مدیران خودروعصر اعتبار

قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران چهار سال دیگر روی ریل می‌رود

عصر ساختمان- مدیرکل راه آهن استان اصفهان گفت: زیرساخت های فاز نخست قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت گشایش اعتبار به طور کامل تا چهار سال آینده در این فاز قطار بر روی ریل قرار خواهد گرفت.

قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران چهار سال دیگر روی ریل می‌رود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سیدرضا سادات حسینی پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) به مناسب هفته حمل و نقل و راهداری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه راه آهن استان اصفهان یکی از 21 منطقه راه آهن سراسر کشور است، اظهار کرد: حمل و نقل ریلی جایگاه ویژه ای در جابجایی بار و مسافر دارد و راه آهن استان نیز در شاخص های عملکردی بار و مسافر در رتبه اول تا سوم کشور قرار دارد.

    وی با تاکید بر ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر، گفت: بر همین اساس اداره کل راه آهن استان اصفهان به دنبال دو خطه کردن خطوط اصلی ریلی خود همچون مسیر زرین شهر-حسن آباد تا بافق یزد است که با نهایی شدن آن، حجم جابجایی بار دو برابر می شود. طول مسیر بافق تا زرین شهر 500 کیلومتر است که بالغ بر 300 کیلومتر آن در حوزه راه آهن استان اصفهان قرار دارد.

    مدیرکل راه آهن استان اصفهان با بیان اینکه دو خطه شدن مسیر ریلی زرین شهر-بافق یزد نیازمند یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار است، ادامه داد: برای توسعه خطوط ریلی فرعی نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم و اکنون به دنبال توافق با پالایشگاه اصفهان برای ایجاد خط ریلی فرعی به طول 80 کیلومتر هستیم که در صورت احداث این خط، 2.5 میلیون تن بار بر روی شبکه ریلی استان قرار خواهد گرفت.

    وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید در جهت اتصال مراکز صنعتی به خطوط ریلی حرکت کرده و خطوط آنتنی (فرعی) را توسعه دهیم، افزود: تاکنون 20 کیلومتر خط ریلی فرعی در کاشان، شرق اصفهان و فولاد سبا به شبکه ریلی کشور متصل شده است.

    سادات حسینی با بیان اینکه راه آهن استان اصفهان در جابجایی بار رشد خوبی داشته است، اظهار کرد: راه آهن استان اصفهان طی 9 ماهه امسال در بخش بار حدود 24 درصد در تناژ، 33 درصد در تن کیلومتر و 50 درصد از لحاظ درآمدی رشد داشته است، همچنین در این مدت 25 میلیون تن کیلومتر بار ناخالص جابجا کرده است.

    وی با بیان اینکه اداره کل راه آهن استان اصفهان در سال گذشته 20 میلیون تن بار تخلیه و بارگیری کرده است، گفت: تمرکز راه آهن استان بیشتر بر روی جابجایی بار است و از حضور سرمایه گذاران برای توسعه خطوط ریلی استقبال می کند، همچنین هدفگذاری کشور بیشتر بر جابجایی بار در مسیرهای طولانی ریلی است.

    مدیرکل راه آهن استان اصفهان با اشاره به اینکه راه آهن اصفهان در 9 ماهه نخست امسال در بحث مسافر بر حسب (نفر کیلومتر) 15 درصد رشد داشته است، گفت: سالانه بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر مسافر به صورت مبدا-مقصدی از اداره کل راه آهن استان اصفهان جابجا می شوند.

    وی با تاکید بر اینکه برای افزایش جابجایی بار از طریق خطوط ریلی باید زیرساخت ها را توسعه دهیم، افزود: دو خطه کردن مسیر ریلی در این جهت است و تاکنون دو خطه کردن خطوط اصلی ریلی استان 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا اوایل سال 98 قطار بر روی این خطوط قرار گیرد.

    سادات حسینی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص سرنوشت پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و صحبت های مبنی بر رفتن فاینانسور چینی از این طرح، گفت: پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان از حدود سال گذشته از معاونت شرکت ساخت به شرکت راه آهن منتقل شد.

    وی با اشاره به پیشرفت فاز نخست این طرح از اصفهان تا قم، تاکید کرد: تاکنون پنج کارگاه در این مسیر فعال است و زیرساخت های فاز نخست طرح تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت گشایش اعتبار به طور کامل تا چهار سال آینده در این فاز قطار بر روی ریل قرار خواهد گرفت.

    مدیرکل راه آهن استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر اراده راه آهن، وزارت راه و شهرسازی و دولت بر اجرا و اتمام پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران است.

    وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در خصوص استفاده ریل ملی تولید شده شرکت ذوب آهن در شبکه ریلی استان، گفت: طی دو ماه گذشته ذوب آهن اصفهان حجمی ریل تولید کرده و از سوی دیگر راه آهن نیز به دنبال توسعه شبکه ریلی خود است.

    سادات حسینی تاکید کرد: شبکه ریلی کشور به انواع مختلف ریل نیاز دارد و در صورت تولید، راه آهن از ریل ملی استقبال خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی