مدیران خودروعصر اعتبار

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر:

طولانی شدن تهیه شناسنامه باغات موجب از بین رفتن بسیاری از باغات شده است

عصر ساختمان- رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف شناسنامه باغات تهران، گفت: تهیه شدن شناسنامه باغات موجب از بین رفتن بسیاری از باغات شده است.

طولانی شدن تهیه شناسنامه باغات موجب از بین رفتن بسیاری از باغات شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد سالاری در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه شناسنامه تک باغات و اراضی مشجر در خصوص وضعیت باغات شهر تهران، گفت: ما در شهر تهران دو دسته باغ داریم. باغات به هم پیوسته و انبوه مانند باغات کن، فرحزاد، سوهانک، ازگل و کوهسار که نیاز به تشخیص باغ و غیر باغ بودن در شورای شهر تهران ندارند و باغ بودن آنها مسجل است و باید برای آنها طرح‌های موضعی تدوین شود.

    وی افزود: برای تدوین طرح‌های موضعی این باغات به هم پیوسته خوشبختانه با پیگیری‌ کمیسیون‌های تخصصی شهرسازی و معماری و سلامت و محیط زیست به ویژه‌ برای باغات کن و فرحزاد پس از رفت و برگشت‌های چند ساله طی ماه‌های گذشته طرح های تهیه شده به تصویب و ابلاغ رسید.

    این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه‌ خاطرنشان کرد: امیدواریم در طول مدیریت شهری دوره پنجم با اجرایی شدن مفاد طرح‌های باغات پیوسته، فضاهای تفرجگاهی جذاب برای حضور مردم در این باغات و صیانت از آنها که در حال‌ حاضر وضعیت نابهنجاری دارند ایجاد شود.

    وی تاکید کرد: سایر باغات شهر تک باغات هستند که به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مرجع تشخیص باغ و غیر باغ شوراهای شهر هستند و پرونده این باغات جهت تشخیص به صورت تک تک  به شورا می‌آید.  در مجموع بررسی‌هایی که سازمان بوستانها و معاونت خدمات شهری با توجه به عکس های هوایی و بررسی پرونده ها انجام داده‌اند کلیه قطعات و پارسل‌های بالای 500 متر مربع موضوع تشخیص باغ و غیر باغ است.

    سالاری با اشاره به این که 35 هزار هکتار از قطعات بالای 500 متر مربع در تهران شناسایی شده‌اند، افزود: بر اساس عکس های ماهواره‌ای 9 هزار هکتار این قطعات دارای سبزینگی هستند که این میزان 12 هزار و 60 پارسل است.

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، خاطرنشان کرد: از این 9000 هکتار 1700 هکتار باغات پراکنده و 7400 باغات به هم پیوسته هستند که سازمان بوستان ها در راستای حفظ و گسترش باغات برای 6083 قطعه اقدام به تهیه شناسنامه باغات کرده است که از این میزان 1614 قطعه دارای حکم باغ هستند و 4569 قطعه فاقد حکم باغ هستند.

    وی ادامه‌ داد: موضوع لایحه امروز این باغات هستند و شهرداری تهران لایحه‌ای داده و می‌خواهد شورا دیگر به تک تک پرونده تشخیص باغات ورود پیدا نکند. در اصل شهرداری تهران طی سال‌ها و در دهه‌های گذشته شناسایی و احصا می‌کرد و شناسنامه باغات را تهیه و مجوز شورای اسلامی شهر تهران را می‌گرفت.

    سالاری درباره تصمیم مشترک کمیسیون‌های شهرسازی و سلامت شورا، گفت: اکنون شهرداری تهران شناسنامه‌های تهیه شده به شورای اسلامی شهر تهران را ارسال کرده است تا ما تصمیم بگیریم و پس از بررسی‌های ما بر روی لایحه شناسنامه به این جمع بندی رسیدیم تا این پرونده ها به کمیسیون ماده هفتم بروند و آن جا فرایند قانونی طی شود و نهایتا نظریه کارشناسی آن کمیسیون به شورای اسلامی شهر تهران بیاید.

    کمیسیون تخصصی شورای اسلامی شهر تهران نیز نظر خود را به صورت کلی اعلام و تبدیل به یک مصوبه خواهد کرد تا دیگر نیازی نباشد تک تک پرونده باغات در صحن شورای اسلامی شهر تهران بررسی شود، چرا که ممکن است این روند 10 سال به طول بیانجامد. این طولانی شدن در تشخیص باغ موجب شده بسیاری از باغات ما از بین برود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو