مدیران خودروعصر اعتبار

چطور می‌توان در تهران خانه خرید؟

عصر ساختمان- محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی می گوید: وام مسکن ممکن است افزایش نیابد، اما باید برای پروژه‌های نیمه‌تمام، متناسب‌سازی وام انجام شود.

چطور می‌توان در تهران خانه خرید؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اتاق بازرگانی، قیمت خانه در تهران نسبت به پارسال دو برابر شده است. البته که آمار بانک مرکزی می‌گوید متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آبان ماه 86.1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6.4 و 83.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. با این رشد قیمت مسکن، اما همچنان وام مسکن همان رقم ثابت باقی‌مانده است. اتفاقی که باعث می‌شود دوره انتظار برای خرید خانه در تهران طولانی‌تر شود.

    از سوی دیگر، آمارها وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در تهران به بیش از 9 میلیون تومان رسیده است. به عبارتی با 160 میلیون تومان، وام مسکن زوجین تنها می‌توان 17 متر خانه خرید. اگر یک نفر بخواهند به‌تنهایی از وام استفاده کند و 80 تومان تسهیلات دریافت کند، تنها می‌تواند 8 متر خانه بخرد.

    با کاهش ارزش وام مسکن، صحبت‌هایی درباره افزایش و یا تغییراتی در آن به میان آمده بود. اوایل آذرماه عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم از کم بودن رقم تسهیلات مسکن با توجه به قیمت‌های فعلی را پذیرفته و درعین‌حال اعلام کرده است که روی این موضوع باید کار شود تا ایجاد مشکل نکند. او بابیان اینکه در خصوص تسهیلات مسکن نیز صحبت‌هایی انجام‌شده است، اظهار کرد: ما در این زمینه باید هم به فکر رونق بهینه بخش مسکن باشیم و هم حواسمان باشد که تورم ایجاد نشود که به‌محض اتخاذ تصمیمات مناسب آن را اعلام می‌کنیم.

    این در حالی است که اوایل امسال، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق، از دو پیشنهاد ارائه‌شده به دولت صحبت کرد و گفته بود که در صورت تصویب شرایط خرید مسکن برای مردم راحت‌تر خواهد شد. اول، افزایش سقف وام مسکن و دوم، کاهش نرخ سود وام. او در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به خالی شدن حباب قیمت مسکن طی پنج سال گذشته در پاسخ به این پرسش که آیا در سال 97 سقف وام خرید مسکن افزایش می‌یابد، گفته بود: وزارت راه و شهرسازی متقاضی این است، در این راستا تقاضای کاهش سود وام مسکن به 6 درصد را ارائه کرده‌ام که البته تصویب می‌شود چون رئیس‌جمهوری آن را تأیید کرده است. پیگیر افزایش سقف وام هم هستیم که بر اساس آن وام 160 میلیون تومانی حداقل به 200 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

    حالا سود وام که کاهش پیدا نکرده است، هیچ؛ وزیر راه فعلی هم می‌گوید خبری از افزایش رقم وام مسکن در کار نیست. محمد اسلامی گفت: وام مسکن ممکن است افزایش نیابد، اما باید برای پروژه‌های نیمه‌تمام، متناسب‌سازی وام انجام شود.

    به گفته او، نکته مهم برای وزارت راه و شهرسازی فعال‌سازی جریان تولید مسکن است که تکمیل 500 هزار واحد مسکونی مهر و 400 هزار واحد جدیدی که ابلاغ و با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد، نقطه آغازی بوده که تحرک در تولید مسکن را پایه‌گذاری کرده است. اسلامی ادامه داد: دولت اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا بتوان اقشار متوسط و کم‌درآمد توسط فعالان اقتصادی و مسکن‌سازها خانه‌دار کرد. زمین عرضه و تسهیلات مناسب وام مسکن در اختیار مسکن‌سازها قرار می‌گیرد تا جریان تولید مسکن شکل بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی