مدیران خودروعصر اعتبار

یک فعال بازار سرمایه:

مسکن، ارز و طلا رقبای جدی‌ برای بورس نیستند

عصر ساختمان:در حالی که در هفته‌های آغاز سال ۱۳۹۵، تالار شیشه‌ای با افت و خیزهای فراوانی مواجه است و ابهام‌های اجرایی شدن برجام بر معاملات این تالار سایه افکنده و سرمایه‌گذارانی را به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز، طلا و مسکن سوق داده، یکی از فعالان بازار سرمایه معتقد است که بورس تنها بازار دارای بازده همراه با نقدینگی مناسب است.

مسکن، ارز و طلا رقبای جدی‌ برای بورس نیستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، تیمور ابوحمزه –مدیرعامل یک شرکت کارگزاری، با اشاره به روند شاخص بورس اوراق بهادار در هفته‌های اخیر اظهار کرد: بازار سرمایه باریک و متاثر از اخبار سیاسی و اقتصادی است در حال حاضر نسبت به سال گذشته وضعیت بهتر است و از ابتدای اجرایی شدن برجام بازار حرکت مثبت خود را شروع کرد. در این فاصله اخبارهای منفی و مثبت در بازار وجود داشته و برخی از شایعات بازار را متاثر کرده است.

    او ادامه داد: اما در مجموع افق بلند مدت بازار را مثبت ارزیاتی می‌کنم اگر برجام اجرایی شود، تحریم‌ها کاملا برداشته شود، سرمایه‌گذاری خارجی وارد شود و بتوانیم تولید نفت را به مقدار قبل از تحریم ها برسانیم، قطعا وضعیت شرکت‌ها بهتر خواهد شد و سود آوری خواهند داشت.

    این فعال بازار سرمایه با اشاره به تحریم‌های اقتصادی ایران گفت: در دو سال آخر تحریم‌ها، بیشتر شرکت‌ها با کمبودهایی مواجه شدند. در آن زمان چه از بابت عدم گشایش اعتبارات و انتقال وجه، چه از نظر ورود مواد اولیه و کمی سرمایه در گردش مشکلاتی برای شرکت‌ها به وجود آمده بود علاوه بر این بالا بودن نرخ بهره بانکی هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کرد. اما امروز شرایط بسیار بهتر است.

    ابوحمزه اضافه کرد: به صورت جسته و گریخته شنیده می‌شود که شورای پول و اعتبار به مرور نرخ بهره بانکی و هزینه شرکت‌ها را پایین خواهد آورد بیشتر هزینه شرکت‌ها در دو سال گذشته هزینه‌های مالی سنگین بوده است.

    وی با اشاره به نرخ‌های بهره بانکی در ماه‌های گذشته گفت: نرخ بهره 27 یا 28 درصد در هیچ صنعتی وجود ندارد در حالی که بانک‌ها متاسفانه این نرخ‌ها را تحمیل کردند. ما می‌دانیم که شرایط بازار پول در حال بهبود است و مردم به بازار سرمایه اقبال نشان می‌دهند. امیدواری‌هایی وجود دارد که شرایط بهتر شود.

    این کازشناس بازار سرمایه افزود: شرکت‌هایی از جمله صنعت خودرو تاثیرات منفی بیشتری را در تحریم‌ها دیدند خودرویی ها پیشتاز و لیدر بازار هستند این گروه در ماه های پایانی سال 1394 با هیجان مواجه شده و افزایش قیمت‌های غیر منطقی داشتند اما پس از آن سهامشان شروع به افت کرد.

    او ادامه داد: در این چند روز، بازار خود را اصلاح می کند و نسبت P/E به وضعیت نرمال می رسد. افزایش های کمی که این روزها در شاخص بازار میبینیم ناشی از اصلاح بازار است.

    ابوحمزه اظهار کرد: بازار سرمایه بازار بلندمدت خوبی است و کسانی که به دنبال سود هستند باید حتما دید میان مدت یا لااقل کوتاه مدت داشته باشند نوسان گیری در این بازار دیگر وجود ندارد چون حجم بازار نسبت به گذشته بزرگ شده است. سرمایه گذاران باید صبر وشکیبایی داشته تا بتوانند سود مناسبی را به دست آورند.

    او ادامه داد: سرمایه‌گذاران باید به دنبال بازاری باشند که سودی متعادل داشته باشد، بنابراین پیش‌بینی می‌کنم که این بازار از عهده چنین بازدهی‌ای برآید.

    ابوحمزه درباره سرمایه‌گذاری افراد در بازار مسکن، ارز و طلا گفت: بازار مسکن بازار راکدی است و وضعیتش بسیار اسفناک است. بازار های طلا و ارز نیز بازار هایی هستند که بازدهی چندانی ندارند و تنها بازار دارای بازده که ویژگی نقد شوندگی هم دارد بازار بورس است. در بازار سرمایه حتی در شرایط بحران نقد شوندگی بالا بوده است.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: من فکر می‌کنم مسکن، ارز و طلا رقبای جدی‌ای برای بازار سرمایه نیستند اگر دولت نرخ بهره را کاهش دهد و سرمایه‌گذاری خارجی وارد شود این بازار برای سرمایه گذاران خارجی بازار جذابی است.

    ابوحمزه تشریح کرد: باید دولت امنیت سرمایه‌گذاری را تامین کند در این صورت قطعا سرمایه‌گذاری خارجی صورت می‌گیرد، ما در صنایع مختلف مانند پتروشیمی مزیت‌های متنوع داریم.

    وی از مردم خواست که با آگاهی وارد بازار سرمایه شوند و افزود:مردم تنها روی یک سهام سرمایه‌گذاری نکنند و پرتفوی تشکیل دهند تا ریسک‌های سرمایه‌گذاری خود را با تنوع بخشی کاهش دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو