مدیران خودروعصر اعتبار

۱۰ تا ۳۰ هزار هکتار زمین حاصلخیز سالانه تغییر کاربری می شود

عصر ساختمان- مدیر انجمن علوم خاک ایران گفت که سالانه بین ۱۰ تا ۳۰ هزار هکتار از زمین های حاصلخیز کشور تغییر کاربری داده می شود.

۱۰ تا ۳۰ هزار هکتار زمین حاصلخیز سالانه تغییر کاربری می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، منوچهر گرجی روز یکشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی «مدیریت پایدار خاک» در جمع خبرنگاران استان البرز افزود: این اراضی حاصلخیز با توسعه شهرها و روستاها کاربری کشاورزی خود را از دست می دهند.
    وی با بیان اینکه منابع خاک در جهان و به تبع آن در کشور ما با مشکلات زیادی مواجه شده است، اظهار داشت: در ایران اقداماتی برای جلوگیری از تخریب این گونه زمین ها شروع شده است.
    مدیر انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه تخریب خاک با توجه به محدودیت منابع باید جدی گرفته شود، گفت: برخی براین تصور هستند که کشور دارای گستردگی جغرافیایی بوده و مشکل خاک ندارد اما باید توجه کرد که مشکل آب و خاک در ایران همزمان وجود دارد.
    گرجی با بیان اینکه آلوده شدن خاک منجر به آلوده شدن آب و هوا می شود، گفت: علاوه بر مشکل فرسایش خاک با معضل تغییر کاربری زمین حاصلخیز در کشورمان مواجه هستیم .
    رئیس انجمن علوم خاک ایران بیان داشت: امروز برخی مناطق کشور با فرسایش بادی خاک مواجه هستند که منجر به گسترش ریزگردها شده است .
    وی گفت: امروز 22 استان ایران درگیر مشکل ریزگردها هستند که ناشی از فرسایش خاک است.
    گرجی اظهار داشت: مشکل دیگر کاهش حاصلخیزی و کاهش مواد آلی خاک ها است که آن هم می تواند بسیاری از منابع آبی را هدر بدهد.
    وی گفت: بهره وری آب در کشور ما بسیار پایین است که علت عمده ی آن این است که بر روی خاک کاری انجام نداده ا یم و اگر منابع خاک مدیریت شود می تواند مشکل آب را تا حد زیادی کم کند.
    گرجی تصریح کرد: آلودگی خاک مساله دیگری است که امسال شعار روز جهانی خاک هم بحث «پیش به سوی رفع آلودگی خاک» بود.
    وی افزود: آلودگی خاک می تواند هم هوا و هم آب را آلوده کند و هم وارد زنجیره غذایی شود.
    وی یکی از برنامه ها و اهداف را جلب توجه مردم و جامعه به موضوع خاک برشمرد و افزود: موضوع خاک برنامه ریزی کلان و قانونی را می طلبد که خوشبختانه با گذشت بیش از 10 سال قانون جامعه خاک در مجلس تصویب و اکنون مراحل قانونی خود را در شورای نگهبان می گذراند.
    گرجی اضافه کرد: کشور ما وسعت 165 میلیون هکتاری دارد ولی از این میزان فقط حدود 18 میلیون هکتار آن برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و از این مقدارنیز فقط 1.3 میلیون هکتار خاک های بسیار حاصلخیز هستند.
    وی تصریح کرد: برآوردها نشان می دهد که در کشور ما حدود 2 میلیارد تن در سال فرسایش خاک صورت می گیرد و براساس تحقیقاتی که در کشور آمریکا صورت گرفته هر تن فرسایش خاک می تواند 28 دلار خسارت به کشور بزند.
    این استاد دانشگاه تهران افزود: اگر ما این عدد را به کشور خود تعمیم دهیم خسارتی که فرسایش خاک به کشور ما در زمینه بهداشت، سلامت، هدررفت خاک، کاهش تولید محصول، هدر رفت و آلودگی آب و غیره می زند، در مجموع خسارتی بالغ بر 56 میلیارد دلار در سال ناشی از فرسایش خاک است که چند برابر بودجه عمرانی کشور است.
    کارگاه آموزشی 2 روزه مدیریت پایدار خاک ایران با حضور نمایندگان فائو در ایران و کارشناسان 12 موسسه تحقیقاتی کشاورزی برگزار شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار