مدیران خودروعصر اعتبار

هزینه سرمایه‌گذاری در تجدید‌پذیرها ۲.۵ برابر کاهش یافته است

عصر ساختمان- معاون وزیر نیرو گفت: امروز ۲ و نیم برابر هزینه سرمایه‌گذاری تجدیدپذیر کاهش یافته است پس وقتی نرخ ارز سه برابر افزایش می‌یابد در مقابل می‌بینیم که هزینه سرمایه ‌گذاری در تجدیدپذیرها در دنیا ۲ و نیم تا سه برابر کاهش یافته است.

هزینه سرمایه‌گذاری در تجدید‌پذیرها ۲.۵ برابر کاهش یافته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، سیدمحمد صادق‌زاده که پرسید چرا ایران جزو کشورهای آخر توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است و آیا دلیل این رتبه به خاطر وجود نفت و گاز است، و یا اینکه قصور از سوی وزرای نیرو باعث این عقب ماندگی در توسعه انرژی‌های تجدید پذیر شده است، گفت: ایران شاید جزو کشورهای آخر توسعه انرژی‌های تجدید پذیر باشد ولی در دو سال گذشته این حرکت روند و رشد شتابانی به خود گرفته است اما برای تحلیل این موضوع باید اذعان کرد که وزارت نیرو توسعه انرژی‌های تجدید پذیر را از سه دهه قبل در دستور کار خود قرار داده و به همین منظور سازمان‌های انرژی تجدید پذیر را تشکیل داد.

    صادق‌زاده تاکید کرد: شاید وجود نفت و گاز هم دلیلی بر عدم توسعه انرژی‌های تجدید پذیر باشد اما دلیل اصلی توسعه اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز همین عدم توسعه انرژی‌های تجدید پذیر باشد.

    وی ادامه داد: توسعه اقتصادی با این نیت و با این پوشش که می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم، هزینه‌های انرژی را پایین نگه داشته‌اند و نفت و گاز رایگان به مصرف مردم رسید.

    * اگر قیمت‌گذاری سوخت‌های فسیلی مناسب بود زیرساخت‌های کشور توسعه می‌یافت

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق اضافه کرد: پس اگر قیمت‌گذاری مناسبی برای سوخت‌های فسیلی اجرا می‌شد زیرساخت‌های کشور نیز توسعه می‌یافت؛ وقتی نفت و گاز ارزان و رایگان تحویل مردم می‌شود توسعه انرژی‌های تجدید پذیر چندان جدی گرفته  نمی‌شود.

    صادق‌زاده با اشاره به اینکه منابع انرژی تجدید پذیر مزیت‌های زیادی دارد و استفاده از این منابع باعث می‌شود که محیط زیست آلوده نشود، گفت: تولید انرژی از طریق مصرف سوخت‌های فسیلی حجم زیادی از آب را مصرف می‌کند، پس منابع انرژی تجدید پذیر مثل انرژی بادی و خورشیدی دیگر نیازی به آب ندارد.

    وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته مشارکت گسترده‌ای از سوی مردم برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر صورت گرفته است و همین برنامه‌های منظم موجب دلگرمی سرمایه‌گذاران برای ورود به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر شده است.

    * بهره‌برداری از 2 هزار نیروگاه کوچک‌مقیاس خورشیدی

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق افزود: در حال حاضر 2 هزار واحد نیروگاه مقیاس کوچک خورشیدی به بهره‌برداری رسیده و هزار واحد دیگر تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

    صادق‌زاده با اشاره به اینکه میزان انرژی‌های تجدید پذیر در حال حاضر 670 مگاوات است، گفت: اگر توسعه انرژی‌های تجدید پذیر به همین منوال ادامه پیدا کند ظرفیت 5 درصدی تولید انرژی توسط نیروگاه‌های تجدید پذیر تا 4 سال آینده به 5 درصد خواهد رسید.

    وی گفت: تغییر مسیر بعد از تحریم‌ها توسعه انرژی‌های تجدید پذیر از سرمایه‌گذاری خارجی به سرمایه‌گذاری داخلی تغییر پیدا کرد، باعث شد تا تحریم‌ها نتوانند رشد انرژی‌های تجدید پذیر را متوقف کنند. پس باید گفت تحریم‌ها باعث شد سرمایه‌ها از محل خارجی به سرمایه‌های داخلی تغییر مسیر دهند.

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد: فناور‌ی‌های انرژی‌های تجدید پذیر پیچیده نیستند اما چون در سال‌های گذشته عمومی نشده بود سرمایه‌گذاران اطلاعات زیادی از این فناوری‌ها نداشتند اما در دو سال گذشته با آشنایی مردم سرمایه‌گذاران و دانشگاهیان انرژی‌های تجدید پذیر توسعه بیشتری پیدا کرد و با بازگشت سرمایه‌ها اعتماد بیشتر شد.

    * رشد 2 درصدی عوارض برق برای حمایت از تجدید‌پذیرها

    صادق‌زاده در پاسخ به این سؤال که سرمایه‌گذاران عنوان می‌کنند که قیمت تضمینی برق پایین است و افزایش سه برابری نرخ ارز باعث شده تا ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر متوقف شود، گفت: در گام اول برای حمایت از انرژی‌های تجدید پذیر دولت و مجلس تلاش کرده‌اند عوارض برق از 8 درصد به 10 درصد برای توسعه برق روستایی وتجدید پذیر فراهم شود. بنابراین سازمان برنامه و بودجه با پیشنهاد دولت موافقت کرد و خوشبختانه این موضوع در لایحه بودجه 98 پیشنهاد شد و مطمئن هستیم با نظر مساعد مجلس این رشد 2 درصدی تصویب خواهد شد.

    وی افزود: قانونگذار از محل عوارض برق پیش‌بین کرده است که 1280 میلیارد تومان برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر به برق روستایی اختصاص یابد. بنابراین تا کنون 580 میلیارد تومان از مردم دریافت شده و توانیر آن را به خزانه واریز کرده است.

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد:‌ توانیر باید جداسازی عوارض برق از بانک دریافت کننده قبوض را انجام دهد تا انتقال حساب‌ها به خوبی انجام شود.

    به گفته صادق‌زاده از 580 میلیارد تومان، از سوی سازمان برنامه و بودجه  420 میلیارد تومان به برق روستایی و تجدیدپذیرها تخصیص یافته است.

    * هزینه سرمایه‌گذاری در تجدید‌پذیرها 2 و نیم برابر کاهش یافته است

    وی با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد تجدیدپذیرها به 40 درصد برسد، گفت: حضور مؤثر مردم و سرمایه‌گذاران باعث شده تا نرخ رشد تجدیدپذیرها کاهش نیابد اما برای موضوع افزایش قیمت خریدهای تضمینی برق واقعیت‌هایی وجود دارد که باید اعلام شود.

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق افزود: در سال 1395 نرخ خرید تضمینی برق طراحی و وزارت نیرو آن را ابلاغ کرد. بنابراین تا امروز 2 و نیم برابر هزینه سرمایه‌گذاری تجدیدپذیر کاهش یافته است پس وقتی نرخ ارز سه برابر افزایش می‌یابد در مقابل می‌بینیم که هزینه سرمایه ‌گذاری در تجدیدپذیرها در دنیا 2 و نیم تا سه برابر کاهش یافته است.

    صادق‌زاده تاکید کرد: در سال 97 سهم غالب و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در انرژی‌های تجدید پذیر توسط سرمایه‌گذاران خارجی بود اما امروزه در ایران اکثر خط تولید‌ها که حدود 70 تا 80 فناوری این نیروگاه‌ها را تشکیل می‌دهند در داخل کشور تولید می‌شوند.

    وی ادامه داد: پس اگر نرخ ارز سه برابر شده و سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنند دیگر توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر وجود ندارد باید گفت در کنار این افزایش نرخ ارز کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری نیز باید مدنظر خود قرار دهد.

    * افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق افزود: به هر حال رشد نرخ ارز باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری 30 تا 40 درصد دچار مشکل شوند بنابراین وزارت نیرو در قیمت پایه خرید تضمینی برق از انرژی‌های تجدید پذیر اعلام کرده است که در قراردادها ضرایب آمادگی ساعت را اضافه خواهد کرد که به این ترتیب قیمت خرید تضمینی برق 30 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت و این به نفع سرمایه‌گذاران خواهد بود.

    به گفته صادق‌زاده ضریب آمادگی ساعتی اینگونه خواهد بود که قیمت خرید تضمینی برق در برخی ساعات تابستان برای هر کیلو وات ساعت حتی به 900 تومان نیز خواهد رسید.

    وی تاکید کرد:‌ از این پس ضرایب در قراردادهای نرخ خرید تضمینی برق از انرژی‌های تجدید پذیر گنجانده خواهد شد.

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق همچنین از اعطای مجوز صادرات برق به سه نیروگاه که تا چند ماه دیگر کار احداث آنها به پایان می‌رسد، خبر داد و گفت: سه نیروگاه که در مرکز و در غرب کشور احداث خواهند شد برای تشویق آنها در سرمایه‌گذاری می‌توانند به کشور افغانستان و عراق صادرات برق نیز انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو