مدیران خودروعصر اعتبار

ابنیه تاریخی، هویت بخش معماری شهری

عصر ساختمان:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، گفت: متولیان ساخت و ساز می توانند طبق اصول ساختمان سازی و با نگرشی ویژه و هم افزایی در جهت هویت بخشی به سیمای شهری گام بردارند.

ابنیه تاریخی، هویت بخش معماری شهری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، عیسی رضایی، با تاکید بر ضرورت تدوین الگوی اسلامی-ایرانی در معماری شهری، افزود: در شرایط کنونی که کشور داعیه بنیان نهادن تمدنی اسلامی را دارد باید به معماری و شهرسازی متناسب با این تمدن نیز توجه جدی شود.

    وی درباره لزوم توجه به الگوهای اسلامی- ایرانی در معماری و شهرسازی، گفت: در واقع برخی از مولفه های معماری اسلامی ایرانی در خانه های تاریخی می تواند الگوی خوبی برای معماری نوین باشد تا آرامش و آسایش را برای اهالی خانه فراهم سازد.

    وی با اشاره به معماری‎های ارزشمند اسلامی و ایرانی در خانه‎های تاریخی بر بازنگری بر معماری نوین تاکید و عنوان کرد:با نگاهی دقیق به خانه های تاریخی موجود و آثار باستانی پی به ویژگی هایی می بریم که باید در معماری نوین مورد الگو برداری قرار گیرد.

    **تدوین الگوی اسلامی-ایرانی؛ رهایی‌بخش شهر از بی‌هویتی

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، با انتقاد از نبود هویت اسلامی-ایرانی در معماری نوین شهری، گفت: تدوین چنین الگویی می‌تواند شهر را از بی‌هویتی و چهره نازیبا نجات دهد.

    رضایی بیان کرد: در معماری اسلامی ایرانی، فضایی آکنده از سکون، معنویت، همگرایی، صمیمت،فرهنگ نهفته است در حالی که در معماری نوین خلاء هایی در این باره وجود دارد.

    وی تصریح کرد: باید با بازنگری بر معماری نوین که از شیوه ها و سبک های غربی پیروی می کند و گاهی همخوانی چندانی با فرهنگ اصیل ما ندارد آن آرامش واقعی را به معماری داخلی بازگرداند.

    وی خاطرنشان کرد: تناسب و زیبایی دارای منطق و استدلال در هر بخش از سازه متناسب با نیازهای درونی از ویژگی های معماری اسلامی ایرانی است.

    وی گفت: در این باره مهندسان و متولیان ساخت و ساز می توانند طبق اصول ساختمان سازی و با نگرشی بر ویژگی های منحصر به فرد خانه های تاریخی، معماری اسلامی و ایرانی را احیاء نمایند.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: این خانه‏ های تاریخی که باید در حفظ و حراست آن تلاش کرد نشان از معماری ایرانی اسلامی است که باید برای همه نسل‎ها حفظ شود و به عنوان ثروت ملی مورد حراست قرار بگیرد.

    وی عنوان کرد: شاید بسیاری از افراد که دارای خانه های تاریخی و بافت قدیمی هستند ارزش و بهای این خانه ها را ندانند قطعا زمانی خواهد رسید که فرزندان ما وقتی این خانه ها را ببینند به عظمت فرهنگ عظیم اسلامی و ایرانی در گذشته پی خواهند برد و آرامش واقعی را از در و دیوارهای این بناهای تاریخی احساس می کنند.

    وی گفت: معماری جدید به سمت تجدد و سبک های نوینی رفته که روح را شاداب نمی کند و آرامش را تامین نمی سازد.

    **ثبت 15خانه تاریخی در قم

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، در خصوص خانه های تاریخی در قم نیز عنوان کرد: تاکنون 15 خانه تاریخی در قم به ثبت رسیده است که تعدادی از آن دارای مالک شخصی است.

    رضایی عنوان کرد: ثبت خانه‎های تاریخی یک سری محدودیت برای مالکین ایجاد می کند از این رو مالکین گاهی رغبتی به ثبت ندارند اما با این وجود سازمان میراث فرهنگی می تواند نسبت به جلوگیری از تخریب این خانه ها اقدامات قانونی انجام دهد.

    وی افزود:خانه توکلی، خانه روحانی و خانه شاکری دارای مالک شخصی هستند و به ثبت رسیدند و برخی از خانه‎های تاریخی همچون خانه ملاصدرا و یزدان پناه و خانه یزدان پناه توسط سازمان خریداری شده و به ثبت شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی