مدیران خودروعصر اعتبار

اجرای پایلوت طرح بازآفرینی شهری در ۳ شهر هدف

عصر ساختمان- رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری گفت: شهر دامغان، نهاوند و سیرجان به عنوان ۳ شهر مهم در طرح پایلوت بازآفرینی شهری انتخاب شدند.

اجرای پایلوت طرح بازآفرینی شهری در ۳ شهر هدف
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  حبیب خراسانی رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در ایران 543 شهر درگیر برنامه بازآفرینی شهری هستند گفت:طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید  2 هزار و 700 محله طی 10 سال مورد بازآفرینی شهری قرار گیرد.

    وی ادامه داد: سهم سالانه محلات برای بازآفرینی شهری 270 محله است که تمامی این برنامه‌های با  مشارکت تمامی دستگاه‌های محلات انجام می‌شود.

    خراسانی با بیان اینکه رویکرد جدید دولت در طرح بازآفرینی شهری متفاوت بوده است گفت: تمامی برنامه‌های بازآفرینی شهری باید توسط دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها انجام شود و کنش‌گر اصلی اجرای این طرح شهرداران شهرها هستند.

    رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری اظهار کرد: در سطح شهرستان‌ها، دبیر ستاد بازآفرینی، هماهنگی برنامه‌های بازآفرینی شهری را انجام می‌دهد و شهرداران به عنوان نیروی اصلی، فعالیت‌ها را اجرایی می‌ کنند.

    وی تأکید کرد: با همکاری شهرداری‌ها، دوره‌های آموزشی را  آغاز کرده‌ایم تا هدف اصلی بازآفرینی شهری، جایگاه دولت و شهرداری‌های محلی  برای اجرا کنندگان این طرح مشخص شود.

    خراسانی ادامه داد: هدف اصلی برگزاری دوره‌های آموزشی، مشخص شدن رویکرد بازآفرینی شهری در توسعه شهرها با نگاه طرح جامع و تسهیلی است. در این طرح‌ها ما نیازمند یک الگو در تمامی ساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستیم تا بتوانیم ساخت کالبدی را پوشش دهیم.

    رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری بیان کرد: مؤلفه‌های مورد توجه در طرح بازآفرینی شهری شامل 5 بخش، بافت های تاریخی با پیشینه روستایی، بافت های فرسوده شهری، حاشیه نشینی و نقاط ناهمگون شهری است. با توجه به پراکندگی شهرها هر کدام از این مؤلفه‌هابا یک متد خاصی اجرا می‌شود.

    وی با بیان اینکه طرح اولیه این پروژه در 100 شهر اجرا می‌شود، گفت: سعی خواهیم کرد شهرهای واجدالشرایط را انتخاب کنیم و از آن‌ها به عنوان یک راهنمای توسعه شهری با رویکرد بازآفرینی بهره ببریم.

    خراسانی افزود: در گام اول شهرهایی که در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی دارای پیشینه‌ای دیرینه هستند انتخاب شده وبازآفرینی در آن‌ها به صورت رویکرد تاریخی انجام خواهد شد.

    رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه اجرای پایلوت طرح بازآفرینی شهری در 3 شهر هدف  سیرجان، نهاوند و دامغان انتخاب شده‌اند افزود: شهرداران و شورایاران این شهرها اعلام آمادگی کرده اند و به زودی برنامه‌ها، کارهای مقدماتی و ارائه تسهیلات برای شروع طرح‌ به آن‌ها پرداخت می‌شود.

    وی با تأکید بر اینکه  از اجرای این طرح ها از هیچ مشاوری استفاده نشده است گفت: سعی کرده‌ایم در اجرای بازآفرینی این سه شهر مؤسسه پژوهش‌های فرهنگی که سابقه دیرینه‌ای که در حوزه معماری، اجتماعی و شهرسازی دارد استفاده کنیم.

    خراسانی افزود: در طراحی این شهرها موضوع کالبدی در اولویت بوده و برای آن‌ که مطالعه تبدیل به مدل شود سعی کرده‌ایم از شهرداران و شورایاران در تمامی موضوعات کمک گرفته شود.

    رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه سه شهر دامغان، نهاوند و سیرجان مشخصات نزدیک به هم دارند ولی هر کدام از آن‌ها دارای شرایط اقلیمی متفاوت هستند گفت: این سه شهر تمامی مشخصات پایلوت بازآفرینی شهری را دارند به طور مثال شهر دامغان در بخش کریدور شرقی و غبربی جاده ابریشم قرار دارد و همین موضوع باعث گردید که در بازآفرینی شهری ملاک  قرار گرفته شود.

    وی اظهار کرد: هر یک از این شهرها به عنوان مدلی در سیاست‌های بازافرینی شهری انتخاب شده و ما تمامی فعالیت‌هایی که در این سه شهر انجام می‌دهیم در سایر شهرها و استان‌های اطراف این شهرها به کار خواهیم گرفت.

    خراسانی با بیان اینکه امروز از شهرداران و معاونان شورای اسلامی شهرهای پایلوت دعوت کرده‌ایم گفت: در این جلسه سعی خواهیم کرد موانع سد راه طرح‌ بازآفرینی شهری برداشته شود و معاونان با نگاه ویژه تری به مسائل مربوط به حوزه بازآفرینی شهری نگاه کنند.

    رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه بعضی از شهرها طی هزارهای گذشته با وجود آن که چندین بار از بین رفته‌اند و دوباره بازآفرینی شده و زندگی مجدد در آن‌ها رونق گرفته افزود: به طور مثال شهر دامغان به عنوان شهر پارتی ایران شناخته می‌شود و چندین بار بر اثر زلزله و جنگ از بین رفته و دوباره خود به خود از نو ساخته شده است.

    وی تصریح کرد: باید مشخص شود که در بازآفرینی شهری دامغان چه مؤلفه‌هایی وجود داشته که باعث گردیده این شهر چنین درست و بازسازی شود و تجربه این شهر در تمامی شهرها و روستاها استفاده کنیم.

    خراسانی در پایان گفت: باید تلاش کنیم ظرفیت پتانسیل موجود در حوزه بازآفرینی شهری را با کمک شهرداران و کنش گران از بین ببریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو