مدیران خودروعصر اعتبار

بیشترین خانه‌های خالی در تهران کجاست؟

عصر ساختمان- بیش از ۹۰ درصد فایل‌های عرضه آپارتمان در تهران مربوط به شمال غرب و شمال است اما حدود ۶۰ درصد فروش قطعی در مناطق جنوب و شرق انجام می‌شود.

بیشترین خانه‌های خالی در تهران کجاست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، خانه‌های واقع در محله‌های قیطریه، فرمانیه، زعفرانیه، میرداماد، دروس، قلهک، الهیه، پونک، آریاشهر و جنت‌آباد بیش از 90 درصد فایل‌های پیشنهادی فروش را در دفاتر املاک و سایت‌های مجازی فروش ملک به خود اختصاص می‌دهند؛ با این حال فروش قطعی در این مناطق نسبت به حجم عرضه بسیار پایین‌تر است.

    از سوی دیگر بالاترین تعداد معاملات در محله‌های پونک، جنت‌آباد، آریاشهر، آهنگ، ابوذر، تهرانپارس، مجیدیه، منیریه، بریانک، استاد معین، باغ آذری، کارون، مختاری و آبشار دمار انجام می‌شود. این مساله به راحتی نشان می‌دهد بیشترین تراکم خانه‌های خالی در پایتخت مربوط به شمال و شمال غرب است.

    آبان‌ماه امسال مناطق 5، 2، 4، 10، 14، 7 و 15 به ترتیب بیشترین تعداد معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دادند. اما نکته اصلی به سهم فایل‌های عرضه شده در بازار مسکن تهران مربوط می‌شود که اکثر آنها در مناطق شمال و شمال غرب قرار دارد.

    واسطه‌های ملکی می‌گویند به دلیل قیمت پایین‌تر خانه در جنوب شهر نسبت به شمال، طول مدت زمان عرضه تا فروش واحدهای مسکونی در مناطق جنوبی پایتخت به مراتب کوتاه‌تر از مناطق شمالی است. طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 بالغ بر 490 هزار واحد مسکونی خالی در استان تهران وجود دارد که عمده آنها در مناطق شمال شهر است.

    جهش قیمت در مناطق شمال و شمال غرب پایتخت، بازار فروش در این محدوده را تقریبا دچار رکود کرده است. نبود تقاضای موثر در بالای شهر باعث شده تا سرعت افزایش قیمت نیز در این محله‌ها کاهش یابد و رشد قیمت‌ها به مناطق جنوبی سرایت کند. در آبان ماه 1397 منطقه 9 با 111 درصد رشد قیمت بالاترین نرخ افزایش سالیانه تهران را به ثبت رساند؛ در حالی که افزایش متوسط شهر تهران 91 درصد بوده و منطقه 5 به عنوان پیشتاز رشد طی ماه‌های اخیر، جایگاه خود را در آبان ماه از دست داد.

    در مناطق 10، 13 و 14 نیز قیمت‌ها به ترتیب 95، 102 و 87 درصد افزایش نشان می‌دهند. هم‌اکنون قیمت هر متر مربع مسکن در مناطق 10، 13 و 14 به ترتیب 6.1، 8.7 و 6.9 میلیون تومان است. میانگین افزایش قیمت در منطقه 5 نیز در آبان ماه 1397 نسبت به ماه مشابه سال قبل 104 درصد بود که با توجه به رشد ماه‌های قبل از سرعت آن کاسته شده است.

    مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید 23 درصد مردم تهران در خانه های بالای 100 متر مربع و 77 متر در خانه های کوچکتر زندگی می‌کنند. اما همچنان میانگین متراژ واحدها در پروانه‌های صادره، بالای 100 متر مربع است.

    به گفته وی، تقاضا برای واحدهای کوچک و عرضه واحدهای بزرگ، منجر به گرانی شدید و کمبود واحدهای کوچک از یک طرف و و حدود 500 هزار واحد خالی در استان تهران شده است.

    وانشادنیا معتقد است که یکی از راهکارها تغییر الگوی ساخت متناسب با تقاضای مصرف کننده واقعی است. همچنین بانک‌ها، شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای، شرایط ساخت واحدهای کوچک متراژ را تسهیل کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو