مدیران خودروعصر اعتبار

راهنمای انتخاب شیوه بازپرداخت اقساط بانک مسکن

عصر ساختمان- انتخاب شیوه بازپرداخت اقساط مسکن در زمان تشکیل پرونده انجام می‌شود و پس از صدور نامه بانک برای دفتر اسناد رسمی، امکان تغییر آن وجود ندارد.

راهنمای انتخاب شیوه بازپرداخت اقساط بانک مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، تمام مشتریان بانک مسکن صرف نظر از اینکه کدام یک از انواع تسهیلات این بانک را برای خرید مسکن دریافت کرده اند، امکان بازپرداخت تسهیلات به یکی از دو روش ساده و پلکانی را دارند. در روش ساده همان طور که از نام آن بر می‌آید، یک رقم ثابت برای اقساط در تمام طول دوره بازپرداختن منظور می‌شود که ممکن است در سال‌های اول رقم نسبتا قابل توجهی به نظر بیاید، اما از نیمه دروه بازپرداخت به بعد با توجه به افزایش درآمد و ثابت ماندن رقم قسط، پرداخت آن سهل خواهد شد.

    مزیت انتخاب شیوه ساده این است که رقم سود پرداختی بابت تسهیلات در این حالت از تمام حالت‌های پلکانی دوره‌ای کمتر خواهد بود. به عنوان مثال در مورد تسهیلات 160 میلیون تومانی زوجین از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم با نرخ سود 8 درصد (به استثنای بافت فرسوده) مبلغ قسط ماهانه در حالت ساده و با انتخاب سقف مدت بازپرداخت یعنی 12 سال حدود یک میلیون و 700 هزار تومان است و مجموع سود پرداختی در این حالت طی 12 سال 89 میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که در تمام حالت‌های پلکانی، سود پرداختی تقریبا بین 7 تا 39 میلیون تومان برای زوجین بیشتر خواهد بود.

    در عین حال پنج گزینه دیگر در قالب روش‌های پلکانی نیز برای پرداخت اقساط پیش روی تسهیلات‌گیرندگان قرار دارد. در روش پلکانی قسط سال اول با رقم پایین‌ترین نسبت به روش ساده تعیین می‌شود و در دوره‌های مشخص یک ساله، چهار ساله یا پنج ساله بر این رقم افزوده می‌شود.

    روش‌های سالانه شامل پلکانی 3، 5 و 9 درصد است که در میان آنها روش پلکانی 9 درصد برای کسانی مناسب است که قصد دارند کمترین میزان قسط ماهانه را بپردازند. به این ترتیب سالانه 9 درصد بر میزان اقساط آنها اضافه خواهد شد. به عنوان مثال در مورد مثال این گزارش یعنی تسهیلات 160 میلیونی زوجین، اقساط سال اول با روش پلکانی 9 درصد حدود یک میلیون و 100 هزار تومان خواهد بود و به تدریج افزایش می‌یابد. اما در نهایت سود پرداختی به بانک بابت این تسهیلات حدود 110 میلیون تومان است که طی دوره 12 ساله به تدریج دریافت می‌شود.

    در روش پلکانی 5 درصد، قسط سال اول وام زوجین صندوق یکم حدود یک میلیون و 350 هزار تومان خواهد بود و در عین حال میزان سود پرداختی از روش 9 درصد قدری کمتر، معادل تقریبا 101 میلیون تومان است. در روش پلکانی 3 درصد نیز اقساط در سال اول از کف یک میلیون و 500 هزار تومان آغاز می‌شود و طی دوره 12 ساله 96 میلیون تومان سود به بانک پرداخت می‌شود.

    افزون بر این، دو روش پلکانی دیگر تحت عنوان «چهار ساله» و «پنج ساله» نیز در بانک مسکن تعریف شده است. در صورت انتخاب روش چهار ساله، طی مدت چهار سال نخست قسط ماهانه وام زوجین 160 میلیونی مورد مثال، یک میلیون و 500 هزار تومان خوهد بود و 99 میلیون تومان سود نیز به بانک پرداخت می‌شود. همچنین در روش پنج ساله، قسط از سطح یک میلیون و 300 هزار تومان در دوره پنج ساله نخست آغاز می‌شود و در دو مرحله تا پایان 12 سال تغییر می‌کند. مزیت این روش، ثبات بلند مدت (پنج ساله) هزینه ناشی از اقساط تسهیلات مسکن در خانوار است، اما در این صورت بیشترین سود یعنی رقمی حدود 128 میلیون تومان در تسهیلات مورد مثال باید به بانک مسکن پرداخت شود.

    نکته بسیار مهم که تسهیلات گیرندگان باید به آن توجه کنند این است که در زمان تشکیل پرونده باید روش بازپرداخت تسهیلات را انتخاب کنند و پس از اینکه نامه بانک برای دفتر اسنادرسمی صادر می‌شود، دیگر امکان تغییر این انتخاب وجود ندارد، چراکه محاسبات بانک در هر یک از این روش‌ها با یکدیگر متفاوت است و آنچه که به لحاظ قانونی رسمیت پیدا کرده، همان روشی است که در فرم‌های اولیه انتخاب شده است. از این رو لازم است تسهیلات‌گیرندگان با علم به این مقررات و بررسی شرایط اقتصادی خود، بهترین انتخاب را از میان روش‌های شش‌گانه بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن انتخاب کنند.

    شیوه بازپرداختی که در زمان دریافت تسهیلات انتخاب می‌شود، در زمان انتقال به غیر نیز قابل تغییر نیست.

     بانک مسکن سامانه قسط شمار اینترنتی به نشانی http://yon.ir/qlXUD دارد که به واسطه آن می‌توان از میزان اقساط و سود پرداختی انواع تسهیلات در مدت بازپرداخت در قالب هر یک از این شش روش مطلع شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار