایش مسکن را ناشی از چو انداختن توسط دلالان عنوان کرد و گفت: این افراد سود جو با شایعه پراکنی قیمت را بالا می برند.

    این کارشناس اقتصادی برضرورت تعریف سامانه ای برای تعیین قیمت بازار همچون سامانه کالا تاکید کرد و گفت: باید این سامانه مرجعی برای همه گروه ها و سازمان ها باشد.

    محمودی با بیان اینکه علیرغم افزایش قیمت مسکن، تعداد معاملات کاهش داشته است، ادامه داد: باید علاوه بر افزایش تولید مسکن، پای سوداگران نیز از معاملات کنار رود.

    وی تقاضای مسکن را بیشتر سوداگری دانست و گفت: در دلار هم تقاضا مصرفی نبود،هنگامی که سامانه ای تعریف شود، التهابات کاهش می یابد.

    این کارشناس اقتصادی ادامه چنین شرایطی را موجب رکود چند ساله مسکن عنوان کرد و گفت: باید دست سوداگران مسکن با قیمت گذاری مناسب بسته شود.

    وی گفت: در چنین شرایطی دچار رکودی خواهیم شد که این رکود به مرور باعث کاهش قیمت ها خواهد شد و اگر ثبات در ارز و مسکن داشته باشم شاهد ریزش قیمت مسکن خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو