مدیران خودروعصر اعتبار

کانون معاملات خرید زمین در تهران

عصر ساختمان- آمار رسمی مربوط به معاملات زمین در شهر تهران از پیشتازی منطقه ۲ در خرید و فروش زمین های با قابلیت ساخت مسکن خبر می دهد.

کانون معاملات خرید زمین در تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، مرکز آمار ایران در گزارشی آماری اطلاعات مربوط به معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی در شهر تهران به تفکیک مناطق را اعلام کرده است.
    بر این اساس منطقه 2 شهر تهران علاوه بر آن که در فهرست مناطق کانون عرضه آپارتمان های لوکس و بزرگ متراژ قرار دارد محل معاملات مصرفی واحدهای مسکونی نیز است و بیشترین سهم از معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی را به خود اختصاص داده است.
    تابستان امسال 9.1 درصد از معاملات خرید و فروش زمین های مسکونی و واحدهای مسکونی کلنگی شهر تهران که از سوی سازندگان به منظور تخریب و نوسازی و همچنین اجرای پروژه های جدید ساختمانی خریداری می شوند در منطقه 2 شهر تهران انجام شد که بیشترین سهم از معاملات زمین و واحدهای مسکونی کلنگی در سه ماهه دوم سال جاری در میان سایر مناطق پایتخت محسوب می شود.
    در این منطقه تابستان امسال هر مترمربع زمین مسکونی به طور متوسط با قیمت 15 میلیون و 125 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت به یک فصل قبل-بهار 97- معادل 36.3 درصد افزایش قیمت داشته است؛ تعداد معاملات خرید و فروش زمین نیز در این منطقه در مقایسه با سه ماهه اول سال جاری 2 درصد افزایش یافته است؛ همچنین میانگین قیمت زمین در منطقه 2 شهر تهران در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل-تابستان 96- حدود 66 درصد و حجم معاملات اراضی مسکونی در همین بازه زمانی 4 درصد رشد داشته است.
    این در حالی است که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین و زمین املاک مسکونی کلنگی در شهر تهران تابستان امسال به 8 میلیون تومان رسید که نسبت به فصل قبل 30.4 درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل 54.7 درصد افزایش قیمت داشته است.
    پس از منطقه 2 ،منطقه 8 و سپس منطقه 7 شهر تهران پر معامله ترین مناطق به لحاظ معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی بوده اند. منطقه 8 شهر تهران که یکی از مصرفی ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن محسوب می شود و بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی خرید خود را از بازار مسکن این منطقه انجام می دهند تابستان امسال در جایگاه دوم به لحاظ بیشترین سهم از معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی قرار گرفت؛ 8.8 درصد از معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران طی سه ماهه دوم سال جاری در این منطقه انجام شد؛ همچنین منطقه 7 شهر تهران نیز سهم 8.4 درصدی از کل معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در این بازه زمانی را به خود اختصاص داد. میانگین قیمت زمین و زمین املاک مسکونی کلنگی در منطقه 8 شهر تهران حدود 8 میلیون تومان برابر با میانگین قیمت زمین در کل مناطق شهر تهران و در منطقه 7 معادل 10 میلیون تومان گزارش شده است.
    بیشترین حجم تقاضا برای خرید زمین و املاک مسکونی کلنگی به منظور شروع ساخت و سازهای جدید در سال جاری در حالی در این سه منطقه متمرکز شده است که مناطق 4 و 5 شهر تهران همچنان پرمعامله ترین و پرتقاضاترین مناطق پایتخت در بازار خرید وفروش آپارتمان هستند؛این در حالی است که سهم منطقه 4 شهر تهران از کل معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی در تابستان امسال در میان سایر مناطق شهر تهران 6.4 درصد و سهم منطقه 5 برابر با 4.6 درصد بوده است. این سهم هر چند در مقایسه با سهم برخی دیگر از مناطق سهم اندکی به حساب نمی آید اما در کل سهم قابل توجهی از معاملات اراضی مسکونی را نیز شامل نمی شود.
    سهم منطقه 5 شهر تهران از معاملات زمین در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته 47 درصد کاهش یافته است که ریزش شدید معاملاتی در بازار زمین این منطقه محسوب می شود.جهش شدید قیمت زمین و مسکن در این منطقه طی بازه زمانی یکسال مورد گزارش مهمترین عامل افت تعداد معاملات زمین در منطقه 5 بوده است؛میانگین قیمت هر مترمربع زمین مسکونی و زمین املاک مسکونی کلنگی در منطقه 5 تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته 67 درصد افزایش داشته است.
    سهم منطقه 4 نیز از معاملات زمین در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته حدود 5.4 درصد رشد داشته است.میانگین قیمت زمین در منطقه 4 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته،رشد 54 درصدی را تجربه کرده است ؛اگر چه در منطقه 4 شهر تهران نیز قیمت زمین با افزایش شدید همراه شده است اما برخلاف منطقه 5،حجم معاملات زمین در این منطقه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سیر افزایشی داشته است.
    یک علت اصلی افزایش معاملات زمین در منطقه 4 همزمان با کاهش این نوع از معاملات ملکی در منطقه 5 –دو منطقه رقیب یکدیگر در معاملات خرید خانه- می تواند کاهش تقاضای خرید مسکن در منطقه 5 به دلیل بیشترین جهش قیمت در این منطقه باشد. طی ماه های اخیر رشد قیمت خانه در منطقه 5 بیشتر از منطقه 4 بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی