مدیران خودروعصر اعتبار

شناسایی شهرها به کمک باکتری‌های شهری

عصر ساختمان:به نظر می‌رسد که هر شهری میکروب‌های مخصوص به خودش را دارد. محققان دریافته‌اند میکروبیوم‌های شهری آن قدر شاخص هستند که می‌توان تنها با نگاه کردن به باکتری‌های موجود در ساختمان‌های اداری یک شهر، آن را شناسایی کرد.

شناسایی شهرها به کمک باکتری‌های شهری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، با این که تقریبا تمام وقتمان در محیط‌های ساختمانی سپری می‌شود، همچنان چیزهای زیادی در این زیستگاه‌های بسته وجود دارد که ما از آن‌ها بی‌خبریم. این مکان‌ها پر از موجودات وحشی خیلی ریز هستند. مثلا مشخص شده است که 100 نوع حشره در هر خانه معمولی در آمریکا یافت می‌شود. همچنین فضاهای ساختمانی پر از میکروب‌های نادیدنی هستند که می‌توانند سلامت ساختمان‌ها و افراد ساکن در آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهند.

    بدن هر انسان میکروب‌های مخصوص به خودش را دارد و از آن به عنوان میکروبیوم یاد می‌شود. مشخص شده است که اتاق‌ها و ساختمان‌ها هم به همین ترتیب هر کدام میکروبیوم ویژه‌ای برای خودشان دارند. این میکروبیوم‌های داخلی به شدت تحت تاثیر میکروبیوم افراد و حیوانات خانگی هستند و برعکس. اما در عین حال بخشی از جامعه میکروبی بزرگتر محسوب می‌شوند. به همین دلیل هر شهری شاخصه‌های میکروبی مخصوص به خودش را دارد.

    محققان یک مدل کامپیوتری ساخته‌اند که می‌تواند با بررسی میکروب‌های موجود در محل‌های اداری، یک شهر را تشخیص دهد. محققان با داشتن نمونه‌هایی از این میکروبیوم‌ها و تعیین ترکیب میکروبی محل‌های اداری یک شهر، می‌توانند با 85 درصد صحت یک شهر را تشخیص دهند.

    محققان دانشگاه آریزونای شمالی می‌گویند این یافته جدید خیلی جالب توجه است، زیرا در هر شهر، اداره‌ها از نظر بزرگی، الگوهای مصرف و سیستم‌های تهویه مطبوع با هم متفاوت هستند. این حقیقت که میکروبیوم‌های هر شهر قابل شناسایی هستند نشان می‌دهد که در تعیین ترکیب جوامع میکروبی و باکتریایی، جغرافیا از هر عامل دیگری مهم‌تر است.

    آنها در طول یک دوره زمانی یک ساله به پایش و بررسی میکروبیوم مربوط به 9 اداره در سه شهر آمریکا پرداختند. آن‌ها سه ظرف نمونه‌برداری در هر اداره قرار داده و از حسگرهایی برای اندازه‌گیری متغیرهای محیطی همچون نور، میزان اشغال محیط و دما استفاده کردند. این ظروف نمونه‌برداری بر روی سقف، کف و دیوارها در هر اداره قرار گرفت و نمونه‌برداری در یک دوره زمانی 6 هفته‌ای در هر فصل انجام شد. محققان سپس از توالی‌یابی ژنی برای تعیین پروفایل نمونه‌های میکروبی استفاده کردند.

    پژوهشگران دریافتند که باکتری‌های موجود بر سطح پوست انسان بزرگترین منبع جوامع باکتریایی در محیط‌های اداری محسوب می‌شود و 25 تا 30 درصد از باکتری‌های موجود در این محیط‌ها از پوست انسان منشا گرفته است. علی‌رغم تاثیر زیاد انسان بر میکروبیوم محیط‌های داخلی محققان می‌گویند که به نظر می‌رسد میکروبیوم اداری ترکیبی از میکروب‌های افراد خصوصا سطح پوست و میکروب‌هایی از منابع بیرونی غیرانسانی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار