مدیران خودروعصر اعتبار

جزئیات اقدامات وزارت راه‌و‌شهرسازی در برنامه مشهد ۲۰۱۷

عصر ساختمان- عضو کارگروه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی مشهد ۲۰۱۷ در وزارت راه و شهرسازی گفت: تامین زیرساخت‌های ارتباطی، تدوین طرح هویت‌بصری با موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام و تقویت زیرساخت‌های عمرانی مشهد بخشی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در طرح مشهد ۲۰۱۷ است.

جزئیات اقدامات وزارت راه‌و‌شهرسازی در برنامه مشهد ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد درباره اقدامات معاونت معماری و شهرسازی برای طرح مشهد 2017 به تاریخچه انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تدوین برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی برای برگزاری کلان رویداد فرهنگی و توسعه‌ای سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است. انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یکی از مصوبات اجلاس سال 2010 سازمان آیسسکو در باکو بود که در آن اجلاس، اعضا برای تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال‌های 2015 تا 2024 میلادی تصمیم‌گیری کردند.

    عضو کارگروه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی مشهد 2017 در وزارت راه و شهرسازی افزود: مقرر شد در سال 2017 میلادی مصادف با دی ماه 1395 تا دی ماه 1396 مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در میان کشورهای آسیایی غیرعرب باشد.

    صادق مالواجرد ادامه داد: برنامه تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام با تاکید بر احیا و توسعه امت اسلامی از سال 2005 میلادی میلادی با انتخاب مکه مکرمه به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی جهان اسلام آغاز شد و از آن سال تاکنون 27 شهر از کشورهای جهان اسلام این عنوان را برای یک سال به خود اختصاص داده‌اند. 

    مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های ارزشمند با اشاره به اینکه سال 2005 میلادی تنها سالی بود که یک شهر به تنهایی عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به خود اختصاص داد گفت: سازمان آیسسکو هر سال سه شهر، شامل یک شهر از جهان عرب، یک شهر از کشورهای آسیایی و شهری دیگر از کشورهای غیر عرب قاره آفریقا را به عنوان پایتخت فرهنگ‌اسلامی معرفی می‌کند. شهر اصفهان در سال 2006 میلادی پایتخت فرهنگ اسلامی در آسیا بود.

    صادق مالواجرد ادامه داد: مشهد علاوه بر برخورداری از این عنوان در میان کشورهای آسیایی، در سال 2017 میزبان اجلاس جهانی آیسسکو نیز خواهد بود و همزمانی این رویدادها فرصتی مناسب و مغتنم را برای بازآرایی سیمای ذهنی مشهد در جهان، عرضه و انتقال پیام‌های فرهنگی با بهره‌گیری از توانمندی مردمی و هنری، ظرفیت و جایگاه اصیل تاریخی و فرهنگی مشهد به جهانیان فراهم آورده است.

    وی با تاکید بر اینکه بالاترین مرجع تصمیم‌گیری، مدیریت و برنامه‌ریزی در مشهد 2017 شورای عالی سیاستگذاری ملی و پس از آن شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی استانی است گفت: سیاستگذاری کلان و هماهنگی در مدیریت یکپارچه کلیه فعالیت‌های مرتبط، نظارت و هماهنگی در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های مرتبط با پایتخت جهانی فرهنگ اسلامی، پیش‌بینی و تصویب اعتبارات لازم، ایجاد تمهیدات حقوقی و تخصیص بودجه و نظارت بر عملکرد مالی ، بررسی و اظهارنظر کارشناسی نسبت به موضوعات، طرح‌ها و گزارش‌های واصله از شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی استان و اتخاذ شیوه‌های ترغیب و نظام انگیزشی متناسب جهت حضور فعال در سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله وظایف شورای عالی مشهد 2017 است. معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی جزو اعضای شورای عالی سیاستگذاری مشهد 2017  و مسئول پیگیری اقدامات محوله به وزارت راه و شهرسازی برای برگزاری این برنامه بین‌المللی است.

    وی در پایان افزود: از مهمترین اقدامات واگذارشده به وزارت راه و شهرسازی در این شورا، تامین زیرساخت‌های ارتباطی برگزاری این طرح (مشهد 2017) و نیز تدوین طرح هویت‌بصری در مدیریت بصری‌شهری با موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام و برگزاری کارگروه فعالیت‌های عمرانی با محوریت وزیر راه و شهرسازی و اتخاذ تصمیمات مناسب در تقویت زیرساخت‌های عمرانی مشهد است.

    گفتنی است آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که از سال 1979 (1358) فعال شده است. مقر این سازمان که 51 کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند شهر رباط در کشور مغرب است. این سازمان که با هدف هماهنگ‌سازی، گسترش تعامل و همکاری‌های کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلامی، فعالیت می‌کند دو دفتر منطقه ای در شارجه و تهران دارد. همچنین مهمترین فعالیت‌های آیسسکو در چهار محو میراث، هویت اسلامی و الزامات جهانی شدن، تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، گفت و گو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو