مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه:

بازآفرینی شهری مثل آمپول زدن نیست

عصر ساختمان- معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کمیسیون‌های ماده ۵ و ۱۰۰ شهرداری به محلی برای درآمدزایی شهری تبدیل شده‌اند، گفت: جریان بازآفرینی شهری مثل آمپول نیست که آن را بزنیم و مشکلات حل شود.

بازآفرینی شهری مثل آمپول زدن نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمد سعید ایزدی در اولین دوره آموزشی بازآفرینی شهری ایران با تأکید بر اینکه جریان بازآفرینی شهری باید تداوم داشته باشد تا این جریان و برنامه نهادینه شود گفت: جریان بازآفرینی شهری مانند یک آمپول نیست که آن را تزریق کنیم و مشکلات حل شود؛ بنابراین همانطور که در برنامه ششم توسعه به آن تاکید شده این برنامه یک جریان 10 ساله استو باید یک جریانی با حضور تمام ذی‌مدخلان و ذی‌نفعان انجام شود تا این جریان به نتیجه لازم که همانا بالا بردن کیفیت زندگی و محیط شهری است برسد.

    ایزدی تاکید کرد: انتظار ما این است که این جریان بازآفرینی همانند جریان زندگی تداوم داشته باشد چرا که نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات یک محله با احداث یک درمانگاه حل شود؛ هر محله‌ علاوه بر ایجاد مراکز درمانی، نیازمند ایجاد مراکز آموزشی، تفریحی و ورزشی است.

    وی تأکید کرد: با فروش اوراق مشارکت نمی‌توان انتظار داشت که بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده با سرعت انجام شود ؛بنابراین سوال من این است آیا فروش اوراق مشارکت در بافت‌های فرسوده یک مشارکت مناسب محسوب می‌شود؟ پاسخ این است که این اوراق مشارکت یک معامله اقتصادی است.

    وی با اشاره به اینکه جریان مشارکت در بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده با تشکیل ستاد بازآفرینی بهتر شد، ادامه داد: نمی‌توان برای قم، جیرفت و رشت در احیای بافت فرسوده آنها یک نسخه واحد پیچید؛ پس باید در طول برنامه و به تدریج این اقدامات به یک جریان نهادینه تبدیل شود؛ چنانکه اگر بخواهیم 130 هزار هکتار بافت فرسوده را بازسازی و احیا کنیم نیازمند یک جریان‌سازی 10 ساله است.

    ایزدی گفت: سوال این است اصلی‌ترین ذی‌مدخلان در این جریان چه کسانی هستند؟ پاسخ این است که متاسفانه در سال‌های گذشته مردم در هیچ بخشی از اصلاح و احیای بافت فرسوده و حضور ذی‌مدخلان هیچ نقشی نداشتند؛ پس دولت، شهرداری‌ها و بخش‌خصوصی باید تلاش کنند تا این جریان بازسازی، احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری تداوم داشته باشد.

    وی خاطرنشان کرد: برنامه بازآفرینی شهری نیازمند نهادهای پشتیبان و تسهیل‌گران و توسعه‌گران هستند. بنابراین باید ابزارهای مالی و تشویقی برای تمام ذی‌مدخلان، مردم و توسعه گران ایجاد شود پس وقتی ابزارهای مالی و تشویقی وجود ندارد هیچکدام از توسعه‌گران برای احیای بافت‌های فرسوده ورود نمی‌کنند.

    ایزدی گفت: 18 اصل در سند ملی راهبردی بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است پس تأکید ما این است که برچسب بازآفرینی را بر روی هرچیزی نصب نکنیم.

    وی با تأکید بر اینکه باید دیدبان شهر ایجاد شود که از جنس مردم باشد، گفت: دیدبان شهر که نهادی از جنس مردم است به زودی ایجاد خواهد شد تا مردم بتوانند هر واقعه بدی که در شهر رخ داد آن را از مسئولان مطالبه کنند پس باید مطالبه‌گری در شهر رونق پیدا کند.

    وی تصریح کرد: امروز شهرهای ما در کشور راه‌حلی بجز بازآفرینی ندارند پس باید تلاش کنیم به سیاست‌های بازآفرینی شهری توجه شود هرچند معتقدیم در کنار این سیاست باید به سیاست توسعه حمل و نقل عمومی، حفاظت و سایر سیاست‌ها نیز توجه ویژه‌ای شود.

    * تخلفات شهری نباید با جریمه رفع و رجوع شود

    وی تصریح کرد: متأسفانه تخلفات شهری در برخی موارد با گرفتن جریمه‌ها مرتفع می‌شوند.

    وی ادامه داد: شهرداری‌ها باید از تخلفات شهری جلوگیری کنند، اینکه نمی‌شود با جریمه یک تخلف را قانونی جلوه دهیم.

    ایزدی گفت: کمیسیون های ماده 5 و 100 شهرداری به درآمدزایی شهری تبدیل شده‌اند پس باید این جریان اصلاح شود و قانون‌مداری جزء اولویت‌ها قرار بگیرد.

    به گفته وی، در دو دهه گذشته راه‌حل‌هایی که برای بازآفرینی شهری صورت گرفته عمدتاً کالبدی بوده است و به صورت ریشه‌ای این معضلات برطرف نشده است.

    * تعریض خیابان‌ها همه بافت تاریخی را از میان برده است

    وی با اشاره به اینکه با تعریض خیابان‌ها چیزی از بافت‌های تاریخی باقی نمانده است، گفت: متأسفانه هیچ اثر ماندگاری در عرصه معماری در طول 30 سال گذشته از خود به جای نگذاشته‌ایم در حالیکه با گذشت سال‌ها از احداث نقش جهان هنوز از این پروژه معماری ایرانی به نیکی یاد می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برای نسل‌های بعدی خود آلودگی هوا و ترافیک به یادگار گذاشته‌ایم و نگاه ما متأسفانه از بالا به پایین است.

    وی با اشاره به اینکه سالها درگیر بحث‌های درمان سکونت‌گاه‌های غیر رسمی بوده‌ایم گفت: هرچند تلاش‌های زیادی برای کند کردن روند رشد سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شده است اما اگر برای حل سایر مشکلات مثل بحران‌ خشکسالی به نتیجه مطلوبی نرسیم در سال‌های آینده با جابجایی جمعیت روبرو خواهیم شد پس باید برای پیگیری این رخداد مهم برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو