مدیران خودروعصر اعتبار

گزارش نماینده ویژه وزیر از حادثه آتش سوزی مدرسه زاهدان

عصر ساختمان- مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش که به منظور بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش سوزی مدرسه اسوه در زاهدان است گزارشی از این حادثه ارائه کرد.

گزارش نماینده ویژه وزیر از حادثه آتش سوزی مدرسه زاهدان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد خرم با بیان اینکه حادثه تلخ و مصیبت سنگینی رخ داد و دل همکاران ما را در آموزش و پرورش به درد آورد اظهار کرد: فضا در زاهدان هم سنگین است. همه ما و بویژه مسئولان استان با خانواده‌های عزاردار و داغدار همدرد هستیم. به همه مردم، خانواده‌های این دانش آموزان و معلمین بویژه در زاهدان تسلیت می‌گوییم.

    وی افزود: این مدرسه غیردولتی 59 دانش‌آموز داشته و متاسفانه به دنبال حادثه آتش‌سوزی چهار دانش آموز آسیب دیدند که سه نفر پیش دبستانی و یک نفر اول ابتدایی بود.

    مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در حادثه زاهدان با بیان اینکه مجوز این مرکز در سال 90 داده شده و تا سا ل97 پیش دبستانی و محل آموزش‌های قرآنی بود و امسال مجوز کلاس اول ابتدایی را هم  می‌گیرند و 7 دانش آموز جذب می‌کنند اظهار کرد: طبق گزارشاتی که داریم این مدرسه به لحاظ فعالیت‌های تربیتی و آموزشی، مدرسه خوبی بوده است.

    خرم در پاسخ به اینکه چرا این مدرسه طبق اعلام مسئولان، پس از جابجایی مکان فیزیکی، بدون دریافت تاییدیه از سازمان نوسازی مدارس فعالیت کرده است؟ گفت: ساختمان قبلی مدرسه استیجاری و مهلت تخلیه آن آخر آبان ماه بوده است. چون صاحب ملک اصرار داشته ملک زودتر تخلیه شود، مدیر مدرسه 13 آبان ماه برای تغییر مکان به منطقه نامه می‌فرستد و 15 آبان مکاتبه‌ای با سازمان نوسازی انجام می‌شود. یک فاصله 45 روزه وجود دارد که باید پاسخ مکاتبات داده می‌شد ولی تا مدرسه مجوز را نمی‌گرفته نباید ساختمانش را جابجا می‌کرد.

    وی ادامه داد: رئیس ناحیه 2 اعلام کرده که مکاتبه انجام شده اما بنده هنوز مستندات را ندیده‌ام و قرار است در جلسه بعدازظهر امروز این موضوع بررسی شود. در حال بررسی این موضوع هستیم.

    مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در حادثه زاهدان با اشاره به اینکه یک نکته دیگر را هم پیگیر هستیم و آن این است که پنجره‌ها را بسته بودند و کلاس‌ها کوچک و 9 متری و 12 متری بودند و این مدرسه کلا  چهار کلاس با شش کادر آموزشی داشته است اظهار کرد: آنچه موجب این اتفاق شده بخاری نفتی بوده است. کف مدرسه موکت بوده و بخاری نفتی که با یکی از دانش آموزان برخورد می‌کند و برمی‌گردد و نفت آن سرازیر می‌شود و سریعا سرایت می‌کند. معلمان سریعا دانش آموزان را از محل خارج می‌کنند اما متوجه چهار نفری که در کلاس گیر افتاده‌اند نمی‌شوند. عدم رعایت مسائل ایمنی موجب این گرفتاری و مصیبت شده است. ما هنوز نمی‌دانیم به علت حجم خسارات  وارده و ابعاد وسیع آتش سوزی، محل تعبیه بخاری نفتی کجا بوده است؟. ضمن اینکه اگر کلاس موکت نبود شاید ابعاد حادثه تا این حد وسیع نمی‌شد.

    خرم همچنین با اشاره به اینکه مشکل ما در زاهدان این است که اغلب ساختمان‌ها  از بخاری نفتی استفاده می‌کنند و اینطور نبوده که آموزش و پرورش کوتاهی کرده و مدارس را به بخاری‌های گازی مجهز نکرده باشد گفت: امید است بتوانیم با وزارت نیرو هماهنگی کنیم تا با توجه به اینکه زمستان پیش روست بخاری‌های نفتی را جمع و از برق استفاده کنیم.

    وی افزود: در واقع یا باید گازرسانی کنیم و یا اگر به گاز دسترسی نداریم با هماهنگی وزارت نیرو بتوانیم بخاری‌های نفتی را جمع و بخاری برقی را جایگزین کنیم. اولیای مدرسه هم درخواست داشتند بخاری‌ها برقی شوند.

    مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در حادثه زاهدان  با بیان اینکه آموزش و پرورش استان در ارسال بخشنامه‌های ایمنی کوتاهی انجام نداده است گفت: بازرسی ها انجام و تذکرات لازم داده شده بود، اما در حال بررسی ابعاد دیگر حادثه هستیم. یک مورد دیگر این است که آموزش های ما به بچه‌ها عموما در رابطه با زلزله بوده و باید به دانش آموزان یاد بدهیم در مواقع بروز حوادثی چون آتش سوزی چه کنند. به نظر می‌رسد بچه‌ها به جای خروج از کلاس به زیر نیمکت و گوشه کلاس پناه برده بودند که معمولا مدل پناه بردن در هنگام زلزله است.

    خرم با تاکید بر اینکه بررسی کامل حادثه نیاز به زمان دارد، درباره لغو مجوز این مدرسه عنوان کرد: هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است. ما به وزیر گزارش می‌دهیم و موضوع در شورای عالی نظارت مطرح و در این باره تصمیم گیری می‌شود. مدرسه در حال حاضر پلمب شده و دانش آموزان این مدرسه را در مدارس مجاور ثبت نام می‌کنیم و گزارش نهایی را حداکثر تا شنبه تقدیم وزیر خواهیم کرد و گزارشات تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود.

    وی در پایان تاکید کرد که باید به مدارس بویژه در مناطق محروم برای تحکیم، بازسازی و تجهیز وسایل گرمایشی استاندارد کمک بشود. باید دست به دست هم دهیم تا این مشکلات رفع شود. هرچند سهل انگاری هایی وجود دارد ولی باید مراقبت کنیم از این پس خانواده‌ای به این دلایل داغدار نشود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو